Gå til innhold

Importere bil fra England

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Har funnet det meste ved å søke på forumet og generelt på nettet. Men det er par ting jeg ikke finner svar på noen sted:

 

Hvordan ordner man forsikring slik at man kan kjøre bilen hjem?

 

Og er det mulig å få refundert VAT (moms) og må det gjøres i England eller det siste landet som man kjører gjennom som er medlem i EU?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveskilta fungerer kun i skandinavia. Jeg må ha forsikring i England også. OG helst så vil jeg kjøre via Dover/Calais og gjennom fastlandet enn å ta båt til Danmark.

 

Fant ut om momsen selv, man får kun momsen tilbake hvis man kjøper en bruktbil fra en forhandler ikke privatperson. Ikke alltid forhandler er villig å gjøre det heller for det er endel styr.

 

Men hva med forsikring folkens? Klarer ikke å fikse det, har prøvd å ringe forskjllige forsikringsselskap og de krever ofte at man er plusskunde o.l. Og per dags dato så har jeg kun bilforsikring på meg.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne oppdatere denne litt i tilfelle noen i fremtiden trenger denne infoen, for det er rimelig umulig å finne.

 

Jeg fikk forsikring fra Gjensidige. Ble relativt billig og det er full kasko. Spør etter bilforsikring som registrer seg på VIN/Chassis nummeret.

 

Par metoder:

 

1. Prøveskilt gjelder i Skandinavia, bruker du denne metoden så trenger du noen til å kjøre bilen til Harwich. Er en god del transport firmaer som gjør dette. Jeg fikk tilbud på og så tar du fergen over til Esbjerg i Danmark og da setter du på prøveskilta fra BT. Så kjører du bilen hjem, enten via Sverige eller båt direkte til Norge.

 

2. Du skaffer deg forsikring fra Gjensidige som gir deg 2 uker, så kan du velge mellom par forskjellige ruter.

* Via båten Dover (UK) - Dunkirk (FR) og så kjører du gjennom fastlandet i Europa (Frankrike/Nederland/Tyskland/Danmark/Sverige). Anbefaler å ta Ferge fra Puttgarden-Rødbyhavn og Helsingør-Helsingborg, slik får sjåføren og bilen hvile litt, og det tar ikke mye lengre tid.

* Via båten Harwich (UK) - Esbjerg (DK) og så samma som i 1.

 

3. Du tar kontakt med transport firmaer som kan frakta bilen din frem til Norge.

 

1. Er litt komplisert, fordi fergen går kun 2/3 ganger i uka. Så kommer du ikke på ferga så sliter du. Men det er et bra metode, med tanke på at man hviler på båten og man mister ikke noe tid eller penger i forhold til metode 2. Nå går jeg utifra at man overnatter i hotell og jeg beregnet grovt 1 liter / mila og literpris på 12kr.

 

2. Er egentlig den beste ruta med tanke på ferger. For Ferga mellom UK - FR går hver time, så bommer du på en så kommer du på neste. Men det er en mer slitsom metode fordi man må kjøre mye mer i forhold til metode 1.

 

3. Er klart den dyreste metoden og også den skumleste fordi du får ikke sett på bilen før den lir kjøpt og ankommer Norge.

 

 

Jeg kommer til å ha Gjenside forsikring og så skal jeg prøve å komme meg på UK-DK fergen, hvis jeg bommer så kjører jeg sørover til Dover og tar den ruten istedenfor. grunnen til dette er at man får en skikkelig hvilepause på båten og der er jo overnatting inkludert så det blir faktisk det rimeligste alternativet pluss at bilen kjører mindre så mindre km stand.

 

Par greie linker jeg fant:

Generelle råd ved import: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Kjop-og-salg/Rad-ved-import-av-bruktbil/

Britisk eksport metode: http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/BuyingAndSellingAVehicle/ImportingAndExportingAVehicle/DG_4022582

Britiske versjon av NAF og de utfører også kjøretøy sjekk: https://www.theaa.com/vehicle-inspections/index.html

Britisk BT, her sjekker du skilt nr: https://www.taxdisc.direct.gov.uk/EvlPortalApp/app/enquiry?execution=e1s1

Britisk AutoDB: http://www2.autotrader.co.uk/

Ruteplanlegger: http://www.viamichelin.com

Pris og ruter på fergene (Alle unntatt Helsingør - Helsingborg): http://www.dfdsseaways.no

Pris og ruter på noen ferger ink Helsingør-helsingborg: http://www.scandlines.se/farja/priser/helsingborg-helsingor/

Vanligvis de billigste flybilletter til England: http://www.ryanair.com/no

Tog ruter og priser: http://www.thetrainline.com/buytickets/?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne oppdatere denne litt i tilfelle noen i fremtiden trenger denne infoen, for det er rimelig umulig å finne.

 

Jeg fikk forsikring fra Gjensidige. Ble relativt billig og det er full kasko. Spør etter bilforsikring som registrer seg på VIN/Chassis nummeret.

 

Par metoder:

 

1. Prøveskilt gjelder i Skandinavia, bruker du denne metoden så trenger du noen til å kjøre bilen til Harwich. Er en god del transport firmaer som gjør dette. Jeg fikk tilbud på £200 for ens trekning på ca 350km. Så tar du fergen over til Esbjerg i Danmark og da setter du på prøveskilta fra BT. Så kjører du bilen hjem, enten via Sverige eller båt direkte til Norge.

 

2. Du skaffer deg forsikring fra Gjensidige som gir deg 2 uker, så kan du velge mellom par forskjellige ruter.

* Via båten Dover (UK) - Dunkirk (FR) og så kjører du gjennom fastlandet i Europa (Frankrike/Nederland/Tyskland/Danmark/Sverige). Anbefaler å ta Ferge fra Puttgarden-Rødbyhavn og Helsingør-Helsingborg, slik får sjåføren og bilen hvile litt, og det tar ikke mye lengre tid.

* Via båten Harwich (UK) - Esbjerg (DK) og så kjører du bilen hjem, enten via Sverige eller båt direkte til Norge.

 

3. Du tar kontakt med transport firmaer som kan frakta bilen din frem til Norge.

 

1. Er litt komplisert, fordi fergen går kun 2/3 ganger i uka. Så kommer du ikke på ferga så sliter du. Men det er en bra metode, med tanke på at man hviler på båten og man mister ikke noe tid eller penger i forhold til metode 2. Nå går jeg utifra at man overnatter i hotell og jeg beregnet grovt 1 liter / mila og literpris på 12kr.

 

2. Er egentlig den beste ruta med tanke på ferger. For Ferga mellom UK - FR går hver time, så bommer du på en så kommer du på neste. Men det er en mer slitsom metode fordi man må kjøre mye mer i forhold til metode 1.

 

3. Er klart den dyreste metoden og også den skumleste fordi du får ikke sett på bilen før den blir kjøpt og ankommer Norge.

 

 

Jeg kommer til å ha Gjenside forsikring og så skal jeg prøve å komme meg på UK-DK fergen, hvis jeg bommer så kjører jeg sørover til Dover og tar den ruten istedenfor. grunnen til dette er at man får en skikkelig hvilepause på båten og der er jo overnatting inkludert så det blir faktisk det rimeligste alternativet pluss at bilen kjører mindre så mindre km stand.

 

Par greie linker jeg fant:

Generelle råd ved import: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Kjop-og-salg/Rad-ved-import-av-bruktbil/

Britisk eksport metode: http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/BuyingAndSellingAVehicle/ImportingAndExportingAVehicle/DG_4022582

Britiske versjon av NAF og de utfører også kjøretøy sjekk: https://www.theaa.com/vehicle-inspections/index.html

Britisk BT, her sjekker du skilt nr: https://www.taxdisc.direct.gov.uk/EvlPortalApp/app/enquiry?execution=e1s1

Britisk AutoDB: http://www2.autotrader.co.uk/

Ruteplanlegger: http://www.viamichelin.com

Pris og ruter på fergene (Alle unntatt Helsingør - Helsingborg): http://www.dfdsseaways.no

Pris og ruter på noen ferger ink Helsingør-helsingborg: http://www.scandlines.se/farja/priser/helsingborg-helsingor/

Vanligvis de billigste flybilletter til England: http://www.ryanair.com/no

Tog ruter og priser: http://www.thetrainline.com/buytickets/?

Endret av Dammed

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår