Gå til innhold

Oppkjøring på glatt føre!

Ranger emnet


Eikaas93

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal ha oppkjøring igjen siden jeg faktisk klarte å stryke på sist oppkjøring.

Da var det fint vær å alt, men nå er det jo kaos med snø / is / gladd føre.

 

Har oppkjøring om vell 1 uke, å jeg trenger litt tips angående det.

Tenger på tips som.

 

- At jeg ikke trenger å egentlig holde fartsgrensen, siden jeg skal kjøre etter forholdene.

- Lengre avstand mellom biler.

 

Noe av det jeg syntes er det største problemet, er at jeg bruker vei oppmerkingen ofte, for å se om jeg har vileplikt, hvis jeg er i stuss eller ikke har sett forskjørsvei skiltet.

 

Ønsk meg lykke til da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klager dei over at du ikke holder fartsgrensa så sier du berre at du kjører etter forholdene + viss han klager over at du tar de ganske roligt så kan du ogsi si at de er pga de .

 

husk lavt turtall sånn at du ikke mister grepet i bakker og svinger , men viss du mister grepet i bakker så prøv med litt høyere turtall ( alså begynner å stoppe opp )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klager dei over at du ikke holder fartsgrensa så sier du berre at du kjører etter forholdene + viss han klager over at du tar de ganske roligt så kan du ogsi si at de er pga de .

 

husk lavt turtall sånn at du ikke mister grepet i bakker og svinger , men viss du mister grepet i bakker så prøv med litt høyere turtall ( alså begynner å stoppe opp )

 

Jo takk, skal huske på det :)

Å ja, jeg sier at jeg kjører etter forholdene, hvis jeg stryker eller h*n spør meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å se etter forkjørsveiskilt, når det er blitt en vane går alt bra.

Du kan også se etter vikepliktskiltet for motparten istedenfor veimerkingen.

I tettbebygde strøk har du alltid vikeplikt fra høyre med mindre annet er opplyst.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro! Jeg hadde oppkjøring når det var massssse snø og sørpe, som jeg syntes er værst. Jeg er sikker på at jeg bare fikk kjørt 70% av hele ruta jeg skulle, pga jeg brukte lengre tid pga forholdene.

Sakk ned farten tidlig før kryss osv, å ikke tenk altfor mye på fartsgrensa. Husk at hovedmålet ditt er at sensoren skal føle seg trygg under hele oppkjøringa. Å for guds skyld, hold begge hendene på rattet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring på snø- og isføre. Fulgte trafikken med litt ekstra avstand enn vanlig. Gikk helt fint det. Eneste jeg fikk beskjed om at jeg hadde gjort "feil" var at jeg hadde holdt siden min litt for mye. Også "bommet" jeg på filvalg i en rundkjøring i Loddefjord pga snø og is i veien, så jeg så ikke oppmerkingen i veibanen.

 

Lykke til med oppkjøringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring på snø- og isføre. Fulgte trafikken med litt ekstra avstand enn vanlig. Gikk helt fint det. Eneste jeg fikk beskjed om at jeg hadde gjort "feil" var at jeg hadde holdt siden min litt for mye. Også "bommet" jeg på filvalg i en rundkjøring i Loddefjord pga snø og is i veien, så jeg så ikke oppmerkingen i veibanen.

 

Lykke til med oppkjøringen!

 

 

Hei. Grattis med lappen da! :D

jo takk, skal huske å holde lengre avstand!

Nå som det regner, kansje jeg har en sjangs til at det er vekke til oppkjøringen (mandag)

 

Har jo oppkjøring i Fyllingsdalen, å skal kjøre rundt om der, å i byen, så håper at jeg klarer det. Har ventet i 2mnd nå, i kø siden jeg strøk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør på en måte så du føler deg trygg og har oversikt. Lær fra tidligere feil og hold øyne og ører oppe og ikke tenk så mye på sensoren som sitter i samme bil.

 

Vikeplikter er ganske intuitive, tettbygget strøk stopper du for biler fra høyre og ellers ser du også vikeplikt skilter + veimerking hvis du har gått glipp av forkjørsveiskiltet og i 50+ soner kjører du somregel bare på - men vis hensyn.

 

Der folk bommer mest på vikeplikt er rundkjøringer, så hvis du takler dem fint er du langt på vei. En annen "felle" er lyskryss hvor lysene ikke funker og hvor 1 retning gjerne har forkjørsrett, dette kan være en utfordring men ikke noe du sannsynlig havner i.

 

Lykke til - dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør på en måte så du føler deg trygg og har oversikt. Lær fra tidligere feil og hold øyne og ører oppe og ikke tenk så mye på sensoren som sitter i samme bil.

 

Vikeplikter er ganske intuitive, tettbygget strøk stopper du for biler fra høyre og ellers ser du også vikeplikt skilter + veimerking hvis du har gått glipp av forkjørsveiskiltet og i 50+ soner kjører du somregel bare på - men vis hensyn.

 

Der folk bommer mest på vikeplikt er rundkjøringer, så hvis du takler dem fint er du langt på vei. En annen "felle" er lyskryss hvor lysene ikke funker og hvor 1 retning gjerne har forkjørsrett, dette kan være en utfordring men ikke noe du sannsynlig havner i.

 

Lykke til - dette klarer du!

 

Jo takk for svaret :) Jeg har alltid hatt 1-3 direkte stryk feil, eller feil, på hver kjøretime da, så nå på den siste kjøretimen kjørte jeg perfekt, hehe, siden jeg har gjort alle feilene som går an :O

 

Alle har lappen, å de har ikke strøket (dette vet jeg helt sikkert, siden de får lappen samme dag som de har bursdag )

 

jeg trenger virkelig dette :)

 

Takk skal du ha, jeg håper jeg klarer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å kjøre pent og rolig! feil kan alle gjøre på glatt føre!

 

om du skulle gjøre noe du vet er litt rart eller uvanlig så forklar hvorfor du gjør det før og at du kommer til å gjøre det FØR Du gjør det så går det bra! sånn snakka jeg meg igjennom 2 oppkjøringer på c og ce og det var sensor kjempe fornøyd for!!

 

kjenner en som snurra i en rundkjøring på vinterstid og han besto! :)

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å kjøre pent og rolig! feil kan alle gjøre på glatt føre!

 

om du skulle gjøre noe du vet er litt rart eller uvanlig så forklar hvorfor du gjør det før og at du kommer til å gjøre det FØR Du gjør det så går det bra! sånn snakka jeg meg igjennom 2 oppkjøringer på c og ce og det var sensor kjempe fornøyd for!!

 

kjenner en som snurra i en rundkjøring på vinterstid og han besto! :)

 

Nå har det regna så mye, at snøen snart er vekke!

 

Hvis han snurra i en rundkjøring på vinterstid, så skulle jeg ihvertfall ha bestått sist oppkjøring :)

 

Det spm før oppkjøringen (sikkerhets spm)

Er det viktig å klare det, eller går det fint at jeg kjører bra på kjøreturen? :)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppkjøring snart jeg også.

 

Hvordan skal man kjøre på landevei når det er glatt/slaps? Kan man kjøre i 50 eller er det for sakte hvis det f.eks er 80 sone?

 

kjør etter forholdene hvis du ikke føler deg trygg i 70-80 så ro ned litt dette forstår sensor. Men ikke overdriv!, jeg hadde oppkjøring for 3 mnd sia i ett sabla regnvær, jeg saktet farten pga dårlig Sikt og jeg besto;)

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klager dei over at du ikke holder fartsgrensa så sier du berre at du kjører etter forholdene + viss han klager over at du tar de ganske roligt så kan du ogsi si at de er pga de .

 

husk lavt turtall sånn at du ikke mister grepet i bakker og svinger , men viss du mister grepet i bakker så prøv med litt høyere turtall ( alså begynner å stoppe opp )

 

Hvor lærte du det?

 

Ved lavt turtall så vil bilen søke etter grep og lettere begynne å spinne, hold heller litt lavere gir og litt mer turtall så kommer du lettere opp, begynner du å spinne slepper du litt opp til du merker bilen begynner å ta tak igjen. Gir du mer gass når du begynner å spinne spinner du bare mer og stopper til slutt opp!

 

I svingene slepper du ned farten før du kommer inn i svingen og gir gass ut av svingen, skulle det sleppe i svingen tråkker du inn clutchen å forsøker å styre deg igjennom svingen. Bruk gira til å bremse med, å brems minst mulig med bremsen, og ungå i hvertfall harde oppbremsinger.

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår