Gå til innhold

vw Polo 6n1 1.4 bensin fusker og drar dårlig.

Ranger emnet


rubenl

Anbefalte innlegg

Heisann! Sliter litt med dama sin bil og at den går veldig dårlig.

Det har vært dårlig toppakning på den siden i vår (majones under topplokket) men begynte ikke å sluke kjølevæske før en måned siden, og da samtidig begynte den å nykke og dra veldig dårlig.. Kan virke som den går på 3 sylindre ettersom det ikke er noe drakraft i oppoverbakker. Bilen går like dårlig om den kald eller varm. Og det ryker ikke noe særlig eller lukter bensin fra eksos.

 

Har nylig byttet toppakning, regreim, rotor, fordelerlokk, pluggledninger, lambdasonde og pluggene er nesten nye.

Etter bytte av toppakninga sveiv den mye bedre på tomgang og kan fint ruse den opp til rødstreken uten form for fjusk. Så jeg byttet lambdasonden men bilen ble ikke noe bedre. Så snart man begynner å kjøre merker man raskt at noe er feil, det nykker og kan ikke gi mer en halv gass for å få opp farta på bilen. (gir jeg full gass er det som den dør sakte ut til jeg slipper gassen opp).

 

Er det mapsensor på denne motoren, eller luftmengdemåler som kødder?

Kan tps sensoren gi slike symptomer om den er gåen og gir feile verdier?

tenningsensor(hall-giver)? Bilen sviver jo fint på tomgang.

temp sensor?

 

Holder en finger på temp sensoren siden den er billigst ( :P ), men er lite kjent med disse motorene. Vet det sitter en grønn\blå (?) sensor bak toppen men den er vel kanskje bare til instrument panelet siden den bare har 1 kontaktpinne. Og det sitter en på radiatoren mener jeg, men den er vel koblet til vifta og gir signal til den når den skal starte.

 

Er det noen som vet hvilke verdier de enkelte sensorer skal ha? Har et multimeter tilgjengelig og har mulighet til å måle hver enkelt sensor, men er en fordel å vite hvilke verdier dem skal ha så jeg kan konkludere om dem er defekt eller ikke.

 

Blir overlykkelig og evig takknemlig om noen har tips å komme med! Står desverre uten tilgang til diagnose utstyr så det må gjøres på den goe gamle måten.

Sierra IS-T/MS2v3.57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Siden motor går like dårlig varm som kald så er det nok ikke temperaturgiver til ECU som feiler. En diagnose er alltid er fint sted å begynne, uansett feil. Så ta en grunninnstilling på gasspjeld om dette har vært tuklet med, koster ingenting om man har VCDS med lisens. Deretter låne en lik LMM fra en annen bil for å teste, kan meget gjerne være LMM som er synderen her.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, fått sett litt på bilen nå å synes helt klart at den går bedre før den blir varm. (var dama så mente den gikk dårlig uansett)

Holder derfor knapp på temp.sensorn, har bestilt ny så får se om det hjelper.

Har også lagt merke til at den har gått opp i forbruk så tror ikke det kan være bensinfilter/pumpe.

Rotor, fordeler og plugger en byttet, pluggledninger en målt å de ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å koble fra lamdasonden men dette gjorde ingen forskjell, burde ikke bilen gått bedre om det var feil med lamdasonden og denne ble frakoblet?

 

Nei. Om motor får for mye bensin så vil lambda justere dette tilbake, innenfor gitte grenser da. Om motor får for mye bensin og lambda koples ifra så vil motor heller gå dårligere da den får enda mer bensin ;) Men som jeg skrev, defekt lambda kan være en årsak.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om lambda er feil og dermed gir motor for mye bensin, skulle det ikke da hjelpe å koble denne ifra?

Kan også nevne at jeg har tatt diagnose på bilen, men får bare opp feilmelding på LMM, men siden bilen ikke har LMM kan ikke dette være tilfelle :-)

Vil en lamdasonde som leser feil verdier gi feilmelding på diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda en er komponent som gir signal til ECU om hvor fet eller mager blandingen er, da ut ifra eksosgassene. ECU har ingen måte å overprøve signalene lambda gir ut, derfor vil det ikke komme opp feilkode på defekt lambda, så sant alt ikke er helt på villspor. Om temperaturgiver til ECU er feil så vil heller ikek lambda eller ECU reagere på at noe er feil, for temperaturgiveren sier jo at motoren er kald og skal ha mer drivstoff. Skjønner ;)

 

Du har ikke LMM? Hvilken motorkode og årsmodell har du?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår