Gå til innhold

Ranger emnet


Davide

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hadde samme problemet med Mazda 6 2006 modellen 1,8 stv. Måtte skifte stempelringene fordi bilen brukte 5 liter olje på 3 måneder. Fikk det dekt av Mazda Norge på reklamasjonen fordi jeg fikk det registert rett før 5 års-garantien. En åpenbar produksjonsfeil som gjør at stempelringene ikke soper med seg olja ned, og som dermed blir forbrent med bensinen.

Bilen hadde forøvrig fulgt alle servicer til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har samme problem med Mazda 6 2,0l diesel. Har fått diagnosen i dag...stempelringene som er gåen. Blir av verkstedet anbefalt å forsøke å finne "ny" motor til bilen kontra reparere den da kostnadene ved reperasjon vil bli svært høye. Noen som har tips, adresser til steder en slik motor kan finnes... eller kanskje en 2,0l diesel til Mazda 6 -04 mod. liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har en 2002 1.8 med HØYT olje forbruk.

Planen var og bygge om til 2.0, men da den havarerte her om dagen, og eg ikkje har tid til noe annet blir det overhaling.

Ventilen var sotet såpass mye ned at det ressulterte i at den ene ventilen knakk. da var d stopp. Snakka med et annerkjent Motorverksted i Stavanger  og han hadde en teori på årsak til dette. For å bekrefte teorien han viste eg han et av stemplene. Teorien hans er at det ikkje er drenering nok bak "oljesleperingen". Han hadde sett flere motorer, med ulikt fabrikat som brukte mye olje, og alle manglet disse dreneringene. Eg Modifiserer mine stempler med å borre 6 hull i hvert stempel for å drenere vekk oljen som samler seg.

Toppen blir overhalt, ny ventil og reparert ventilsete. ventiltetninger, honet sylindre, nye stempelringer, rådelager osv...

 

Håper på en motor som blir bedre enn ny nå.

 

Er det andre som har overhalt, som evnt har andre teorien om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Snakk med mootrverkstedet om veivhusventilasjonen. Jeg har også borra hull i stemplene, og det hjalp litt. Men jeg måtte redusere veivhusventilasjonen, sette inn en drossel i sugeslangen til manifolden og regulere strykket/undertrykket i regulatoren som styrer suget i veivhuset.

Jeg har ikke forsket ferdig på dette ennå, men det ligger noe her som ikke er 100.

 

Det kan også hende at det er oljekanaler i veivstakene som gjør at det kommer for mye olje opp til stemplene. Ved vanlig kjørong trenger du nok ikke disse. jeg tenkte å bytte om øvre og nedre lagerskåler for å bremse olje opp til stemplene, men så viste det seg t det var forsjellig materialkvlitet i øvre og nedre, så jeg tenkte at alt det andre ville løse prøblemet.

Men jeg andrer på at jeg ikke gjorde det. Tror det ville vært smart.

Noen motorer har dyser som spruter olje opp til stemplene. Mulig at de kan strupes eller stenges også. 

Hvis bilen kjøres pent og normalt trenger man ikke slik luksus. 

Tidligere var det bare racingmotorer som hadde dette.

 

jeg har Skoda Fabia 1,2 og motoren er "miserabel". - ikke bare min! VW har konstruert den "engangsmotoren". Kansjke med hensikt for å få solgt nye biler?

Av flere grunner stoler jeg ikke på VW-fabrikken. 

 

Jeg har også en 1,4 med Skodas egen motor som er helt problemfri! Andre opplever det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår