Gå til innhold

Eget batteri til å drive anlegg?

Ranger emnet


JonONordli

Anbefalte innlegg

Har tenkt å sette inn 1 eller 2 aktive subwoofere i min Volkswagen Passat trendline 03 modell. tenkte jeg skulle la det drive på eget batteri bak og hente signal fra ene bakdøren, men så lurer jeg på om jeg kan koble det batteriet til 16V strømuttaket som jeg har bake i bagasjerommet for å slippe å lade det/hente strøm fra batteriet framme.

 

Noen så kan me sånt? Forslag evt.

 

På forhånd takk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 1 extra batteri? Bedre å kopple en kondensator som booster til subben din. Ger snabbare respons det.

Å sannsynligare mye rimeligare..

Snakker du om styrsignal fra høytalare i bakdørren til subben? Høres ut som en snarvei som ikke ger noe gott resultat.

Legg opp strøm-kabel fra batteri i front & signalkabel rett fra spiller så du kan styre bass & fader utan påvirkning av lydet i bakdørrarne.

Lykke til med bygginga.. Posta gjerne bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Huff da, her ble det mye rart....

 

For det første, så trekker ikke aktive suber spes mye strøm, så noe ekstra batteri for dette er ikke nødvendig.

Du snakker også om signal fra bakdøra!! hva i all verden rører du med her? En aktiv sub trenger pluss (fra batteriet) jord (fra setebeltefestet baki feks) signal fra spilleren (phonokabel) og remote FRA SPILLEREN så suben skrur seg på når spilleren skrus på. Dette er eneste riktige måte å gjøre det på ;)

 

Kondensator trenger du ikke tenke på, det er å kaste penger i dass. Med mindre du har et batteri som er 10år+ da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 1 extra batteri? Bedre å kopple en kondensator som booster til subben din. Ger snabbare respons det.

Å sannsynligare mye rimeligare..

Snakker du om styrsignal fra høytalare i bakdørren til subben? Høres ut som en snarvei som ikke ger noe gott resultat.

Legg opp strøm-kabel fra batteri i front & signalkabel rett fra spiller så du kan styre bass & fader utan påvirkning av lydet i bakdørrarne.

Lykke til med bygginga.. Posta gjerne bilder.

 

feil! kondensator ær bare extra strømmtrekk å nesten ingen effekt!... legg deg en god kabel fra + på batteriet fremme til + på batteriet bake oxo en jorings kabel i karroseriet så vil du oxo ha extra antal Ah å mye sterkere startstrømm en kald vinter morgen! :D å en forsterker ville trives mye bedre med et batteri extra enn en ussel elektrolytt... :D :D bruk batteri å legg en kraftig plusskabel bak så har du brått mange fordeler med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil! kondensator ær bare extra strømmtrekk å nesten ingen effekt!...

 

En slik påstand må du teknisk kunne begrunne og dokumentere om du skal hevde slikt ;)

 

Og ja, ingen dialekt eller sms-språk takk --> Bilforumet FAQ

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

livinloud, er en egen tråd om nettopp kondensatorer. Grunnlaget for trådtittelen er "underbygd" av en artikkel, skrevet av en som absolutt ikke har peiling hva elektro- eller elektronikk angår. Hans argumenter er så feilaktige og så langt ute på viddene at han (selv) bekrefter han ikke har det minste begrep hva han snakker om.

God fornøyelse ;)

http://www.bilforumet.no/elektronikk/bilstereo/279250-kondensator-nei-takk-les-hvorfor.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

livinloud, er en egen tråd om nettopp kondensatorer. Grunnlaget for trådtittelen er "underbygd" av en artikkel, skrevet av en som absolutt ikke har peiling hva elektro- eller elektronikk angår. Hans argumenter er så feilaktige og så langt ute på viddene at han (selv) bekrefter han ikke har det minste begrep hva han snakker om.

God fornøyelse ;)

http://www.bilforumet.no/elektronikk/bilstereo/279250-kondensator-nei-takk-les-hvorfor.html

 

kondensator er bare sløs av penger om du allerede har et ekstra batteri... når man er oppe i rundt 140A forsterker vill et batteri være mye mere strømmsterkt enn en 1 farads konding.. men så er det heller ikke snakk om et vanli lite 60Ah batteri bake... batteriet mitt bake er så mye som 180Ah... mener det var mellam 900 til 1200A det batteriet var godt for men det kann eg sjekke imorgen omså :) Uansett ville et ekstra batteri med flere fordeler.. allefall til mitt bruk... hviss man absolutt skall ha bedre kondensatorbank burde man heller satse på å fornye kondingene inni forsterkeren istedefor :)

 

jaa beklager det sms jalla skrivingen. tenkte over det i ettertid XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensator er bare sløs av penger om du allerede har et ekstra batteri... når man er oppe i rundt 140A forsterker vill et batteri være mye mere strømmsterkt enn en 1 farads konding.. men så er det heller ikke snakk om et vanli lite 60Ah batteri bake... batteriet mitt bake er så mye som 180Ah... mener det var mellam 900 til 1200A det batteriet var godt for men det kann eg sjekke imorgen omså :) Uansett ville et ekstra batteri med flere fordeler.. allefall til mitt bruk... hviss man absolutt skall ha bedre kondensatorbank burde man heller satse på å fornye kondingene inni forsterkeren istedefor :)

jaa beklager det sms jalla skrivingen. tenkte over det i ettertid XD

 

Det jeg kommenterte var ikke om ekstra batteri er bra eller ikke, men din påstand om at kondensator er bortkastet. Selvsagt vil et bra ekstra batteri generelt sett gi mer valuta for pengene enn en kondensator, men et batteri har ikke de egenskapene som en kondensator har og kan aldri erstatte en kondensator. Samme hvor stor kapasitet et batteri har, både i Ah og CCA, så skal det gjennom en kjemisk prosess før man får strøm ut. I forhold til en kondensator så er denne prosessen meget treg.

Så igjen, vennligst dokumenter påstanden om at en kondensator er bortkastede penger ;)

 

Til trådstarter. Du oppgir ikke noen data på sub'en du vil ha i bilen. Dersom dette ikke en noe alvorlige greier så trenger du ikke ekstra batteri, ei heller større dynamo.

Og nei, du kan ikke kople et ekstra batteri til 12V uttaket bak i bilen, ikke uten å ha en sikring på ledningen til batteriet samt en diode som kun tillater lading og ikke strømtrekk til f.eks. startmotor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår