Gå til innhold

Bremse problem med passat 02

Ranger emnet


svenni83

Anbefalte innlegg

Vw Passat 2002mod, 1,9tdi/3bg Diesel

 

Har nå skiftet bremseskive og klosser bak. Har lufta systemet og sjekka om det er lekasje på ledninger etc.

Når jeg trykker inn bremsepedalen når bilen er i gang så går den helt ned i gulvet. Gjør jeg det når bilen er av så blir den hard og go.

Hva kan være feil? Legger og merke til at d småfutter litt under bremsevæske beholderen (ved gummiringen/foringen) Når jeg da pumper på bedalen. Er det normalt?

Og hvor kan jeg stramme håndbrekket? Må jeg under bilen eller må jeg av med hele midtkonsollen?

Viser og et symbol som piper hver gang jeg starter bilen (gul runding med 3 streker på hver side) Den dumme vw boka jeg har er på tysk, ikke så lett og vite hva det er... bremsbelagverschleiB

Endret av svenni83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dersom du ikke har bremsevæskelekkasjer så har du enten luft i bremsesystemet eller defekt hovedbremsesylinder dersom pedalen går i gulvet.

Futter er et ukjent begrep for meg, kan derfor ikke svare på det.

Skrudde du inn stemplene på bremsekalipperene før du fikk montert nye klosser?

Når det gjelder varselsymbolet så er det for utslitte bremsebelegg. Sikkert en ledning til bremsevarsler som er av, brudd i eller glemt å montere på igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futter vil si bobbler litt hver gang jeg pumper på pedalen (luft som slippes ut?). Skrudde og inn stempelet før klossene kunne settes på.

Fikk det symbolet opp får 1-2uker siden. Visste at jeg måtte skifte ut skiver bak og klosser da de var meget slitte og nedrusta.

Fikk og øye på en liten rift på pakkningen til stempelet, vet ikke om det har noe og si.

Håndbrekkev virket også, før jeg skifta bremsene. Men nå rikker stemplene så vidt bare. Vet ikke hvor jeg kan stramme hånbrekket. Men litt rart at det virket når klossene + skivene var ganske så nedslitt.

Endret av svenni83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal såvisst ikke boble ut tetningen under bremsevæskebeholderen. Luftbobler eller bremsevæske?

Rift i mansjetten rundt stempelet må fikses umiddelbart, ellers vil det trenge inn vann/møkk/salt osv og stempelet vil ruste/gå tregt. Ender opp med at bremsene henger og klossene slites ned på kort tid, ødelagt bremseskive, sterk varme mm.

Håndbrekket er selvstrammende, dette må ikke røres før bremsepedalen har blitt tråkket på 20-40 ganger etter bytte av klosser (innskruing av bremsestempel i kalipper).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noe av begge deler som kommer ut fra pakningen. Men i veldig liten grad.

Skulle ha blitt ferdig med bilen i dag. Men må nok ta den andre bilen uten vindusviskere i morgen :D

Da får jeg skaffe meg en ny pakning til calipperen da. Da vet jeg det at håndbrekket ikke skal røres. Kan ikke helt huske åssen den fjøra på calipperen var festa (den som har noe med håndbrekken og gjøre). Men tror nok jeg har gjort det riktig. Har det noe og si? Skal sjekke det i morgen, samt dobbel sjekke alt på nytt.

 

Men det som uroer meg mest er den bremsevæskebeholderen. Skjer det samme på min nissan primera og. Den bremser men må presse ganske hardt før den stopper fort nok. Går det ann og skifte den pakningsringen ved bremsebeholderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse kan du skifte. Ser ut som på bildet under og har delenummer 4A0 611 817 A

 

4A0611817A_GEN_A58C52C.jpg

 

Nr. 3 på bildet

AU_Bilder_156_156611100.gif

 

Fjæren på kalipperen skal festes som du ser på bildet under.

1068878.jpg

 

Vil uansett tro du fortsatt har luft i systemet, dette må ut. Bruk trykkluft når du lufter (maks 1,5 bar), det nytter alltid :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil uansett tro du fortsatt har luft i systemet, dette må ut. Bruk trykkluft når du lufter (maks 1,5 bar), det nytter alltid :)

 

Hmm, kan du fortelle hvordan bruker luft når du skal luftet bremser?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt et gammelt påfyllingslokk fra en bremsevæskebeholder, laget hull i det og montert inn en vanlig ventil slik som sitter i felgene på bilen. Tar av påfyllingslokket og skrur på dette hjemmelagde, kjører kompressoren opp til maks 1.5 bar og kopler den så til ventilen på lokket. Åpner så en og en lufteskrue til all luft er ute. Det fine med dette er at man får "fart" på væsken i rørene, noe som drar med seg "fanget" luft. Bare viktig å hele tiden etterfylle ny væske på beholderen, samt presse inn (åpne) lastventilen bak før lufting.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testa nok engang. Lufta til krampa tok meg :D Skjer det samme ennå, med at pedalen går i gulvet når bilen er igang (går sakte men sikkert ned) og blir noe lunde hard når bilen er av.

Hovedbremsesylinder... er det en vanskelig oppgrave å skifte? Hvis det er den som er problemet... Kan egentlig ikke forstå noe annet.

Kan det ha noe med at stempelet ikke er i "hakk" ? Sånn at den bare går tilbake til den samme posisjonen. Har ikke smørt sleidepinnene da jeg syntes de var gode nok. Men kan ikke ha noe med det og gjøre..

Kan det ha noe med bremsekraftforsterkeren ?

Trenger hjeeelp :D

Endret av svenni83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan være hovedbremsesylinderen som er dårlig (tetningene tetter ikke som de skal). Er enkel å skifte, men du må lufte alle bremsekretsene etterpå.

Jeg har før opplevd det samme som deg, luftet på gamlemåten uten at det hjalp. Luftet med trykkluft og alt ble bra.

Men. Om du pumpebremser flere ganger med motoren i gang, synker pedalen da også når du holder trykk på den?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår