Gå til innhold

Min tidsmaskin: 1984 Ford Granada 2.3 L Turnier


Einar

Anbefalte innlegg

Kommer her med litt bilder og info om min nyanskaffelse, en 1984 2.3 Stasjonsvogn.

 

Har jo kjørt MB noen år nå, og suget etter Granada har jo ikke blitt mindre.

 

Når jeg var akutt i beit etter bil, og det lå en `84 2.3 L Turnier ute til 10 lapper, som skulle være veldig fin for rust, men hadde noen skjønnhetsfeil og en skade VF, med skilt, alt ok, da var det ikke lett å stoppe meg.

Ringte på bilen, og joda, bilen hadde hatt samme eier i Kirkenes siden 1986, var godt vedlikeholdt, og hadde blitt kjørt sørover av eierens sønn i april, og etter ett uhell hadde den stått i garasje siden.

 

Reiste å kikka på bilen, og fant ut at dette var det ikke vits å prute på, og jeg kjørte bilen hjemover.

 

Nå har jeg kjørt bilen noen dager, fyllt bensin, skiftet plugger(sto Beru der) og fiksa 2 vakuumslanger.

 

Tenkte jeg skulle vaske den litt før jeg tok bilder, men neida, der gikk vannkrana i stykker, så det får vi ta senere.

 

IMG_0006.jpg

Skaden

 

IMG_0007.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0009.jpg

IMG_0011.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0024.jpg

IMG_0025.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0010.jpg

Bulk i bakluka

 

IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0014.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0020.jpg

IMG_0021.jpg

 

IMG_0016.jpg

Instruksjonsbok, tilbehørskatalog, vognkort, livstidsgaranti og en liten bunke med kvitteringer bakerst

 

IMG_0017.jpg

Livstidsgaranti

 

Beklageligvis er ikke bilen vasket, så den ser ikke ut, men jeg hadde så lyst til å dele litt med dere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få lakka opp ett panser og en hellagrill jeg har liggende, samt en skjerm jeg ikke har henta enda, i bilens farge, montere, ta vare på og holde orginal.

 

Hadde en liten service på forgasseren i går kveld, demonterte, rensa og justerte opp både synkronisering av spjeld, blanding etc.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hvilken gearkasse er det som står i?

Prøver og finne 5-trinnskasse til min granada (samme motor), men jeg sliter med og få konkrete svar på hvilke gearkasser som passer..

.:Fette kinder zind schwerer zu kidnappen:.

- '74 Ford Consul 4.7 GL Perana

- '82 Ford Granada 2.8 Ghia

- '82 Ford Granada 2.3 L

- '84 Ford Granada 2.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er type9/N dette, men alle 5-trinns fra 2.3 eller 2.8 skal passe, 2.0 har feil lengde på inngående aksel, ellers er det helt samme kasse som 2.3 forruten clutchuset. 2.8 er litt solidere men bør passer rett på.

 

Skal være overkommelig å montere MT75 fra 2.4/2.9 også, men de har tjukkere svinghjul så enten må dette følge med eller bygge om kula til gaffelen. Mellomaksel tror jeg også må bygges om.

 

Biler som kan ha rett girkasse er V6 opp til 87 ca(er det ikke da MT75 kom?), Scorpio har elektrisk speedometer og ikke wire.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår