Gå til innhold

Førstegangsbil, automat eller manuell? Bilmerke?

Ranger emnet


cjenssen

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her å leter på finn.no etter en mulig førstegangsbil og har lyst på enten BMW, Audi eller Mercedes. Skal ikke bruke mer enn 100.000kr, og har funnet endel alternativer, men så lurer jeg voldsomt på om at jeg skal velge en automat-bil eller ikke. Jeg har blitt rådet å kjøpe automat pga av at manuell giring blir mindre og mindre populært og det senere vil bli produsert nesten bare automat-biler. Jeg lurer også på om noen har noen tips til bilmerke? Jeg heller mer mot en BMW, men det er bare pga at jeg liker utseende. Noen som har tips?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utvilsomt valgt Audi og manuell kasse, men det er jo min mening. Når det gjelder biler med automat så er de pr idag, generelt sett, vanskeligere å selge enn de med manuell kasse. Du må kjøpe det du liker og synes passer deg best, ikke det andre vil ha eller liker.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utvilsomt valgt Audi og manuell kasse, men det er jo min mening. Når det gjelder biler med automat så er de pr idag, generelt sett, vanskeligere å selge enn de med manuell kasse. Du må kjøpe det du liker og synes passer deg best, ikke det andre vil ha eller liker.

 

Takk for tips, men problemet er at jeg ikke har prøvd veldig mange forskjellige biler enn de hos kjøreskolen og familiebilen. Derfor er det litt vanskelig å bestemme seg utifra hva jeg liker best siden jeg ikke har prøvd så mye forskjellig og jeg må basere meg litt på hva andre anbefaler. Ser du anbefaler Audi, har du noen tips om hvilke audimodeller som er egnet til førstegangsbil ? Med tanke på kjøreegenskaper og generell god standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelt blir mindre og mindre populært fordi automatkassene blir bedre og bedre. Kjøper du en gammel bil med gammel enkeltclutch automatkasse, får du ganske elendig effekt (særlig akselerasjon) i forhold til manuell. Kjøper du en nyere bil med dobbelclutch (DCT/DSG) får du ei girkasse som girer raskere og med bedre effekt enn du klarer å gjøre selv, til og med på superbiler. Men det er selfølgelig enkelte tilfeller noen foretrekker manuell kontroll, f.eks. i veldig kontrollert bakkekjøring/ujevnt terreng i sakte tempo o.l.

 

Neste gang tror jeg det blir automat på meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett for meg noe sånt som denne Mercedesen, men om den har enkeltclutch eller noe nyere aner jeg ikke. Bilen skal mest brukes til bykjøring og småturer, til og fra skole o.l. Trenger ikke noen rånebil for å si det sånn.

Ellers har jeg sett på BMW'er, type 3 og 5 serie og en Audi A6 som virket grei, men jeg har enda ikke bestemt meg for automat eller manuell. Jaja, får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din første bil bør nok være manuell, så får du lært deg skikkelig, og mestre det å kjøre manuell.

 

Dog, MB med manuell er veldig vanskelig å bli kvitt med mindre det er W201-16V, dette kommer vel at få vil ha MB med manuell, og MB har hatt manuellkasser som ikke er gode å gire med.

 

Generelt ville jeg anbefalt automat, men det er lurt å mestre manuell før du begynner med automat, så man kan det til senere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker å leke litt med bilen bør du ha manuell. Om du bare skal "fra a til b" er automat veldig behagelig å kjøre med.

 

Men vil anbefale deg å dra og prøvekjøre flere biler før du bestemmer deg.

 

Og så ville jeg holdt meg langt unna bakhjulstrekk om du skal bruke bilen om vinteren. Om du vil ha "moro-faktoren" så kan du kjøpe firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår