Gå til innhold

Voldsom dugging på alle rutene

Ranger emnet


varg300

Anbefalte innlegg

På min Astra 96mod stasjonsvogn dugger det ekstremt mye på rutene spessielt om vinteren.

Jeg MÅ ha varmeapparatet på max, og da forsvinner mesteparten av duggen på frontruta, men de andre er så det renner av de. Hver morgen er alle ruten fulle av is på innsiden pga alt dugget.

 

Jeg kjøpte en slik avfukter på biltema, av den typen med slike poser med silicagel inni, den fylles med vann, men rutene dugger like forbanna.

 

Jeg har lest at det kan være tett filter til varmeapparatet eller tett drenering til inntaket.

Dersom det er hull i varmeregistret, skulle man tro at det minker på kjølevæska, noe det ike gjør.

Hvor er alt dette plassert på denne bilen mon tro? Spjeldet til omluft er i orden tror jeg, da det suser mye mer når knappen er trykt inn.

Det er ikke noe vann inni bilen som jeg kan se, heller ikke i sommer da det var "så fint vær" i månedsvis.

 

Noen idèer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk dreneringa til varmeapp. Sitter ca midt på torpedoveggen, bak motor. Svart, litt flat, tjukk gummislange, som er bøyd nedover. Den går ofte full av dritt, løv o.l. Blir denne tett, så fylles det opp med vann rundt varmeapp. Den er flat i enden, men har et hull nede på ene sia.

Sjekk også kupefilter !!! Kan også være at det plastdekselet som ligger over varmeapp. ikke et skikkelig i sporet på den brede plastlista under frontruta, Er ikke dette riktig sammensatt, renner det vann ned, og i havner rundt varmeapp ;) Ofte en sammenheng mellom disse tingene ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg tok akkurat fra hverandre inntaket til varmeapparatet, dett var massevis av barnåler og anet dritt under desket som ligger over filtret og vinduspussermotoren. Filtret var så godt som tett og det var dreneringsslangen også. Det så tørt ut nedi viftehuset, men er det mulig at det kan komme vann inn der på noe vis?

Det var også en liten vakuumslange inni der og den skjøytemuffa av gummi var det et stort hull i. Hva er denne slangen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Kan være omluftsspjeldet. Har en Astra G 2002.

veldig plaga med dugg og av og til tung luft. Har oppdaga at omluftsspjeldet leve sitt eget liv når æ tok den inn å sjekka. Om du koble det ut så kan det bli bedre. Et også normalt problem e fukt i isolasjon i dørken. Ta biln inn, ut med dørkmatten.. og ha en vifteovn ståanes på i nån tima for å tørke.. sjekk også om du har nån råteskada/mugg under teppegolvet i isolasjon.

Kupéfilteret kan være tett, og det kan være mye skit i ventilasjonskanalan og luftinntaket. Bruk kompressor å blås reint. Støvsug der kupéfilteret står. Og om du har AC i biln. Da kan det være lurt å kjøre den på fult trøkk i 5-10 minutt jevnlig for å blåse litt reint. Og man kan også oppleve en del kondens om man koble ut AC.. så e anbefalt å alltid ha den innkobla selv om det ikkje e nødvendig. Den koble ikkje inn uansett under en viss utetemperatur.

æ har gjort alle de her tingan.. inkludert en fuktsluker fra biltema som du sir du har. Og no e æ lite plaga med dugg. Men det største problemet e ofte omluftsspjeldet, skit i kanalan og tett kupéfilter.

men æ ville no testa di tingan.

på sommern eller om du tar biln inn. Sett opp vinduan/dørn og kjør apparate på full trøkk på varmluft i nån minutt, og på kaldluft i nån minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår