Gå til innhold

Rister i rattet etter dekkskifte

Ranger emnet


Nynne

Anbefalte innlegg

(PS! Har søkt rundt på forumet. Det rister hele tiden i rattet, unntatt ved svært lav hastighet ca. 10-20km/t, OG jeg forstår ikke alle svar som er gitt. Derfor lager jeg ny post)

 

Bil:

Volkswagen Passat stasjonsvogn 96-modell.

 

Nye hjul:

Alutec Spyke 6,0X14 4/100ET 38 Nav63,3

Hakkapeliitta 5 185/65R14 90T XL

Dekkene er fylt med nitrogen

 

Hei,

Jeg kjøpte nye dekk på felger hos Nordendekk.no og såvidt jeg forsto spilte det ingen rolle hvor jeg skulle plassere de nye hjulene på bilen, så lenge jeg husket å alltid sette de på samme plass ved hver sesong(utenom når jeg skulle bytte fremme og bak).

 

Jeg fulgte selvfølgelig rotation-pilene, så på rett side står de i hvertfall. Nordendekk var veldig nøye med at felg og dekk skulle passe til min bil, så der ligger ikke problemet, i tillegg til at de avbalanserte disse hjulene til min bil, men allikevel opplever jeg mye risting i rattet.

 

Jeg bor midt på Tromsøya, så høye hastigheter er det lite av. Kun 70 km/t de få gangene jeg kjører i tunnelsystemet. Jeg opplever risting i rattet i 30-soner, men problemet eskalerer selvsagt etterhvert som farten øker.

 

Kan jeg ha plassert dekkene feil i forhold til foran og bak?

 

Da jeg skulle skru fast dekkene, viste dette seg å være problematisk, spesielt fordi jeg opplevde at den første mutteren kunne skru seg inn skeivt. Dette passet jeg nøye på at det ikke skjedde. I tillegg var det vanskelig å skru inn mutterne, fordi de skrudde seg ikke så langt inn før jeg måtte begynne å stramme. Jeg sto altså å strammet mutterne ca 3/4 av lengdene, istedenfor at mutterne gikk lett inn de 2-3/4 første delene og deretter stramme.

 

Jeg kjøpte bilen i sommer med uoriginale hjul byttet på verksted. Disse var det ingen problemer med. Jeg prøvde å bestille samme type billig-alufelg, men disse var utsolgt og Nordendekk anbefalte da Alutec Spyke som skulle passe like lett.

 

Et annet problem er at når jeg bremser til full stopp og bremser slik at det lille "hoppet" kommer, da "skraper" det litt i bremsene. Betyr det at felgene er for nærme/i kontakt med bremsene?

 

Bilen har nettopp runda 200K grensen og har derfor vært inne til full kontroll i Oslo før kjøp av bilen, og nå etterpå etter en lang tur opp til Tromsø. Den er i topp stand utenom sjåførdøren som ikke åpner seg fra utsiden. Det eneste som var feil var bremseslangene foran og tennplugg ble byttet, samt lekkasje i topplokket pga ødelagt pakning.

 

Vær så snill å hjelp meg. Jeg snakker forsåvidt ikke bilspråket og hadde satt pris på å få svar og forslag inn med teskje.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Nynne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått strammet hjulboltene skikkelig? Brukte de de samme boltene som du tok av eller nye? Ikke lett å svare konkret uten å ha sett ;)

Jekk opp ett og ett hjul og snurr det rundt. Mens det roterer så se etter kast, både i høyden og sideveis.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende du mangler senterringer i felgene? Enkle plastringer inni navet på felgen som gjør at de passer til navet på bilen ved montering av uoriginale felger. Uten disse er det ikke sikkert felgen blir sentrert riktig og dermed gjør at rattet rister.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er andre (mer alvorlige) årsaker til trådstarters problemer. Jeg har kjørt uten senterringer på vinterhjulene i flere år og aldri opplevd risting i det hele tatt. Felgen vil uansett sentrere seg vha konen på hjulboltene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått strammet hjulboltene skikkelig? Brukte de de samme boltene som du tok av eller nye? Ikke lett å svare konkret uten å ha sett ;)

Jekk opp ett og ett hjul og snurr det rundt. Mens det roterer så se etter kast, både i høyden og sideveis.

 

Jeg var nettopp ute og strammet hjulboltene igjen. Jeg hadde helt glemt det med at etter å ha satt på hjulene og strammet skikkelig, så bør de sjekkes igjen etter litt kjøring. Det var en god del stramming som skulle til på bakhjulene. Framhjulene var det kun et lite nudge i hver bolt.

 

EDIT: Jeg brukte de samme boltene som hadde fulgt med sommerdekk-felgene(disse også av aluminium). siden felgene er så like, regnet jeg med at boltene ikke hadde noe å si? Det med å jekke opp må jeg vente med til i morgen pga at jeg bor i Tromsø. Her er det stupmørkt kl 15 og vanskelig belysning ute. Jeg håper på at det skal gå greit med litt kjøring i kveld uten å ha jekket opp og sett etter kast.

 

Takk for påminnelsen, skal ut å sjekke senere i kveld om det kan ha vært årsaken.

 

Kan det hende du mangler senterringer i felgene? Enkle plastringer inni navet på felgen som gjør at de passer til navet på bilen ved montering av uoriginale felger. Uten disse er det ikke sikkert felgen blir sentrert riktig og dermed gjør at rattet rister.

 

Jeg så at det var noe greier på selve akslingene(hjulfestene?). Dette så ut som små hjulkapsler, bare at de var små og plassert mellom bolthullene. Regner med at dette er fra eller for de uoriginale sommerdekkene som ble festet på verksted. Jeg tenkte at kanskje de kunne være en del av problemet? Uansett så skal jeg ut å sjekke om det var selve strammingen som ble feil.

 

Tusen takk for raskt svar! Dette var positivt overraskende :-)

Endret av Nynne
svar på spm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan riste i rattet om hjulene ikke er avbalansert, men normalt ikke i så lave hastigheter som hun snakker om (over 20 km/t). Ubalanse vil ofte merkes best rundt 60-70 km/t. Har du jekket opp og sjekket for kast, sideveis og i høyden?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at felgene blir ganske sentrert på boltene, men da jeg hadde alufelger uten sentreringsringer på Golfen ristet det ganske kraftig. Dog ikke i så lave hastigheter som her beskrevet, men det kan kanskje variere mellom forskjellige biler og felger/dimensjoner. Er verdt å sjekke ut iallefall. :)

Endret av Terjeth
Skrivefeil

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår