Gå til innhold

topp til 7a-fe

Ranger emnet


deftones9

Anbefalte innlegg

noen spørsmål igjen! jeg blir visst aldri borte fra dette forumet! hehe

 

 

jeg prøver å finne ut av hvilke topper som går rett på 7a-fe blokk uten modifikasjoner.

rent bortsett fra en e11 7a-fe topp fra samme corolla. (SELVFØLGELIG :blah: )

la oss si at jeg har en corolla 97 (e11), kan jeg f.eks. bruke en 4a-fe topp fra en corolla 99?

kan jeg bruke en 7a-fe topp fra avensis 99 ?

 

 

Jeg vet at 4e-fe og annet ikke fungerer da jeg har surfet nettet endel for å få forståelse..

tenker også at det forutsetter en 5trinns kasse.

 

jeg er kun ute etter hva jeg kan bruke som erstatnings-topp uten noen som helst problemer (evnt. minimale justeringer)

 

 

:wonder:

:helpme::helpme::helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen spørsmål igjen! jeg blir visst aldri borte fra dette forumet! hehe

 

 

jeg prøver å finne ut av hvilke topper som går rett på 7a-fe blokk uten modifikasjoner.

rent bortsett fra en e11 7a-fe topp fra samme corolla. (SELVFØLGELIG :blah: )

la oss si at jeg har en corolla 97 (e11), kan jeg f.eks. bruke en 4a-fe topp fra en corolla 99?

kan jeg bruke en 7a-fe topp fra avensis 99 ?

 

 

Jeg vet at 4e-fe og annet ikke fungerer da jeg har surfet nettet endel for å få forståelse..

tenker også at det forutsetter en 5trinns kasse.

 

jeg er kun ute etter hva jeg kan bruke som erstatnings-topp uten noen som helst problemer (evnt. minimale justeringer)

 

 

:wonder:

:helpme::helpme::helpme:

 

Skal ikke si sikkert men mener at 2.Generasjons 4A-FE skal passe rett på 7A-FE uten problemer, men jeg mener også at det er forskjellige ECUer og 4A-FE har bankesensor noe som ikke 7A-FE har om jeg husker rett. http://www.toyodiy.com/parts/q.html Der er det mye fine bilder og info om forskjellige Toyota modeller.

 

Mener også at alle girkasser til 4A/7A motorene passer hverandre.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme inntrykket jeg har fått... jeg tør rett og slett ikke gå for en 4a-fe pga bankesensor.. jeg ser på avensis og carina 7a-fe motorer istedenfor, da jeg ikke ser (foreløpig) at disse toppen skulle være noe som helst problem å smelle på... lysten til å total-overhale hele nåværende toppen er meget liten, så har mere lyst på en annen topp som har bekrefta ok komp, så kan man bytte noe pakninger, etc istedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om du mangler kompressjon trenger ikke dette nødvendighvis å være toppen din, tror heller det er Stempelringene, kan også være ventiltetningene, Bytta nettopp Ventiltetninger på en 4AFE som brukte olje, hjalp litt men viste seg at det var stempelringene, litt kjipt å vite det etter å ha skrudd sammen alt med ny toppakning og strekkbolter osv

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er vel ikke noe stort problem å dra ut stemplene etter toppen er av?

det er vel bare på med motorfeste, og så av med bunnpanna og litt...?

 

forresten jeg står fast, finner ikke verktøy til å ta av de siste 10 topplokks boltene (som er under kammene)

du har vel vært borti verktøyet? hvilket er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha opp stempla må du av med bunnpannen, løsne rådene fra veiva og ta stemplene opp av sylinderen, deretter kan du skifte ringer. Pass på at du får honet sylindrene også :)

 

Til toppen trenger du en slik : tools_12pt_socket_36mm_TMI9910M36_lg.jpg

 

 

Toppen skal også draes til i 3 stadier, vet ikke om du veit dette. Husker ikke nm på 7AFE men momentnøkkel skal hvertall 90 grader rolig 2 ganger når du drar til, mener jeg :)

 

 

Et par tegninger også om du trenger (97 mod corolla 7AFE) :

 

diag_AuJlGe.png

 

diag_ZaEdA.png

 

diag_AuJvAU.png

 

diag_1iTxJWK.png

 

diag_2bOaS6.png

Endret av RobinDrift

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår