Gå til innhold

nyinnkjøpt 93 mondeo, motorbytte.


Pappa Wolf

Anbefalte innlegg

For 2 uker siden kjøpte jeg min første europæerbil, på flere år. (Sist var en mazda 929)

har ellers kun kjørt amerikansk, men med de syke prisene på drivstoff, begynte jeg å lete etter en annen bruksbil. og kompissens mondeo hørtes fin ut, velholdt, men godt brugt.

han hadde blitt rygget på, så radiatoren var defekt, ikke mye, men nok til at man måtte fylle etter for hver 50 kilometer (Ca. 1,5 liter) Små 260000 kilometer hadde den på telleren, og ellers verksteds vedlikeholdt, med hyppige oljeskift og reimbytte i tide.

pris, så lav, at jeg ikke kunne si nei.

etter en kjap tjekk av bilens andre funksjoner, satte jeg mig inn, og skulle starte. ikke nokk strøm.

en kjapp trilletur ned bakken, og motoren var igang, satte mig inn, og påbegyndte turen hjemover. En lille tur på 70 kilometer, over sollihøgda, hønefoss og resten av veien hjem.

I retrospekt, ser jeg, at jeg burde ha brukt et par timer herinne, med at lese innen jeg kjøpte bilen, kunne ha sparet mig for mye besvær, og irritasjon. Men jeg foregriper begivenheternes gang. stoppet inneom et par tankstasjoner på veien hjemover, siden jeg ikke kunne få varme i bilen. jeg er ikke helt blond, når det kommer til biler, men når man utelukkende har kjørt V8 i stål og aluminium, og helst motore, som er eldre end mig selv, er det begrenset hvor mye peil, man har på en moderne motor!

men ellers gikk den djevelsk godt, var ikke noe problem å ligge i 5 gir, å gasse på.

kommer inn bak en lastebil, på vei opp sollihøgda, og setter farten ned, og ved første dobbelspor, gasser jeg på, og intet skjer, annet end den begynner å få kraftig tikking fra motoren, men ingen fart! (WTF)ligger i 3 gir, med gassen i bånn, og holder akkurat 40 km/t.

lastebilen svinger fra, men jeg har ingen steder, å svinge inn, eller mulighet for at finne en nødholdeplass, har ingen krefter tilbake i motoren, går i andre gir, null power, første, null, inn med clutchen, motoren dør, midt i et sving, og jeg kan intet gjøre. holder midt på sollihøgda, og spærrer veien.

heldigvis, var det sent søndag kveld, og begrenset med biler, så jeg triller bilen tilbake, og inn til autovernet, har en håndsbredde fra speilet og inn til autovernet, og akkurat plass til at lastebilerne kan kjøre forbi. På med sikkerhetsvesten, på med havariblinket, ut med trekanten, og opp med panseret. Varm dunst av kokt olje, og forbrendt glykol!

yup, null kompressjon.

ringte til min datter og fikk henne til at komme med et slepetau, og bilen hennes, og vi fikk fort dratt mondeoen over toppen på sollihøgda, og inn på en nødplass, der stod den, til dagen etter, da jeg hentet den med min F250, og fikk den hjem på tomten.

her har den stått i en ukes tid, i påvente av bedre vær, og lyst til å skrue.

for to dager siden, gikk jeg igang, med demonteringen, toppen er blåst, har funnet flere sprekker, og oljelekasjer, tvivler på at resten av motoren har det mye bedre, spesielt med tanke på at kamremmen er løs!

så jeg har et motorbytte foran mig, og til trods for min manglende entusiasme, overfor moderne biler, så er jeg overrasket over, hvor lettskruet den er, har ikke været nødvendigt med vold, for at løsne bolter eller skruer, har heller ikke skrapet knokene, eller moset mine fingre.

eneste problem jeg har nu, er å finne en brukbar 2.0i NGA motor til denne, så er den oppe å kjøre igen på et blunk. håper jeg.

Endret av Pappa Wolf

Better to drive an old, slow and dull v8.

Than a brand new ricer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva pokker skjedde med Æ.Ø.Å.??

måtte sitte å bytte æøå inn på plass igjen i hele innlegget, og jeg får ikke endret overskriften!

Pokkers

 

Beklager det, er en feil som vi ikke har klart å rette på.

Tror det med æøå-krøll skjer når man bruker lang tid før poster, autologges ut/logger inn igjen.

 

Eventuelt neste gang så kan du slette tråden via "rediger innlegg" og poste en ny.

Dvs om du har lagret innholdet ved ctrl-c eller noe først.;)

 

Som sagt er det beklagelig. Fikset på trådtittelen for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe, takk for det.

så vet jeg åssen jeg skal undgå det en annen gang!

 

Akkurat nå, er det kaldt ute, og jeg sitter og leter gjennom finn.no og autodb, for at finne en delebil, eller motor.

mondeoen har motorkode NGA, og hvis noen har en fungerende motor, er det bare å si fra, så finner vi sikkert ut av noe!

Better to drive an old, slow and dull v8.

Than a brand new ricer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår