Gå til innhold

Bytte bærekule på xantia, verktøy?


Lompe

Anbefalte innlegg

Spørs hvordan den er festet, er den presset fast i bærebrua eller bare skrudd? Er den presset så må du ha ut hele brua for og få slått den ut og da er det kanskje like lett å skifte hele brua med ny kule selv om det er dyrere.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Hei.

Jeg ser at jeg har svart på feil spørsmål, beklager. Jeg har ikke erfaring med å bytte bærekule på Xantia.

 

 

Hei.

 

Jeg har skiftet alle kulene på min 99. mod Xantia sedan.

Etter tips fra Citroen-forhandler og Haynes Service

Repair Manual gjorde jeg følgende:

- Hevet bilen til maks. høyde

- Ved hjelp av stor vannpumpetang løsnet jeg såvidt på kulene

- Få deretter ut alt trykket i det hydrauliske systemet ved å senke bilen helt ned, stoppe motoren og åpne en ventil som fjerner resttrykket ved maks. en omdreining på ventilen. En suselyd høres som indikerer at resttrykket forsvinner. Ventilen sitter midt foran like bak radiatoren.

- Skru av kulen for hånd eller vha. stor vannpumpetang, oljefilter-"tang" og sett på ny. Jeg teitet nye kuler bare med hendene etter å ha smurt glideflaten med olje slik en gjør ved påmontering av nytt oljefilter. Gjør dette med kule for kule. Det kan bli litt søl av LHM-væske. NB. Alle kulene er ikke like, noen er kun beregnet for montering midt mellom hjulene foran eller bak.

- Etterpå: teite til trykkventilen foran

- Fyll på manglende LHM og hev og senk bilen noen ganger og sjekk at LHM-nivået er ok.

Mission completed.

Endret av emykm
Har svart på feil problemstillin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går gjerne å få skrudd av bærekula med stor rørtang, men det går an å laga eit verktøy som passar inn i "hakka" på bærekula.

Har sett eit sånt heimalaga verktøy av ein passande rørstubbe som var slipt ned slik at den fekk 4 tappar som passa i spora på kula.

Her finn du masse tips, info og hjelp. http://www.citroenakuten.com

Dei kulene som "emykm" snakkar om er fjøringskulene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heis opp bilen på maks.

Skru løs mutteren somholder kula. Vis kula går runt så kan du sette en jekk under bærearmen å jekke til den slutter å gå rundt å mutteren løsner. Funker ikke det så kapp av mutteren, så tar du ett spett å bryter ned armen til du har frigjort spindelen fra armen.

OBS! Husk å løsne drivakslingen FØR du demonterer kula ellers drar du ut akslingen å det bli masse søl. Sitter nesten helt løst i kassa.

 

Kula er skrudd inn i spindelen.

 

Krever spesialpipe for kula har ikke sekskant, spesialpipa er ikke sterk nok til å løsne den uansett. Må sveise på en stor mutter, sånn som holder fast drivakslinger eller hjullager f.eks. Pass på så du ikke sveiser den fast til spindelen da. Så all makt med det du kan finne av forlenging på skralla/latmannsarmen/fastnøkkelen da burde den løsne.

Før du skrur inn den nye MÅ du ha på LockTite før den kan finne på å løsne selv om den er skrudd fast med det en muttertrekker klarer. For å sku den fast går det med en rørtang å all makt igjen.

 

For montering gjør du motsatt av det førstnevnte som det står så fint i verkstedmanualen :)

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår