Gå til innhold

Noen gode råd vedrørende påkjørsel?

Ranger emnet


Pasop

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

For en stund tilbake var jeg involvert i en kollisjon. Hendelsesforløp som følger: Jeg kjørte på en riksvei med 40km/t fartsgrense, og skulle svinge inn til venstre på skole for å hente min sønn. Avkjørselen er trang, og for å komme inn her må man bremse ned og krysse veien. Jeg blinker, ser ingen hindringer hverken foran eller bak og svinger inn. I det jeg er kommet inn i avkjørselen hører jeg bremser og får en bil i siden som hadde tenkt å kjøre forbi når jeg svingte.

Det var ingen vitner til kollisjonen og forsikringsselskapet vil gi meg skyld siden jeg ikke kan bevise at jeg blinket når jeg krysset veien og svingte inn. Dette var en riksvei og bakenforliggende hadde lov til å kjøre forbi. Jeg har aldri hørt at en bil som blinker, bremser ned og svinger inn blir skyldig når en bakenforliggende bil er uaktsom og prøver å kjøre forbi.

Det var lange bremsespor på stedet men disse spiller ingen rolle i saken.

 

Er det noen som har hørt om noe liknende eller har noen gode råd til hva jeg kan gjøre?

 

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du hatt for dårlig oversikt over bil(er) som er bak deg.

Bilen bak har antagligt køyrt litt for fort og tatt ein forbikøyring i forbindelse med eit kryss. Det er ikkje lurt!

 

Uten vitner blir det vel påstand mot påstand når det gjelder blinklysbruk.

So her kan det godt hende at du får skylden.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig merkelig ut at du skal få noe skyld her. Forbikjøring er alltid en risiko, og skal bare foretas når man har god sikt og det er trygt. Det er selvfølgelig "forbikjørers" ansvar. Min mening er at forbikjører har brutt trafikkregelen som sier at man skal kjøre "hensynsfullt, aktpågivende og varsomt". Husker ikke paragrafen dessverre...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke reglene i Norge, jeg kjører kun på følelse...men i Sverige skulle du fått skylda.

Hvis noen bak deg har begynnt på en forbikjørsel (uansett hvor teit den passeringen må være) så er det h*n som svinger som får skylda.

Men så er det som JChE sier, at han bak deg kanskje er på grensen til uaktsom.

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har vært ute for akkurat det samme,ble påkjørt idet han svinget over veien.

Det som var helt avgjørende i skyldspørsmålet var om han brukte blinklyset eller ikke.

Han kunne ikke bevise at han hadde brukt blinklyset,og han som kjørte på han påstod selfølgelig at han ikke hadde brukt det.

Personen som kjørte på han hadde en passasjer,dermed fikk kompisen min skylda siden de var 2 som sa han ikke brukte blinklys.

Mitsubishi Pajero -93

Volvo 145 Ekspress -72

Bmw 520i -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt talt slik at hvis du skifter/krysser fil, så har du vikeplikt for trafikken i denne filen. Det får så være om det er forbikjøring eller ikke. Er selv midt oppe i en slik sak for øyeblikket: Bil A skulle sladde, bil B gjorde en forbikjøring, men treffer bil A i siden. Her sier forsikringsselskapet at det mest sannsynlig blir skyldfordeling, men dette fordi fører av bil B ikke gikk med på forklaringen til fører av bil A.

 

Jeg vil tro at dette også vil bli skyldfordeling, hvis du kan bevise at han var uaktsom. (noe han godt mulig kan ha vært)

Hvis du nekter å skrive under på hans forklaring, er sjansen større for skyldfordeling :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ein situasjon som går igjen. Reglane er ganske enkle i denne situasjonen, bilen som skal svinge til venstre skal skifte felt, og har dermed vikeplikt for evt. bilar som kjem bak og køyrer forbi. Å seie at dette sjølvsagt er forbikøyrars ansvar, og at vedkomande som skal svinge til venstre har retten på si side, er direkte vranglære. Om vedkomande som skulle svinge til venstre har brukt blinklys eller ikkje, kan eg heller ikkje sjå at skal vere relevant, då bruk av blinklys på ingen måte opphevar vikeplikta.

 

Slik eg ser det har forsikringsselskapet falle ned på rett konklusjon når dei vil gje deg skulda i denne hendinga, kor irriterande det enn måtte vere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det du glemmer i resonnementet ditt Olav, er grunnregel 3 i trafikkreglene. Den om man skal opptre aktsomt og hensynsfullt i trafikken. Den som kjører forbi på samme side som en forankjørende blinker, opptrer grovt uaktsomt. Slike får ikke bare tildelt 100% skyld i slike uhell, men burde også hatt ballene skåret av. Da blir de nok litt mer ydmyke i sin framferd.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok redd for at det ikke hjelper stort hvor galt det føles å få skylden ettersom du ble påkjørt. Jeg var nesten i en slik situasjon selv engang, men da var jeg han som kjørte forbi. Heldigvis har jeg både gode bremser, og kontroll på bilens bredde, så det gikk fint, men det var på ingen måte noe tydelig av bilen forran skulle svinge i mitt tilfelle. Blinklyset ble tatt med på veien i det bilen svingte. Man skal tross alt blinke 3 sekunder før man svinger.

 

1. Sett på blinklys minimum 3 sekunder før du skal svinge

2. Sjekk indre speil for å se om du har biler bak, og om disse har oppfattet at du tenker å svinge.

3. Reduser farten

4. Se til at det er klart å svinge (vikepliktsregelen)

5. Utfør planlagt retningsendring.

 

Normalt utfører folk det i følgende rekkefølge:

1. Reduser farten

2. Se etter andre biler forran.

3. Blink, like før, eller samtidig som man svinger

4. Se i speilet etter noe, usikker på hva

 

I en 40 sone, ville nok jeg tenkt at du var på vei til å svinge, om du kjørte under fartsgrensen, og derfor latt være å kjøre forbi.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kjenner selv en som kjørte inn i en som svinga av veien. Personen som tok av fikk skylda. Man har vikeplikt for biler som kommer bakfra.

MEN om det ikke er en forkjørsvei er det ikke lov å kjøre forbi i ett veikryss. Da stiller det seg annerledes.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Er dette et veikryss er reglene annerledes enn om det f.eks er en rett strekning hvor Bil A skal krysse motgående kjørebane for å kjøre inn en innkjørsel på v.side. Meg bekjent er det ikke lov å kjøre forbi foranliggende kjøretøy ved et veikryss. 

 

Er det dog som eksempelet hvor Bil A skal krysse motgående kjørebane for å kjøre inn en innkjørsel på v.side, er det Bil A's bevisbyrde å bevise at blinklys var i bruk i god tid før sammenstøtet inntreffer. Dette er vanligvis vanskelig å bevise med mindre det finnes vitner på stedet som kan bekrefte Bil A's versjon av hendelsen. Vitner som er i for nær relasjon til Bil A og Bil B er inhabile, dette innebefatter også passasjerer i Bil B, så sant ikke Bil B er en taxi og sjåfør og passasjer i Bil B ikke kjenner hverandre, eller har noen beviselig grunn til å "hjelpe" hverandre med å bekrefte hverandres versjon av hendelsen.

 

Bil A har vikeplikt for trafikk som kommer bakfra i en påbegynt forbikjøring.  Dette forutsetter at det er lov å kjøre forbi på strekningen. 

 

Alt handler om bevis. Bevisene skal gjerne være så gode at de skal holde i en eventuell rettsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen jurist eller noe, men etter det jeg har lært og etter enn del år med erfaring på bilkjøring...

 

skifter du kjørefelt har du vikeplikt om bilen kommer forfra,bakfra eller uansett hvorfra ;) om bilen kommer bakfra i 100 i en 40 sone har du like førdømt vikeplikt for den...

kan jo si at den brøt flere paragrafer,var uaktsom etc og fører burde bøtelegges,tas fra førerkort osv,,, men du har uansett vikeplikt... om det er veikryss eller ikke spiller ingen rolle hvis det ikke er forbikjøringforbuds skilt før krysset..

 

kan kanskje vinne frem hvis det finnes vitner på eller du kan bevise at bilen som kom bakfra kjørte grovt uaktsom

 

stemmer ikke dette bør jeg ta teoriboka frem å studere litt :p

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår