Gå til innhold

Flytte batteriene til bak i bilen

Ranger emnet


Anders Sandbakken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har to batterier i min store Starcraft. Tenkte å flytte disse bak i bilen, og de er parallellkoblet. Skal ha litt anlegg i bilen, og tror jeg skal ha ett batteri til.

 

-Er det lov å ha batterier inni bilen? I mitt tilfelle helt bakerst.

-Er det noe negativt å ha 3 batterier PARALLELLKOBLET? Brenner noe opp?

-Hvor får jeg kjøpt billig strømkabel som tåler trykket fra disse? Vanligvis er batteriet koblet opp forran og under bilen, så lengden på kablene er lange fra før. Hvor tykk skal de være? Blir vel drøyt 4 meter fra hovedkoblingen til den nye.

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke meget strøm er best du adskiller start og forbruksbatteri med eksempel spenningstyrt relé (125A variant kan kjøpes i Biltema).

Best er med startbatteri ved motor der dimisjon av kabler er størst til den. Andre batterier kan du koble via relé med 16-25mm kabel. Husk å sette sikring i begge ender på kabel i tilfelle de blir kortslutning.

 

Batterier kan du ha bak i bilen om dem er festet godt, eks. BMW er levert med slik løsning. Anbefaler stengte batterier til bruk der og minus til en ende av batteribanken og pluss til den annen. Der har du lik sirkulasjon i alle batteriseller under belastning.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger motor 2 batterier? Om du bruker batteri med lite motstand, eksempel Optima med spiral seller, kan du ha ett batteri i motorrom og ha en større batteribank bak i bilen.

Løsning jeg valgte til min bil var 140ah AGM batteri fra Leoch bak i bilen og lader jeg de med 12v/12v 3 stepp lader som gir maks 30amp via 10mm kabler. Dette batteri kan tappes ned til 20% og holder de bra spenn helt ned til ditt. Derfor er nok for meg 1stk til å kjøre anlegg i bilen.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal koble batterier sammen bør du topplade dem først og frakoble. Om par dager måler du spenn på dem og forskjell kan bli maks 0,2v, best om den ikke er mer en 0,1v. Større batterier er vanlig betre en flere små, svakheten ligger i dårlig selle og du har flere seller ettersom batteriene blir flere.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne grei ut?

Må jeg skjøte på punkt 1, eller kan jeg bruke som vist punkt 2?

Batteriene ved 1 og 2 skal vekk, de tre bakerste som skal være der.

Hvor skal det være en sikring, og hva med kondensator?

 

Tenkte å ha de to fremste til starteren, og den bakerste til anlegg. Er det noen mulighet for å gjøre at de to fremste kan lade og bruke det bakerste, men ikke det bakerste av de fremste?

 

[ATTACH]25705[/ATTACH]

post-66561-13804853634922_thumb.jpg

Endret av Anders Sandbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikring kan du ikke ha mellom starter og startbatteri, den trekker for meget. Men om de er mer avstand en 1m mellom startbatteri og forbruksbatteri bør du sette en sikring der kabel kobles til startbatteri og en annen ved forbruksbatteri Anbefaler deg at bruke også et spenningstyrt relé. De stenger forbindelsen mellom batteriene når dem går under 12,8v og åpner når spenn blir over 13,2v. Der kan du ikke tappe ut av startbatteri uansett hva du bruker av strøm fra dem andre.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til relé

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/

 

Plusskabel mellom start og forbruks batteri kobles via den og de er dobbelvirkende med sense i begge retninger. Om motor lader lades alle batterier og også om du hekker på en batterilader.

Endret av Forbrukeren

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår