Gå til innhold

Problemer med en knekt bolt...


fox1000

Anbefalte innlegg

Hei! jeg driver og skrur på sierran om dagen og møtte på et problem når jeg skulle ta av forstillingen.. Jeg fikk skrudd den av på venstre side uten problemer men på høyre side av bilen så knakk bolten inne i festet.. Så jeg borret et hull inn i den for så og bruke grisepikk men denne knakk inne i skruen :( Så det jeg lurer på er om noen vet om en måte og få ut dette på? Eller om jeg må skjære ut hele festet for så og sveise nye. Men hvis jeg skal sveise det så er vel ikke det så lett siden den må være helt på samme stedet siden dette holder hjulet i riktig possosjon.

Ps. skruen har muligens rustet fast eller noe, den sitter i hvertfall helt fast.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skruen som holder stabstaget på plass du har knekt?

 

Grisepikk er det mest elendige værktøyet som finnes, mere tabu enn skiftenøkkel i de fleste tilfeller.

 

Mutter og sveiseapparat er nok løsning, kan være ett linksborr kunne hjulpet deg før du kom med den møkkapikken, men det funker ikke så lenge den sitter der.

 

Med mutter og sveiseapparat mener jeg at du sveiser en mutter fast i restene av skruen, krever nok noen forsøk, men varmen fra sveising pleier å hjelpe godt på og virker 95 av 100 ganger sålenge man har tålmodighet til å prøve en del ganger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Hei skal prøve og få lagt ut et bilde i morgen :)

Har også prøvd og sveise fast mutter men det funket dårlig.. Og den ene bolten er knekt inne i gjengene og ikke mulighet for mutter.

Grisepikk er helt håpløst og skal ikke bruke igjen!

Hmm, er ikke helt sikker på hva det heter men tror ikke det er stabstaget. Det er forstillingen tror jeg.. Sierra 85 mod. 3 dørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du greier som oftest å mate på med sveis innover ett stykke, men aldri på første forsøk.

 

Stabstaget er det staget som går bakover fra bærearmene og er festet i vangene, veldig vanlig med knekte skruer i vangene der når man skal skifte "risteforingene", dette fungerer også som reaksjons/casterstag på disse.

 

Er det i traversen, så er det noen år siden jeg var under en sierra/Scorpio, men du kan jo prøve deg på å varme opp restene så grisepikken smelter vekk, og borre til du kommer til gjengene for så å pirke ut dem, kan hende du får en bonus og skruen løsner under borring etter all varminga også.

 

Er det mulighet for å sveise inn en ny mutter og fremdeles bruke en bolt som passer, så er ikke dette umulig.

 

Dog skal man aldri varme forstillingsdeler, men det hender jo man må :-P

 

Kom med ett par bra bilder så skal jeg se om jeg kan komme med noen bra tips.

Sikkert noen andre også...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du greier som oftest å mate på med sveis innover ett stykke, men aldri på første forsøk.

 

Stabstaget er det staget som går bakover fra bærearmene og er festet i vangene, veldig vanlig med knekte skruer i vangene der når man skal skifte "risteforingene", dette fungerer også som reaksjons/casterstag på disse.

 

Er det i traversen, så er det noen år siden jeg var under en sierra/Scorpio, men du kan jo prøve deg på å varme opp restene så grisepikken smelter vekk, og borre til du kommer til gjengene for så å pirke ut dem, kan hende du får en bonus og skruen løsner under borring etter all varminga også.

 

Er det mulighet for å sveise inn en ny mutter og fremdeles bruke en bolt som passer, så er ikke dette umulig.

 

Dog skal man aldri varme forstillingsdeler, men det hender jo man må :-P

 

Kom med ett par bra bilder så skal jeg se om jeg kan komme med noen bra tips.

Sikkert noen andre også...

 

 

Ja da er det stabstaget. Den er knekt bak det oppe i gjengene..

Men hvordan får jeg varmet opp grisepikken til og smelte da? Hva må jeg bruke for og få den varm nok? Og det skulle ikke være så stort problem etter jeg har fått vekk grisepikken for da kan jeg vel borre ut skruen og pelle ut restene som du sier :)

Skal få tatt noen bilder senere i dag og legge de ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Beklager for at jeg ikke har fått lagt ut noe her på noen dager men det har gått veldig i ett i det siste med jobben så har ikke hatt så mye tid til overs for skruing av bil :( Bildene skal jeg få tatt i morgen og legge de ut da. Men jeg har også vurdert og sette den inn på verksted til en jeg kjenner for han har riktig verktøy så det skulle gå fort og få de ut og til en rimlig pris. I går kom snøen også så nå må leg ligge ute i snøen og skru... Ikke like morro det-.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse skruene er veldig godt egnet for påsveising av mutter.

 

Skaff deg en neve med muttere i en dimensjon større, hold mutter på plass, mat på med sveis med mig og prøv å treffe skruen først.

Bruk mye varme(ikke for mye), 1 av 50 ganger løsner de på første forsøk, resten krever kanskje opp mot 10 forsøk.

 

Har fått ut skruer som er knukket lenger inne enn dette på den måten.

 

Hvis ikke så er det snakk om å borre helt i midten, lite bor først, så større og støre til du greier pirke ut gjengerester.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår