Gå til innhold

Min '91 Audi 100 2.3E går dårlig

Ranger emnet


snobben

Anbefalte innlegg

Når jeg starter motoren kald så går turtallet ned til 400-500 omdreininger.

Og når han blir varm så går den på normale 800omdreininger.

Hvis jeg stopper motoren når den er varm og skal starte den igjen så vil den nesten ikke det,åltså turtallet legger seg på 400 igjen og jeg må vente i 2-3min før jeg får normalt turtall igjen.Når jeg gir gass i 3 og 4 gir så er det ikke noe drag i den,som om det hadde vært 50hk i den.

Dette skjer når den nærmer seg 4000 omdreininger,mister da kraft.

Jeg mistenker luftmengdemåleren men er ikke sikker.Kan jo være lambdasonden oxo.

Er det noen som kjenner igjen disse symptomene så setter jeg virkelig pris om du kan fortelle meg hva du gjorde for å få den til å gå fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være så mangt, er bare å begynne ett sted. Gamle tennplugger og/eller dårlige pluggledninger? Dårlig coil?

Sjekk at registeret er riktig samt tenningstidspunktet. Om dette er ok, sjekk at lambdasonde og temp-giver til ECU er ok, samt verifiser at motor ikke suger falskluft. Sjekk bensintrykket fra pumpe og etter regualtor. Om alt dette er ok så bytt mengdefordeleren (om ingen har tuklet med denne).

Er ellers flere tråder under Audi 80/100/A6 som omhandler motorproblemer på 2.3E, finner de ved å bruke søkefunksjonen og søke i respektive underforum :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker eksos ved hvilken flens? Eksoslekkasje før lambda er ikke bra da dette kan medføre at motor får alt for mye bensin. På høyt turtall vil det ha mindre å si grunnet høy eksoshastighet (pulser), mindre luft inn til lambda.

Den tiden motoren går dårlig, etter oppstart, kan tenkes er nokså lik oppvarmingstiden til lambdasonden. Før lambda er varmet opp er det ikke aktiv, derav bruker ikke ECU verdi fra denne til å regulere bensinmengde. Du kan måle strømmen til DPR, vil gi en pekepinn, det samme vil kontroll av lambda og ECU-CT gi. Har du forresten sjekket det nevnt over?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Fant feilen på hvorfor bilen dro så dårlig.Eksosen var tett,bytta oxo katalysator,da gikk den bra men,den er fremdeles vanskelig å starte når den er varm.Hvis jeg setter fra meg bilen i 10 min og skal starte den igjen så går den såvidt rundt på 2-300 rph i noen minutter og skyter så kommer den.Er nesten i mål nå så jeg setter pris på alle som kan bidra med noe info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet tennplugger men det var ikke der problemet lå.Selv om de som hadde sittet i var meget gamle,så det var nok på tide uannsett.

Ok.Hvor finner jeg temp-giveren til ECU?Og hva står ecu for?Hehe litt mange rare ? men jeg må lære:-)

Takk for svar,skal sjekke den ECU`n når jeg vet hvor den sitter og åssen jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg bytta pluggledninger,der den ene var gåen.Og bytta slangene til luftfilterboksen,går nå mye bedre men den holder igjen ved full gass,den vil lissom ikke gi alt, og fremdeles så går den på 400 omdreininger i 1-2min før den kommer.

Fikk høre att det kunne være injektor dysene som er slitte???

Hvis det er de.Kan jeg da bytte med noen større dyser,eller må jeg bruke standard Boch dyser som sitter i nå.

På forhånd takk for all hjelp og forslag:-)

Endret av snobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan love deg at det ikke er dysene som gjør at motoren gå lavt på tomgang etter oppstart. Dette skyldes at grunninnstillingen for bensinmengde er feil eller motoren suger falskluft. Hadde du målt strømmen til DPR (differensialtrykkregulatoren) så hadde du sett dette umiddelbart.

Når lambda er varm "ser" den at motoren får feil blanding og korrigerer dette.

Som nevnt flere ganger, har du sjekket verdien(e) på temp.giver til ECU?

 

DPR4.jpg

 

DPR1.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok,så injektordysene kan jeg legge litt i glemmeboksen da egentlig.Håper jo att det ikke er de:-)

Nå har bilen forandra oppførsel litt da.

Når jeg starter den så startern på første omdr og går fint i 5 min,da begynner den å bli kranglete,måg gi full gass for att den ikke skal stoppe.Men når den har nådd 80 grader så går den nesten fint.Med det mener jeg att den bruker ikke alle hestene,men stopper ikke.Den ligger da på 800omdreininger.

Men jeg har ikke sjekka ecu ennå,skal bort til en å få gjort dette i kveld.Legger ut imorgen åssen disse målingene var.Igjen,tusen takk for hjelpen din,føler jeg har fått mer riktig info om hva som er galt av deg enn verktstedene.

Hehe,og håper du kan gi meg ett råd til etter jeg har fått målt ecu,n,da skulle det være i boks for meg og bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår