Gå til innhold

Polo 6n hjulgeometri

Ranger emnet


TLC-fan

Anbefalte innlegg

Har så mye som TO Polo 6n som trenger forstillingsjustering etter bytte av bærebro på grunn av 1) fortauskant og 2) avkjøring. Den ene er en "såkalt" GTI, en 16V. Den andre er en standard 1,4 60hk. Begge broene er på venstre side, og begge er nye med ferdige foringer og kule, altså komplett.

 

Etter bytte har den ene nå mye negativ camber, mens den andre er mye positiv. På Mekonomen er det to forskjellige broer å få, avhengig av hjuldimesjonen. Er det noen som vet om lengden på bærebroene er forskjellige, og at dette kan være grunnen til feil camber. Det er jo ingen camberjustering å snakke om på disse bilene, og i mitt tilfelle hvert fall ikke nok til at det blir bra.

 

Regnet med at Snap-Drive klarte å justere dette, så jeg leverte den inn til justering. De klarte ikke hente så mye som jeg trengte, og mente noe annet måtte være feil. Det er derfor jeg kom til å tenke på de to forskjellige delenummerne på broene.

 

Hva annet som kan være feil begriper jeg ikke, for det er ingen andre synlige skader.

 

Tips mottas med stor takk.

 

EDIT: Har nå fått vite at broene er like på alle, men at det på GTI'en (og andre med originale 14") er andre bærekuler. Derfor lurer jeg fortsatt på om det er lengden på disse som gjør at jeg har en negativ og en positiv, og at dette kan bli riktig om jeg bytter kule mellom bilene.

Endret av TLC-fan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så at bilene ikke er senka, man har originale fjærer?

 

Får du feil camber bare på den siden som har ny bærebro, eller på begge sider. Negativ eller positiv camber?

 

Justeringsmulighetene er dels bærekule som er festet med 3 bolter i ovale hull, og så er det feste av fjærbein til hjulnav hvor boltene også sitter i ovale hull.

 

Finner bare ett partnr. til bærearm for Polo 6N, uavhengig av motortype etc.

6N0407151B (til 2000), og 6N0407151A (2001)

 

 

Camber.jpg

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin illustrasjon.

 

Ingen av bilene er senket, og det er originale fjærbein på begge.

GTi'en har nå positiv camber, mens 8-ventileren har negativ camber.

På begge bilene er fenomenet kun på den siden hvor skaden har vært, og broen er byttet.

 

Har endret innlegget, men antagelig før du så det. Vet at bruene er like, men kulene har forskjellig delenummer. Vet derimot ikke om det er lengden fra innfestingen på brua til selve kula som utgjør forskjellen.

Endret av TLC-fan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke endringen i innlegget ditt før jeg svarte.

 

Ja, ser i VW delekatalogen at det er annen bærekule for H og V side for biler med 14" hjul

6N0407365 / 6N0407365A

 

Meyle oppgir samme dimensjoner på 6N0407365 med og uten A (16mm kule, lengde 77mm)

 

Om du ikke har kastet de gamle bærekulene så kan du vel måle fra midterste monteringshull til senter av kula. Evt. måle på bilen.

 

 

I spesifikasjon av camber-jutering som brukes av verksteder tror jeg det bare er beskrevet boltene som holder fjærbeinet. De ovale hullene til bærekula kan vel også gi ca en halv grad i forskjell fra innerst til ytterst.

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg korrigere meg selv.

 

Det er forskjell på H og V bærekule.

Om man tar feil. så vil dette kunne påvirke caster (men ikke camber)

 

Det er imidlertid samme delenummer som er oppgitt både for biler med 13" og 14" hjul - men byttet om hvilken som skal være på H og V side

1068660.jpeg

 

Beskrivelse av montering av bærekule for 14" og 13":

1068668.jpeg

 

Ediit: Forskjellene er at V og H bærekule er montert på motsatt side på GTI / 14" i forhold til biler med 13". Dette gir ca en grad mere caster på biler med feitere hjul.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja. Jeg var klar over at selve brua skulle være lik, og at kulene er forskjellig. At det bare var sidebytte var jo komisk. Uansett, nå har jeg fått målt begge broene med kule på, og det var som håpet.

Den komplette broa som nå sitter på 8-ventileren er 1-1,5 cm lengre fra fremre feste på broa til kula enn på den som jeg har satt på Gti'en. Det betyr at om jeg bytter dem, så blir det antagelig riktig. Hell i uhell, men det gjør meg forbanna.

 

Først reiste jeg til Mekonomen og kjøpte ei komplett bru med foringer og kuler til en bil med 13", venstre side. Sjekket ikke nærmere, men da jeg skulle montere hadde jeg fått høyre side. Reiste så ned for å bytte, og da måtte de selge meg en bru med oppgitt delenummer for høyre side for at det fysisk skulle bli riktig. Uten å vite det har jeg altså fått ei bru ment for 14", som jeg monterte på 8-ventileren. Derav feil camber. Dette håpet jeg ville la seg justere med en forstillingsjustering hos Snap-Drive. Det gikk selvfølgelig ikke.

 

Deretter dro jeg til Mekonomen for å kjøpe komplett bru til Gti'en. Det utrolige er altså at jeg da fikk bru til 13", selv om jeg brukte regnr og egen viten om at den måtte være for 14". Vel montert endte jeg altså opp med kraftig positiv camber på den ene, og kraftig negativ på den andre, og alt fordi Mekonomen har klart å gi meg feil vare TRE GANGER PÅ RAD. Jeg vet selvfølgelig at jeg selv ikke har forvekslet bruene, for den førsten ble montert før den andre ble kjøpt. Feilen har også kostet meg 1200 kroner i et mislykket forsøk på justering, for jeg tok det for gitt at varene var riktig. Tviler sterkt på at Mekonomen er villig til å dekke dette, men når jeg har byttet om må jeg like fordømt ta en forstillingsjustering på begge bilene.

 

Sånn, da har jeg fått tømt meg.

Endret av TLC-fan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår