Gå til innhold

Hjelp til valg av bilsterio!

Ranger emnet


Eirik Solheim

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har nå kjøpt fått meg en Volvo 460 som trenger ALT av komponenter til lyd.

 

er klar over at det sikkert finnes andre steder å lese om dette men de jeg har sett på har liksom ikke svart skikkelig på mine spørsmål.

 

det jeg lurer på er:

 

hva slags sub bør jeg velge for å få god å rå bass i bilen?

 

høyttalere foran hva bør jeg velge der?

 

jeg trenger også selve cd spilleren. en god men ikke så altfor dyr cd spiller?

 

kan dere fortelle litt om de forskjellige elementene? jeg vet at sub er bassen. men diskanten der det bare vanlige høyttaler som jeg for eks har i døren?

 

og til slutt hvaslgs forsterker(e) bør jeg ha?

 

jeg vil da ha et bra anlegg som spiller bra men som ikke har en skyhøy pris!

 

tuuusen takk for alle svar!

 

hilsen ivrig bilstereo nykommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit med et budsjett ;) ? sub er den som spiller de lavere frekvenser, altså bass, diskant er ikke som de fleste "amatører" sier diskant er den som spiller de høye og lys frekvenser, den lille saken du kan f.eks sette på dashen, eller dom du finer i midten av en coax høytaler.

mellomtone er som i navent det som tar seg av det mellom diskant og bass, dette er da et 3 veis oppsett, men kan også legge til flere elementer og få et f.eks 4 veis system da har du f.eks mid bassere også

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskant skal være nært hodet, ofte den nærmeste høyttaleren. Har du ikke plass i dørene til de originalt, så kan du putte det på dashbordet (her fungerer alt fra lim til skruer for å feste)

 

Tenker du mellom 5 og 8k for alt? altså alt fra mdf-kasse, til ledninger, til elementer? Jeg for min del ville sjekket ut Judysbilstereo.no, har selv handlet for en del lapper der, og er storfornøyd med både service og priser.

 

Hva er kravene til spilleren? hva / hvordan skal musikken spilles?

Hva er viktigst for deg? mest mulig bass, eller mest mulig lyd?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diskant og mid/mellom bør ikke ha for lang avstand fra hverandre.

 

og for 5k-8k må du ikke forvente deg all verden

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=381&subgid=382&wwwalias=dynabel&pid=6386 spiller 995kr

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=369&subgid=372&wwwalias=dynabel&pid=6573 basser 2096kr

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=375&subgid=378&wwwalias=dynabel&pid=6873 front 1498kr

 

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=362&subgid=365&wwwalias=dynabel&pid=6598 forsterker 2498kr

 

sånn for og komme med noe, ville nok godt for en forster (mono) til sub og heller gått for en 2 kanaler forran, men blir da litt dyrere.

 

og tillegg kommer kabler og eventuelt demping

Endret av petteraldo

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår