Gå til innhold

Tomgangsproblemer på 05 Pathfinder


Pathfinder2

Anbefalte innlegg

Det startet i sommer med at bilen hadde ujevn tomgang når den var kald. Dette har forverret seg, og nå stopper den med mindre jeg ruser eller trykker på knappen for hurtig tomgang.

Dvs. at problemet kun er når bilen går på tomgang. Med en gang jeg begynner å gi gass går det greit, og motoren trekker som normalt. Varsellampe for motorfeil lyser ikke.

 

Etter noen minutter når motoren har blitt varm går bilen som en klokke også på tomgang.

 

Det er ingen unormale lyder, og motoren ryker ikke mer enn normalt. Har heller ikke merket noe på forbruket.

 

Birger N Haug (Nissan) har hatt bilen inne 4 dager denne uka for å prøve å finne feil.

De byttet dieselfilter og glødeplugger, men det hjalp (selvfølgelig) ikke.

 

De TROR at det vil hjelpe å bytte/overhalle dieselpumpa, og estimerer en pris på 40.000 - 60.000 for dette !!!

 

Jeg synes dette høres brutalt ut når bilen går som den var ny bortsett fra problemet med tomgangen på kald motor. Misstenker at verkstedet ikke har kompetanse nok til å feilsøke på dette problemet. Noen som kan bidra med tips ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av tomgang og drivstoff styres jo helt elektronisk på disse.

 

Du kan jo høre med Vestfold elektrodiesel, de virker å ha peil på nyere pumper.

 

Dog så burde de kunne lese ut feil på dieselpumpa ved å måle railtrykket.

Denne pumpa er rett og slett ei pumpe som lager trykk i to pumpelementer, og en ventil som slipper diesel til retur når ønsket trykk overstiges(CVC-ventil).

Feil på denne som påvirker tomgangen så drastisk burde man kunne se på railtrykk.

 

 

Ryker den noe?

Du har ikke noe trim?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har selv en 05 pathfinder som oppførte seg på akkurat samme måte som du beskriver.

 

Det er en dyse på diselpumpen som kan være synderen, koster 1800 NOK hos nissan forhandler. Den er festet med 2 skruer, litt trangt om plassen men lar seg fint bytte på egen hånd.

 

Om du har tilgang til en OBD 2 diagnosetester ville jeg sjekket om du har normale verdier på LMM, altså Luft Mengde Måler. Vist bilen spytter ut mer eksos enn vanlig er antagelig LMM'n din gåen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår