Gå til innhold

Hvem har rett i rundkjøringen?

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

[ATTACH]26350[/ATTACH]

 

[ATTACH]26351[/ATTACH]

 

Jeg var på vei ned mot rundkjøringen i dag, og det var 3 biler foran meg (A, B, C) som enten skulle rett frem eller til høyre. Uansett hadde de stoppet opp i feltet til høyre.

 

Normalt legger jeg meg til høyre i denne rundkjøringen, men det så ut som de hadde sovnet i feltet til høyre, så jeg valgte den innerste.

 

Rundkjøringen har 2 store felt inne, men utkjøringene er 1 felt.

 

Jeg la meg til venstre og passerte fint både A, B og C og kjørte ut i rundtkjøringen i innerste felt.

 

Samtidig åpnet trafikken seg slik at A og B svingte til høyre, mens C ble liggende i høyre felt, litt bak meg.

 

Jeg blinket til høyre før jeg skulle svinge ut av rundtkjøringen, og samtidig ser jeg C i bakspeilet. C øker farten slik at fronten hans er på midtpartiet av min bil i det jeg har svingt ut av rundtkjøringen.

 

Var det ulovlig å legge seg i det innerste feltet?

 

Og hvis ikke, så har jeg vikeplikt for C i det jeg skal svinge ut, men hva da når han ligger bak min bil? Jeg kan jo ikke stoppe bare for å la han kjøre forbi, når jeg ligger med hele min legnede av bilen foran ham i det jeg har svingt inn?

 

Hva synes dere?

Endret av CoilOver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er å tenke seg rundkjøringen som en helt vanlig forkjørs-vei.

m.a.o. vikeplikt ved skifte av felt.

 

Mange rundkjøringer har oppmerkede kjørefelt slik at det innerste feltet føres ut igjen uten å måtte krysse felt. Dette gjelder helst der hvor vei ut av rundkjøring har 2 felt.

 

 

Hvordan det er blir med forståelsen av slike spiralformede felt når det er snø på veien er litt usikkert.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ein skal liggje til høgre når ein skal rett fram, og som Jesper seier, du var feilplassert.

 

Når det gjeld snø (eller manglande oppmerking for den saks skuld) står det i vegtrafikklova at der det er plass til to bilar i breidda, skal ein følgje reglane som gjeld ved køyring på veg med fleire felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilplassert eller ei, det er lov å bytte til ytre felt i rundkjøringen, noe som er helt normalt. Når man bytter felt (som trådstarter gjorde) så har han vikeplikt for de på sin høyre side, altså de i det feltet han byttet til. Uansett så vil jeg si han har all skyld.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-armet rundkjøring:

skal du forbi mer enn en arm skal du ligge innerst.

 

4/eller fler-armet rundkjøring:

skal du forbi fler enn 2 armer skal du ligge innerst.

 

Med forbehold om at det ikke er merking i noen av de, da skal oppmerking følges.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver er selvsagt anbefalt kjøremønster i rundkjøring. Det er fullt lovlig å ligge i indre felt om man skal rett frem (om ikke merket annerledes), også helt normal når rundkjøringen har to felt inn og ut. Er også lov å skifte til ytre felt mens man er i rundkjøringen, men man har da vikeplikt.

 

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=176295

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er fullt klar over det, men hvis folk selv skulle bestemme uten noe som helst "veiledning" så kunne de likegodt bare lagd smale rundkjøringer før da er jo konseptet med trafikkavvikling og "2 felter" i rundkjøring unødvendig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt lov å skifte felt i ei rundkøyring, på linje med alle andre fleirfeltsvegar, og då gjeld vikeplikt ved feltskifte. No er det jo ingen som har skuld i noko i denne situasjonen, då det kun er spørsmål om kva som er rett og lov. Det rette ville vere å liggje i høgre felt, det er lov å skifte felt når som helst, men då har ein vikeplikt ved feltskifte.

 

"3-armet rundkjøring:

skal du forbi mer enn en arm skal du ligge innerst.

 

4/eller fler-armet rundkjøring:

skal du forbi fler enn 2 armer skal du ligge innerst.

 

Med forbehold om at det ikke er merking i noen av de, da skal oppmerking følges. "

 

Dette ville sjølvsagt vore den fornuftige løysinga, men no er vegtrafikklova ein gong forma slik ho er. Der står det, som eg skreiv før, at ein skal liggje i høgre felt om ein skal til høgre eller rett fram, og i venstre felt om ein skal til venstre. Det er kun to unntak frå denne regelen:

 

1. Vegoppmerking / skilt seier noko anna (myndigheitspyramida)

2. Det er like mange felt ut av krysset som inn i krysset. Det er då lov å køyre rett fram frå venstre felt (med mindre vegoppmerking / skilt seier noko anna).

 

I alle andre tilfelle er venstrefeltet kun for venstresving, uavhengig av kor mange armar krysset / rundkøyringa har.

 

Kva vegtrafikklova angår, eksisterer ikkje rundkøyringar, kun vegkryss, og dermed må ein rundkøyring oppfattast som nettopp det, eit vegkryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt lov å skifte felt i ei rundkøyring, på linje med alle andre fleirfeltsvegar, og då gjeld vikeplikt ved feltskifte. No er det jo ingen som har skuld i noko i denne situasjonen, då det kun er spørsmål om kva som er rett og lov. Det rette ville vere å liggje i høgre felt, det er lov å skifte felt når som helst, men då har ein vikeplikt ved feltskifte.

 

"3-armet rundkjøring:

skal du forbi mer enn en arm skal du ligge innerst.

 

4/eller fler-armet rundkjøring:

skal du forbi fler enn 2 armer skal du ligge innerst.

 

Med forbehold om at det ikke er merking i noen av de, da skal oppmerking følges. "

 

Dette ville sjølvsagt vore den fornuftige løysinga, men no er vegtrafikklova ein gong forma slik ho er. Der står det, som eg skreiv før, at ein skal liggje i høgre felt om ein skal til høgre eller rett fram, og i venstre felt om ein skal til venstre. Det er kun to unntak frå denne regelen:

 

1. Vegoppmerking / skilt seier noko anna (myndigheitspyramida)

2. Det er like mange felt ut av krysset som inn i krysset. Det er då lov å køyre rett fram frå venstre felt (med mindre vegoppmerking / skilt seier noko anna).

 

I alle andre tilfelle er venstrefeltet kun for venstresving, uavhengig av kor mange armar krysset / rundkøyringa har.

 

Kva vegtrafikklova angår, eksisterer ikkje rundkøyringar, kun vegkryss, og dermed må ein rundkøyring oppfattast som nettopp det, eit vegkryss.

 

Er ikke dette nettopp det jeg skrev??!

Isåfall vil jeg gjerne vite hva som er forskjell.

 

Bortsett fra at du kaller det ett veikryss istede for rundkjøring og at plassering er likegyldig om du skal høyre, venstre, opp, ned eller rett frem..

 

Og en annen ting OlavE, lenger opp i tråden holdt du med meg at jeg hadde rett, men brått så var det feil siden du måtte kverulere på det som er det enkleste og dessidert beste kjøremønstret i en rundkjøring mtp. trafikkavvikling!

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, det var voldsomt. Eg er jo einig i det du skreiv lenger opp i tråden. Han skulle vore i høgre felt, då han skulle rett fram. Einaste eg korrigerar deg på, er at i ein trearma rundkøyring der du kan køyre til høgre eller rett fram, vil høgre felt vere rett plassering med mindre du skal heilt rundt. Eg skriv jo òg at eg skriv ut frå kva REGELVERKET seier, og igjen at eg er einig med deg "mtp, trafikkavvikling".

 

I dei fleste tilfelle er det heldigvis slik at det er merka opp at venstre felt skal brukast rett fram. Men ta dei tilfella der det ikkje er merka opp fleire felt, men det er breidt nok til to bilar. Her ser vi stadig at folk legg seg til venstre, med dine reglar i bakhovudet, og trur dei gjer alt rett og at dei som ligg til høgre og tutar er nokre forbanna fjøsnisser. Difor tenkte eg at eg kunne påpeike kva som faktisk er regelverket.

 

Det var vel stort sett forskjellen...

 

Red.:

 

Og for å spesifisere kva eg eigentleg snakkar om (eg ser at eg kan ha vore litt uklar på det), så er det altså dette punktet eg er ueinig i:

 

"3-armet rundkjøring:

skal du forbi mer enn en arm skal du ligge innerst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3 armet rundkjøring har tre veier (inkludert den du er i).

Kommer du inn til rundkjøringa og skal ut første utkjøring skal du ligge til høyre, skal du ut andre uttkjøring skal du ligge til venstre, skal du helt rundt skal du også ligge til venstre.

 

Hvis du mener dette er feil (noe du tydeligvis gjør) ring vegvesenet eller din lokale kjøreskole og hør, garanterer deg at du tar feil her.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår