Gå til innhold

Bygge om fra el-gasser til monopoint?

Ranger emnet


lerstad

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med gasseren på bilen min og begynner å bli møkk lei å lurer på om det er mulig å bygge om til monopoint innsprøytningsanlegg hvor man har dysen på toppen i manifoilen som det er på de sisste 80 modellene før a4 kom

 

Lurer også på om det er mye som må jøres om om jeg gjør dette. Ellers vurderer jeg å bygge om til a4 1.8t hvor det er mulig å klemme ut noen hesster, men da må jeg regne med å måtte søke om det først pga hk avgift og slikt så om det første er mulig så gjør jeg hellst det

 

Det er snakk om en 1991 modell audi 80 som har gått litt åver 200 000km men tror den vil gå noen tusen til siden jeg har byttet ut enkelte motordeler på den da toppakninga røk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske sikker på at pm har el-gasser siden alle de verkstedene jeg har vært i kontakt med sier dette, men 100% sikker er jeg ikke men om det du sier stemmer får jeg vell handle meg ny motor. kanskje den som står i a4 å søke om å få bygge om til 1.8t med rundt 150 hesster.

 

De jeg har snakket med sier at 91 var sisste året med elgassern siden det bare var trøbbel med den etterhvert og siden den er elektrisk er umulig å jobbe med. Jeg er selvsakt ingen vag ekspert men må bare velge å tro på det jeg får høre av fagfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo det jeg sier ;) Du har monopoint, noe som er et 'klengenavn' på det som egentlig er et spjeldhus med en elektrisk styrt bensindyse innmontert. Er også IAT og dobbel TPS på spjeldhuset.

 

PM-motoren har monopoint (Monojetronic), el-gasser som du velger å kaller det. Denne kom i 1988-89 da nye utslippskrav gjorde at vanlig forgasser ikke tilfredsstilte kravene. Monopointen (Monomotronic MA) ble oppgradert i 1991 da det kom enda nyere utslippskrav, er å finne på ABT-motoren i Audi 80.

De fagfolkene du har snakket med er nok ikke helt oppdateret. Monopoint var å finne i Audi 80 helt til den forsvant (A4 overtok). Er også i 100 og A6 frem til 1997 (AAE-motor) ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår