Gå til innhold

Min Subaru Leone 1.8 Sedan -85

Ranger emnet


PremiumVogna

Anbefalte innlegg

Gikk for 2 mnd siden til innkjøp av "ny" vinterbruksbil, en relativt urørt 85 modell Subaru 1.8 GL som den heter her til lands. Med beskjedne 174k på telleren. Har alltid vært svak for disse bilene, så da måtte jeg bare slå til.

 

[ATTACH]25934[/ATTACH]

[ATTACH]25935[/ATTACH]

 

Det som lille som er av rust er bare på hjuloppheng bak, men det er tydelig at det har vært reparert litt i hjulbuene bak før. Den har også vært lakket litt på den ene siden, som har en litt annen farge enn den andre.

 

Setene har vært beskyttet av noen horrible burgunder setetrekk hele sitt liv, som kan skimtes på bilde, nakkestøttene bak er solbleika. Setene er i bra stand under.

 

Det jeg har gjort siden jeg kjøpte den, er å bytte høyre drivaksel foran, registerreimer og strammere + "mikke-mus" pakninga i oljepumpa, som pleier å bli dårlig på denne motoren, og resulterer i brutal tikking fra løfterne.

Har også montert ekstralysa som jeg hadde liggende.

 

 

Har litt planer for den, men skal i utganspunktet holde den mest mulig original.

post-64005-13804853686517_thumb.jpg

post-64005-13804853686566_thumb.jpg

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste tiden har jeg ordna mye småtteri. Bytta blant annet platene under teppet i bagasjerommet. Skar ut nye etter de gamle som var fuktskadet etter lekkasje rundt baklyktene. Lyktene er nå tetta med karrosserikitt:)

[ATTACH]25936[/ATTACH]

[ATTACH]25937[/ATTACH]

 

Har også plundra litt med stereo, lagt opp fastspenning, siden den originale tilkoblinga bak spillern ikke har det. Og bytta ut papphøyttalerne i døra.

 

I kampen mot oljelekkasjene har jeg bytta ventildekselpakninger, og skulle egentlig bytte i bunnpanna også, men fant ut at man må heise opp motoren for å gjøre det. Så det prosjektet blir satt på vent enn så lenge:D Det bare svetter litt der uansett.

post-64005-13804853686608_thumb.jpg

post-64005-13804853686687_thumb.jpg

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jeg en liten testtur til hytta. Det gikk knirkefritt bortsett fra rakling som ble høyere etterhvert. Viste seg at jeg hadde glemt å stramme mutterne til reimhjulet på vannpumpa:doh

 

Parkerte midt i et gjørmehøl, men det jo ikke noe problem når man har ekte 4wd:D[ATTACH]25962[/ATTACH]

post-64005-13804853687587_thumb.jpg

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering her...:) Har brukt Subyen for det meste siden starten av desember, null problemer bortsett fra ene strammern til regreima som løsna litt:doh Starter uansett alltid!

Bra følelse og kunne komme seg opp isete bakker der andre hadde gitt opp, selv om jeg bare kjører gamle piggfrie dekk :win

 

Siden jeg begynte å bruke den har jeg gjort lttegrann. Begynte med å ta ut setetrekkene forran, de var passe slitne, men lot trekket i baksetet være i.

 

[ATTACH]26724[/ATTACH]

 

Hadde også et par høyttalere slengende som passet suverent i de originale utsparingene i hattehylla.

 

Rekvisitter må man jo ha på en gammal bil. Fikk tak etter mye research fatt i takstativ-kit fra Thule som kom i en eske som sikkert ikke hadde sett dagens lys på noen tiår. Ikke mange som bestiller kit til denne bilen lengre nei:D Så ble et par slalomski anskaffet billig og lakkert svart. Lagde også noen enkle skiholdere, sånn at skiene kunne stå bunn mot bunn.

 

[ATTACH]26725[/ATTACH]

[ATTACH]26726[/ATTACH]

post-64005-13804853759468_thumb.jpg

post-64005-13804853759519_thumb.jpg

post-64005-13804853759563_thumb.jpg

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Takk for det. Må man virkelig av med reg.reimene for å skifte disse O-ringene i pumpa? Har en 87 mod. stasjonsvogn som jeg har holdt på å restaurere en stund.Tips. Bytt ventil i veivhuset annahvert år. Men det vet du sikkert. Blei du kvitt tikkinga da?

 

Ja reg. reimene må av for ellers får man ikke tatt ut pumpa fysisk. Det tipset med veivhusventilen har jeg ikke hørt før, skal sjekke det opp;) Har ikke lært meg allverdens om disse bilene ennå, men det kommer seg;D

 

Tikkinga ble vesentlig bedre, men ikke helt borte. Spesielt nå når det er kaldt er olja så tjukk at den ikke kommer ordentlig fram til de borterste løfterene i starten, men når den er varm, er det tyst.

 

Artig at det er fler som er interessert i disse bilene!:)

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, interessert? Bilen jobber om natta så den er nødt til å være iorden til enhver tid. Ikke er jeg mekaniker og reparerer bilen etter ei Haynes bok som omhandler modeller inn til 1985. Men etter å ha ligget,krøpet og idet hele tatt foretatt noen merkelige arbeidsstillinger er bilen endelig blitt EU godkkjent nylig. Jo, åsså har jeg en god kompis på Hamar som kan disse bilene veldig godt. Så har du spørsmål er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en slik en, en `88 GL registrert som `89, startet sitt liv som drosje for min mor, takstativ med drosjeskiltet ligger her enda.

Veldig bra bil, eneste problemet var choken på forgasseren, men det overlevde vi de årene vi hadde den, ble etter mange år skiftet ut mot en `91 legacy 1.8 GL, som var en enda bedre bil for oss...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, interessert? Bilen jobber om natta så den er nødt til å være iorden til enhver tid. Ikke er jeg mekaniker og reparerer bilen etter ei Haynes bok som omhandler modeller inn til 1985. Men etter å ha ligget,krøpet og idet hele tatt foretatt noen merkelige arbeidsstillinger er bilen endelig blitt EU godkkjent nylig. Jo, åsså har jeg en god kompis på Hamar som kan disse bilene veldig godt. Så har du spørsmål er det bare å fyre løs.

 

Tvunget interesse altså;) Er absolutt ikke mekaniker sjøl, men har fått tak i riktig Haynes-bok ihvertfall. Ebay har alt :D

 

Kjenner en som jobber på Subaru, og han hadde ikke sett disse bilene engang...

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Så ble et par slalomski anskaffet billig og lakkert svart. Lagde også noen enkle skiholdere, sånn at skiene kunne stå bunn mot bunn.

 

26725d1326822962-min-subaru-leone-1-8-sedan-85-2012-01-15-16.27.16.jpg

Bare et kort spørsmål så jeg kan henge med i tidens motesvingninger og dermed tilsynelatende være bedre oppdatert på slikt enn vel realitetene innebærer, i særdeleshet her nede i Østfold indre; du anskaffet altså ski kun for å ha dem montert på taket?

Er dette isåfall en videreutvikling av gamle dagers van-cruising og godteposegubber, hvor du parkerer ved slalombakken i Son i håp om å tiltrekke stedets kjønnslige attraktiviteter på to ben? :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår