Gå til innhold

"tatt" for sladding

Ranger emnet


Plokk

Anbefalte innlegg

Da var vinternen igjen kommet til bygda, og snøen la seg.

I den anledningen kan jeg ha kommet til skade for å sladdet litt.

Da så jeg blålysa i speilet og svingte inn på nærmeste lomme.

Gikk så ut av bilen og gikk bort til passasjersiden på poltibilen og så att han var alene i bilen.

Han ba meg om førerkort og jeg ga han det, deretter sa han att han beslagla det.

Spurte han deretter om hva han stoppet meg for, da ble han bare irritert å kalte meg "jævla yppling" og sa att det var for uaktsom kjøring.

Jeg spurte deretter om han hadde bevis for det (siden han var alene i bilen), ikke hadde han kamera heller i bilen.

Da tok han regelrett kvelertak på meg å rådet meg til å legge meg flat.

Jeg ba han om å booke en rettsal å sa jeg ikke kom til å "legge meg" flat uten noen form for bevis utenom bevis untatt hans vitneutsagn (men det er jo ord mot ord).

Han slapp så halsen min, hoppet inn i bilen sin å stakk.

 

Føler jeg har en sterk sak, men vil høre med andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bevis blir det ord mot ord, men tror nok retter er i hans favør uansett desverre.

Jeg har aldri vært borti slike saker før så kan hende jeg tar feil.

 

EDIT:

Tok han med seg førerkortet ditt, eller har du det ennå?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han ikke viste tjenestenr kan tyde på at han ikke var i tjeneste slik at du ikke kan hendvise til person og tidspunkt og veier opp en del.

Han skal også egentlig vise dette på eget initiativ eller på oppfordring.

 

At du hadde en passasjer kan hjelpe siden det ikke foreligger noen bevis.

 

Ta kontakt med lokalt politikammer og gi din forklaring og si at du ikke fikk se noe tjenestenr. etter flere oppfordringer.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes igrunn slik oppførsel av politiet er hårdreisende og burde i seg selv straffes. Når det er sagt, så har han ingen sak mot deg, ord mot ord holder ikke i retten. Da er det tvilen som kommer tiltalte til gode, og dette vet politiet meget godt. Det blir aldri rettsaker av slikt. Det de derimot har rett til, er å ha sertifikatet ditt beslaglagt en stund (husker ikke hvor lenge), og det er sikkert det de satser på. Derimot kan du sikkert anmelde forholdet, da du ble trakasert av denne agressive betjenten. Du har til og med vitne, noe han ikke har.

 

Slik jeg har forstått det er det ord mot ord, så er det ikke noe fordel for politiet, 2 politi mot 2 sivile, da går favøren i politiets retning. De prøver seg likevel på slik tull noen ganger, og folk flest legger seg flat.

 

Hva er det egentlig du skal legge deg flat over. Dersom de skal ta deg for å sladde, må de kunne bevise at du mistet kontrollen over bilen, noe du helt sikkert ikke gjorde. Det er ikke rart det går galt om vinteren når man ikke får mulighet til å øve på slikt en gang. Hjelper ikke om det er på en åpen stor parkeringsplass, uten biler engang. I England blir man anbefalt å teste ut alt sånt på områder hvor det lar seg gjøre, for at man bedre skal håndtere situasjonen om man kommer i den. Politiet har egne øvelser hvor de kjører sånn. Skulle spunnet smultringer rundt politibilen uten problemer, for å bevise til de at det ikke er snakk om å miste kontrollen over bilen, heller tvert i mot.

 

Juridisk har du ikke noe å frykte. Ville igrunn anbefale deg å anmelde betjentens oppførsel.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Politiets bevis i retten er hva politimannen selv har sett. Dette er mer enn nok, så at du har en annen mening om hva som skjedde har ingen betydning. Det er selvfølgelig ikke sånn at politiet må ha bevis i form av video eller liknende for å kunne føre en sak for retten. Lang rettspraksis, og uttallige dommer fra samtlige rettsinstanser har grunnfestet at politimannens observasjoner er mer enn nok for en eventuell domfellelse. Politimannens forklaring i retten vil uten tvil veie mye tyngre enn din forklaring. Du sier jo selv at du har gjort det du nå er anmeldt for, så hva er det egentlig du ønsker å oppnå. Skjønner at det er noe dritt å miste lappen, men hvis du leser tapsforskriften er tap av førerretten for sladding faktisk ett eget punkt der:

 

§2-5 nr.10

 

Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

 

Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel « burnout » på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld politiet for trakassering og personlig trussel, hvis du følte at da han ba deg legge deg flat føltes som en trussel. Si at du har vitner som vitner mot ham, nevn også det at personen ikke viste tjenestenummer(mener de er pålagt å gjøre dette? ikke skyt meg hvis jeg tar helt feil).

EDIT: har snakket med søskenebarnet til mamma, som er politi, dersom han kjører bil som er uniformert eller er uniformert selv er han eller hun IKKE pliktig til og verken oppgi navn, tjenestenummer, o.l.

Endret av aaensv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår