Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Lompe

Bytte bærekule på xantia, verktøy?

Rate this topic

Recommended Posts

Har ganske stor slark i venstre bærekule fremme.

Ser den koster 250,- hos mekonomen så prisen er ikke ille. Men hvordan er jobben? Noen som har byttet bærekule på franske biler?

Edited by Lompe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spørs hvordan den er festet, er den presset fast i bærebrua eller bare skrudd? Er den presset så må du ha ut hele brua for og få slått den ut og da er det kanskje like lett å skifte hele brua med ny kule selv om det er dyrere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg ser at jeg har svart på feil spørsmål, beklager. Jeg har ikke erfaring med å bytte bærekule på Xantia.

 

 

Hei.

 

Jeg har skiftet alle kulene på min 99. mod Xantia sedan.

Etter tips fra Citroen-forhandler og Haynes Service

Repair Manual gjorde jeg følgende:

- Hevet bilen til maks. høyde

- Ved hjelp av stor vannpumpetang løsnet jeg såvidt på kulene

- Få deretter ut alt trykket i det hydrauliske systemet ved å senke bilen helt ned, stoppe motoren og åpne en ventil som fjerner resttrykket ved maks. en omdreining på ventilen. En suselyd høres som indikerer at resttrykket forsvinner. Ventilen sitter midt foran like bak radiatoren.

- Skru av kulen for hånd eller vha. stor vannpumpetang, oljefilter-"tang" og sett på ny. Jeg teitet nye kuler bare med hendene etter å ha smurt glideflaten med olje slik en gjør ved påmontering av nytt oljefilter. Gjør dette med kule for kule. Det kan bli litt søl av LHM-væske. NB. Alle kulene er ikke like, noen er kun beregnet for montering midt mellom hjulene foran eller bak.

- Etterpå: teite til trykkventilen foran

- Fyll på manglende LHM og hev og senk bilen noen ganger og sjekk at LHM-nivået er ok.

Mission completed.

Edited by emykm
Har svart på feil problemstillin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måtte du ta i noe styggmye for å få løsnet de? Har lest noe om at det er slike spor til spess verktøy, men vannpumpetang er vel like bra.

Er det den skruen framme i motorrommet ved pumpen som skal løsnes for å lufte?

Jeg skal bytte min nedre bærekule, høyre fremme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er en stund siden jeg var under bilen, men husker jeg støtte på et problem. Mener det var å løsne øvre bærebru eller noe. Den som sitter fast i kula. Fikk løsnet og skrudd av toppmutter, men fikk den ikke ut. Tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går gjerne å få skrudd av bærekula med stor rørtang, men det går an å laga eit verktøy som passar inn i "hakka" på bærekula.

Har sett eit sånt heimalaga verktøy av ein passande rørstubbe som var slipt ned slik at den fekk 4 tappar som passa i spora på kula.

Her finn du masse tips, info og hjelp. http://www.citroenakuten.com

Dei kulene som "emykm" snakkar om er fjøringskulene..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heis opp bilen på maks.

Skru løs mutteren somholder kula. Vis kula går runt så kan du sette en jekk under bærearmen å jekke til den slutter å gå rundt å mutteren løsner. Funker ikke det så kapp av mutteren, så tar du ett spett å bryter ned armen til du har frigjort spindelen fra armen.

OBS! Husk å løsne drivakslingen FØR du demonterer kula ellers drar du ut akslingen å det bli masse søl. Sitter nesten helt løst i kassa.

 

Kula er skrudd inn i spindelen.

 

Krever spesialpipe for kula har ikke sekskant, spesialpipa er ikke sterk nok til å løsne den uansett. Må sveise på en stor mutter, sånn som holder fast drivakslinger eller hjullager f.eks. Pass på så du ikke sveiser den fast til spindelen da. Så all makt med det du kan finne av forlenging på skralla/latmannsarmen/fastnøkkelen da burde den løsne.

Før du skrur inn den nye MÅ du ha på LockTite før den kan finne på å løsne selv om den er skrudd fast med det en muttertrekker klarer. For å sku den fast går det med en rørtang å all makt igjen.

 

For montering gjør du motsatt av det førstnevnte som det står så fint i verkstedmanualen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.