Jump to content

Startvansker og "blå røyk"

Rate this topic


TIHansen
 Share

Recommended Posts

Har en Zaphira -06 modell.

DEn starter noen ganger ikke før etter 5-10 sekunder. Den "kimer" lenge og noen ganger må jeg stoppe og prøve på nytt. Dessuten kommer det mye blå røyk ut når den starter til slutt. Kommer også noen ganger kraftig røyk ut når jeg "gir på".

Noen som kan hjelpe meg? Bør vel få den inn på verkstedet, men har dårlig erfaring med Opel-verkstedet her. Og vil ha en eller flere tanker å komme med når jeg oppsøker de eller eventuelle andre verksteder..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By farnol
      Jeg har problemer med at bilen (2.0 TDI 103kW) paradoksalt nok er tungstartet om jeg bruker motorvarmer. Jeg har ellers ingen problemer med start, heller ikke om motoren er halvvarm av andre årsaker enn bruk av motorvarmer. Er det noen som vet om dette er vanlig på nyere turbodieselmotorer, eller har jeg grunn til å tro at noe er feil med motorstyring? 
       
    • By Korporal
      Hei. Min svigerfar har en 97 modell Golf 3 1,6l bensin, som ikke vil starte.
      Det har blitt sveist noe rust på bilen de siste 6 mnd. og den har derfor ikke vært startet på 6 mnd. eller det vil si at etter han var ferdig med sveisingen ble den startet å da kjørt varm. Nå er det ikke tegn til at den vil starte i det hele tatt. 
      Bensinpumpen gikk ikke så den ble byttet. Den nye gikk heller ikke så jeg har ohmet sikkringen og den er i orden.
      Jeg åpnet releet som styrer bensinpumpen og kunne se at det ikke la inn. Jeg tvangskjørte releet og da startet bensinpumpen. Men dessverre ikke motoren...!(Jeg tvangskjørte pumpen mens jeg prøvde starteren)
      Jeg regner med at de to tynneste kontaktpinnene på releet er styrekontaktsettet? Med tenning på målte jeg 12v i relesokkelen mellom en av kontaktene til styrekontaktsettet og chassi.
      Dette betyr at det står spenning inn på den ene siden av styrekontaktsettet. I og med at bensinpumpen starter når jeg tvangskjører releet vet jeg at det er spenning på hovedkontaktsettet. Jeg Ohmet også spolen på releet, som også er i orden. Hvorfor legger det ikke inn?
      Det virker som om releet ikke får beskjed om å legge inn? Hva er det som sitter før styrekontaktsettet i kretsen? Er det hjernen?
      Som sagt har jeg målt 12 volt mellom chassi og den ene styresettkontakten i relesokkelen. Regner med at den andre styresettkontaken går direkte til jord? Muligens prøve å ohme den...? 
      Har jeg to separate feil her eller har de en sammenheng? 
       
    • By janprest
      Har en 2004 2.2 dCi som plutselig ikke ville starte. Når jeg prøvde første gangen dro den rundt, men motoren døde etter noen sekunder. Når jeg prøvde neste gang av det helt dødt, starteren slo ikke inn i det hele tatt.
      Jeg har nok strøm, nytt batteri. Det gikk greitt å trille i start, da startet den som en kule.
      Når jeg vrir om nøkkelen slukker lyset i radioen, ellers ingen reaksjon.
       
      Er det en sikring eller et rele noen plass?
    • By Roaldsand
      Jeg har problemer med en Kangoo 1,4 bensin.
       
      Bilen har det siste året hatt perioder der den ikke vil starte. Motoren, starteren og alt annet går rundt, men får ikke tenning.
      Jeg hører at bensinpumpen starter når jeg skur på tenningen.
       
      Jeg har lest en del på amerikanske sider, og der stod det at mulig årsak var veivakselsensoren som hadde problemer. Jeg kjøpte ny og byttet uten at det hjalp.
       
      Bilen kan stå i noen dager, og pluteslig så vil den starte igjen. Ganske frustrerende når en ikke kan finne årsaken.
       
      Noen her som har noen ideer?
    • By window69
      Jeg har et problem med min VW Polo 1.4 og håper noen kan hjelpe. Jeg har prøvd å gi så mye informasjon så ryddig og enkelt som mulig under. 
       
      Bil: VW Polo 1.4
      Modell: 1998
      Drivstoff: Bensin
      Motorkode: AEX
      Km: 171 000
       
      Problembeskrivelse:
      Bilen startes på første forsøk. Slår man så av tenningen og prøver igjen, vil den enten slite veldig og jobbe seg opp til 1000 Rpm eller jeg er nødt til å gi gass for at den skal starte. Uansett vil bilen legge seg stabilt på 1000 Rpm.  Når bilen er kald vil den noen ganger kveles når jeg dytter inn clutchen for giring eller bremsing. Når den kveles vises batteri symbolet, men all elektrisitet fortsetter uforstyrret. Når dette skjer har også bilen problemer med å starte igjen.  Det lukter uforbrent bensin fra motorrom og eksos. Når bilen blir varmere lukter det mer bensin. Termostaten viser mellom 70 til 80 grader uansett hvor langt jeg kjører. Tilleggsopplysnger:
      Bilen ble idag kjørt i 25 minutter, så ble den parkert i 1 time og da var batteriet flatt. Fikk liv i den med startkabler og kjørte 25 min til batteriet var "fult igjen".
      Jeg har lagt med en video hvor jeg forsøker starte bilen etter at jeg hadde "ladet" batteriet igjen. Første forsøk går det som vanlig. Etter dette så sliter den med å starte og jeg må gi ekstra bensin for å få den igang. 
       
      Diagnostikk: 
       
      Bruker en Biltema feilkodeleser og får opp to koder
      - 00625  "Vehicle speed signal"
      - 00532 "Supply voltage B+"
       
      Nylig byttet:
      Eksospotte bakre Eksospotte midtre Olje (Castrol 10W-40) Oljefilter Tennplugger Fordelerlokk Rotor Luftfilter Kupefilter Drivstoff filter Demper bak Hjullager Bremsevaier ​På forhånd tusen takk for alle svar:) 
       

  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy