Gå til innhold

Rødglødende eksos + ujevnt turtall

Ranger emnet


Porschen

Anbefalte innlegg

Heisann, etter at bilen min hadde stått stille i ca. 2 uker i garasjen skulle jeg kjøre en tur med den i dag. Etter kort tid med kjøring begynnte turtallet og hoppe opp og ned. Gikk lavere en normalt, og plutselig spratt opp i 3000-4000 rpm. Bilen hadde veldig lite trekkkraft, og kveltes flere ganger. Men kveltes ikke når den gikk på tomgang. Kom meg hjem, og kjente en lukt av svidd gummi og absolutt hele eksosanlegget under var rødglødende. Noen som har noe peiling hva det kan skyldes? Tenkte katalysator, men ryker den bare sånn plutselig? Den hostet og harket noe jævlig, og hørtes ut som en sørlandssnekke med gasspedalen i bånn på rett vei.

 

Alle tips mottas med stor takknemlighet!!

 

Bilen det dreier seg om er en Polo 1,4 1998 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i alle fall ikke du skal kjøre mer før feilen er utbedret så sant du ikke vil ta knekken på motoren. Sjekk kat, ok så ta for all del turen til Møller. Kan være alt fra feil tenning til feil bensindosering, begge deler kan drepe motoren om den ikke har tatt skade allerede.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe i motorrommet som jeg har kunnet komme til og stille på når jeg har ordna der? veldig merkelig at det skjedde så plutselig. Gikk som en drøm i det ene øyeblikket og hørtes helt feil ut i neste. Fant også en liten plastpropp i nedre del av motor som hadde hoppet ut og som jeg satte på plass uten noe forbedring. Hva kan dette ha vært? Proppen er hvit og står i godset så den er synlig når man ser i motorrommet ovenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å ta en diagnose. Om det ikke gir noe fornuftig så overlever bilen til noen som vet og kan (Møller). Er ingenting under panseret du kan "stille på", og voila, alt er i orden igjen. Her må du først finne ut hva som er feilen ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Motoren høres ut som en gressklipper på tomgang ja ;) Skal ta diagnose på den i morgen, men blir nok og måtte taue den til møller ja. Første gang jeg har bilen på verksted og lurer på om de kan finne ut hva som er feil så jeg kan reparere det selv? Har ikke økonomi til en regning på flere tusen fra Møller :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan praksisen er rundt om i landet, men Møller lokalt har halv timepris på eldre VAG. I tillegg betaler man kun for 1/2 time, altså kan man, om heldig, slippe mye billigere unna enn du antyder. En kabel kan uansett være kjekt å ha ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var problemet ordna, viste seg og være en pluggledning som ikke var helt god. Men ser ut til at katalysatoren eller noe i eksosen har røyket under oppvarmingen. Kommer en veldig sær ristelyd når den kjøres, men får ta den opp på bukk nå som den går og se hva som står på under der.

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår