Gå til innhold

Div Nybegynner Spørsmål

Ranger emnet


Gustav

Anbefalte innlegg

er veldig ny når det kommer til dette her, men har løst til å bytte ut Cd-Radio spilleren som står i, og da har jeg litt spørsmål, har prøvd å sett litt på forumet men fikk ikke helt de svarene jeg trengte,

 

1. Hvordan får jeg den ut?

 

noen bilder av den som står i:

sånn står den til vanlig

delvis plukket ut

Lengere enn det har jeg ikke klart å kommet,

2. når jeg har fått den ut, noe jeg børr vite ?

3.har sett litt på denne her:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7818&katid=172&mid=m436&id=&vn=736

Noen som vet noe om den?

har løst på en som har skjerm og touch som jeg kan bruke til Usb/aux og værtfall brukenes til Radio.

den burte passe ettersom en på YT har fått plass til den;

 

Tips og råd tas imot med STOR Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du må ha uttreksverktøy til pioneer, og har du ikke de så følger det med når du kjøper den nye spilleren ;)

2. Det kommer litt ann på hvordan den spilleren som står der er montert, men er det brukt standard isokontakter, så er det bare å plugge ut, og plugge inn den nye spilleren. Du må også koble til en ledning som egentlig skal til brekket når du monterer den nye spilleren, denne kan muligens kobles til jord, hvis det ikke funker, så må den via et relè.

3. Helt grei spiller det der, og den burde passe ja.

 

Send meg en pm hvis du ønsker å selge spilleren som står i nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. okei, siden jeg ikke har det da, så får jeg ikke den ut før jeg får kjøpt ny spiller da? for det er ingen andre muligheter uten å måtte ha uttreksverktøy ?

 

2. ut i fra det jeg har hørt så skal den være profft satt opp, men det vet jeg jo ikke, for aldri hatt den ut.

 

Du må også koble til en ledning som egentlig skal til brekket når du monterer den nye spilleren, denne kan muligens kobles til jord, hvis det ikke funker, så må den via et relè.

 

- hva mente du der ? :p det var nesten helt grønt for meg :p

3. men det burte ikke være noe problem at viss det skulle bli den spilleren, at den ikke kommer til å passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Verktøyet ser slik ut:

5282_khudos_pioneerverkty_1.jpg

 

De skal skyves inn eksakt midt på hver kortside av spilleren, imellom de to litt større metall-flikkene der. Du kan kanskje mekke til noe lignende, eller kjøpe dem her.

 

51yooh.jpg

 

2. Det er i de aller fleste land ikke lov til å se bevegelig bilder mens man kjører, derfor er "alt" av dvd-spillere o.l. satt opp med en sikkerhetsfunksjon, hvor en "Reverse"-kabel skal kobles til håndbrekkets varsellampe-kontakt, slik at brekket må være på for å få sett film m.m. på selve spilleren.

99,53% av alle som har en dvd-spiller i bilen ler av dette og kobler isteden den ledningen direkte til jord og opphever hele sikkerhetsfunksjonen uansett fart eller håndbrekk. Da har ihvertfall Pioneer svart på dette med å lage en sikkerhetsfunksjon som istedenfor enkel jording må kjenne et "puls"-signal for å si det enkelt, noe man lett simulerer ved å la jordings-tilkoblingen skje via et relé isteden.

 

3. Nei, spilleren vil nok passe helt fint, du kan nok bli irritert over en litt stor kabelsalat som må lirkes på plass inni dashbordet, men den eneste konsekvensen av dette er at du bruker litt tid på monteringen, og det har aldri vært noen ulempe. Klimapanelet kan du vel skyve ut, så du kommer til litt enklere under spilleren, og får lagt kabler på plass derfra.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, fikk svar på det aller meste,

bare det oppkoblinga jeg ikke kjønte helt,

 

Ligger det en "reverse"-kabel som er koblet håndbrekkets varsellampe-kontakt bak spilleren ? eller er det noe jeg må legge opp selv? i så fall er det vanskelig?

evnt det enkleste blir vell å koble den bare opp på jordingen? viss jeg forstod det rett?

hva vil det si å koble det via et Relè ?

 

Takker igjen for fyldig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal til skien en dag så har jeg slikt verktøy som du trenger for å ta ut spilleren,bare send en pm. det er ikke vanskelig,relee får du kjøpt på biltema.er bra forklart på youtube faktisk.hehe

 

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det en "reverse"-kabel som er koblet håndbrekkets varsellampe-kontakt bak spilleren ? eller er det noe jeg må legge opp selv? i så fall er det vanskelig?

evnt det enkleste blir vell å koble den bare opp på jordingen? viss jeg forstod det rett?

Kabelen ligger klar fra spilleren ja. Det enkleste hittil har vært å bare jorde den kabelen ja, men dét lurer ikke lengre nyere Pioneer-spillere.

Og jo flere som krasjer bilen sin i trynet på andre fordi dem bak rattet ser på en film istedenfor å følge med på trafikken, da særlig i USA, jo flere spillere vil ha større krav til den slags sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen ligger klar fra spilleren ja. Det enkleste hittil har vært å bare jorde den kabelen ja, men dét lurer ikke lengre nyere Pioneer-spillere.

Og jo flere som krasjer bilen sin i trynet på andre fordi dem bak rattet ser på en film istedenfor å følge med på trafikken, da særlig i USA, jo flere spillere vil ha større krav til den slags sikkerhet.

 

så viss jeg forstod det riktig, så må jeg koble den opp selv siden den ligger bare klar fra spilleren?

ossen vet jeg viss det skulle ha ligget klart koblet opp bak spilleren? for alt jeg vet så kan det være alt koblet opp?

 

@kim

skal tenke på det ;) i så fall kan jeg få kjøpt det av dem som har spilleren for 50 kr,

 

et rele er en slik en?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Relesokkel-42315/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest litt mer og det virker som at det er litt større jobb enn det jeg hadde håpet på :p

 

men det meste skal vell være koblet til? blir vell bare å få ut spilleren for så sette inn ledningene som står i og til den nye?

Men

det Relè greine skjønner jeg fortsatt ikke helt,

forstod jeg det riktig ? viss jeg, kobler opp den grønne ledningen som skal på parkerings bremsen på Relè`et som er vist under her?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/

har sett et bilde fra 2009 men forstod ikke noe særlig av det :p

det Relèt eller den parkerings bremsen forstår jeg altså nesten ingenting av,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du drar på håndbrekket kommer det opp et lys i dashen, det lyset går sikkert via et rele som sitter i bilen, hele poenget er at du henter jord signal fra der så når lampa i dashen lyser så får også spilleren signal, da må du bare finne ut hvem kabel i bilen du skal koble deg inn på, hvis du har et elektisk skjema på bilen kan du finne ut hvem kabel det er der, eller finne noen som har gjort det i samme bil og kan forklare deg hvem

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår