Gå til innhold

Rattfeil/ lyder i ratt. HJELP!!!!


kristin_1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2010 1,6 tdi fiesta.

kjøpte den i februar og nå skal jeg ha den inne for 4 gng med rattfeil/lyder i ratt.

 

Første gang var det knirking i rattet, og dette viste seg å være en kjent feil, og de smørte rattstammen.

 

Etter dette kommer den "kunk kunk" lyd i rattet. Disse lydene kommer 98% når jeg svinger, særlig inn og ut av garasjen, parkering ol. skjer ikke i stor fart/vanlig kjøring.

 

Verkstedet begynte med å bytte tannstang, jeg kjørte hjem og lyden var der....

Etter dette viste de ikke hva som var feilen, og endte med å bytte bla demperpakninger og noe annet i demperne el noe.

Var kjapt innom en annen Ford forhandler, og mekanikeren der mente det kunne være overføringen mellom rattaksel og tannstang, men dette er vis sjekket/reparert.

 

 

Nå skal den inn for 4 gng, og nå ringte de å sa at de ikke viste hva det var, hva det kunne være eller om de klarte å fikse dette. De hadde "aldri" vært borti en sånn feil.

De snakket også om at de hadde kjørt andre bilder med samme "feil/ikke feil", og at dette nå ikke var en feil og sånn var det bare.

 

Jeg mener at en bil til over 200 000, skal ikke ha noen ulyder!

Nå er jeg veldig frustrert!! og sur!!

 

Noen som har vært borti det samme?!? :idea:

Noen som kan gi meg en peilepinne på hva dette kan være?!?

 

Jeg er helt i fra meg!! Trenger virkelig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil tro at nybilgarantien fortsatt gjelder på bilen din, om så ikke har du fortsatt reklamasjonsretten, og derfor er det nå vel ikke så mye å bekymre seg for?

 

Dette virker som en feil som ikke skal oppstå, hvertfall ikke etter litt under 2 år. Slik som jeg ser det burde du bare levere bilen hos ford og si at dette SKAL fikses. Du har garanti(i de fleste tilfeller følger nybilgarantien ved videresalg) og skal ikke betale for noe som dette(fremst dette ikke er noe som er forårsaket selv). Jeg hadde hvertfall ikke nøyd meg med det de på verkstedet har fortalt deg. De finner vel ikke problemet og driter i det. Hvertfall hvis de sier "sånn er det bare". haha. Du har rett til utbedring!

 

Håper ikke du har betalt for alle disse reparasjonene? Dette er jo noe som tydelig ikke skal ryke, ingen direkte slitedel, og det er ikke din feil heller.

 

Finn nå ut om nybilgarantien fortsatt gjelder, og om så er ikke dette ditt problem. Uansett kan man ikke tolerere noe som dette :)

Endret av Sjoholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godta det, hvis de hadde ment at dette var en normal lyd som skal være der, så hadde de vel neppe skiftet tannstang på garanti.

 

vi får vente å se om Mondeo dukker opp, kaskje han vet råd.

 

Nå vet jeg jo ikke hvor tydelig lyden er, en liten bil til 200k er ikke like stille som en mercedes til 900k, litt må man tåle, men siden de har skiftet tannstang på garanti, så tror jeg nok de mener det er en lyd som ikke skal være der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke betalt noe for dette, og ikke har jeg planer om det heller! Jeg er en reser på lover og regler, så der vet jeg hva jeg har krav på!

 

Bare jævlig irriterende at jeg må kjøre frem og tilbake (skien-larvik- retur) for å få fikset dette, og gang på gang vet de ikke hva som er feil!

Det er veldig slitsomt, hjelper ikke at jeg er gravid, og har bekkenløsning, og må i tillegg mase på reparasjoner på bilen.... Bilen skal selges, men ikke lett å få solgt noe som har feil på seg, selv om det er garantisaker...

 

Jeg kommer IKKE til å godta at "sånn er det". Lyden var ikke der når jeg overtok bilen, den kom etter de først fikset knirking, pga lite smørte rattstamme.( som var en feil ford selv sa, og tok inn alle biler)

 

Hadde hjulpet meg om noen kanskje hadde vært borti lignende, så jeg kunne "slengt i bordet" at det er Dette som er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Prøv en annen forhandler. Bilen din er under nybilgaranti så hvilken forhandler du bruker er opp til deg. Så sparer du kanskje litt reising og:)

Men er du 100% sikker på at det er i ratt/rattstamme? Jeg har hørt om noen pedalsett som har laget lyd i slike situasjoner. Blir litt vridning i karosseriet som forplanter seg.

Veldig vanskelig uten å ha hørt lyden.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling jeg, vet bare hver gang jeg snur på rattet sier det "klunkklunk" så er nesten 100% sikker på at det er fra rattet, men om det er noe som sitter fast i rattet på en aller annen måte som lager lyden vet jeg ikke.

 

En som sa han hadde skrudd mye fiesta mente de kunne ha brukt feil smøremiddel da de smørte rattstammen. Lyden kom jo etter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår