Gå til innhold

Girkasse A6 1.9TDI hva passer?

Ranger emnet


Aleksander99

Anbefalte innlegg

Har fått litt problemer med girkassa på bruksbilen som er en 1996 1,9TDI avant.

 

 

Siden dette er bruksbil prøver jeg og holde utgiftene lavest mulig , men samtidig bilen i orden.

 

Det som er er at girkassa gir en svak skrapelyd når den settes i 5 gir avogtil sperrer den helt for 5 gir og spaken er umulig og få inn.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke en girkasse fra benin A6? Kanskje tilogmed Audi 80? A4? Eller må det være diesel og a6?

 

På forhånd takk for svar!

-1980 Mercedes W126 280SE

-1994 Mercedes W202 C180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en dieselmotor arbeider på et annet turtall enn en bensinmotor bør du ha en girkasse fra en diesel (annen utveksling).

Siden din er vanskelig å få i 5. gir så kan dette like gjerne skyldes at det er slakk i giroverføringen, sjekk derfor dette først. Går den lett i 5. gir når du står i ro, og hvordan er den å få i revers?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heo og takk for svar ser den med annerledes utveksling , ganske sikker på at feilen skyldes noe innvendig i girkassen da det høres en tydelig skrapelyd akkurat når spaken skyves inn i 5te , reversen funker upåklagelig.

 

Har nå sporet opp en audi 80 med 1,9tdi og 5 trinns manuell kan denne passe tro?

-1980 Mercedes W126 280SE

-1994 Mercedes W202 C180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en betegnelse på kassen som er lett og se? evt en plass chaissi nummer kan tastes inn og girkasse nummer kommer opp?

 

Et spørsmål til når jeg først var i gang hvilken oljetype og mengde bør det være på kassen tenkte på og prøve meg på et skift før jeg gjør noe mer.

 

Setter stor pris på hjelpen! Er ny og godt fornøyd i Audi verden har i alle år vært Mercedes-mann :)

-1980 Mercedes W126 280SE

-1994 Mercedes W202 C180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle girkasser har innstemplet kode. Enkeste er å se i serviceheftet evt. klistremerke i dørken eller på siden i bagasjerommet, girkassekoder står der samt motorkode, fargekode, inetriørkode mm. På Mekonomen sine sider kommer girkassekoden opp, dette er dog ikke helt å stole på.

Med forbehold, ca 2.5 liter girolje. Helsyntetisk 75W-90 GL-4, VW 501.50 spec. Castrol TAF-X og Fuchs Titan Sintofluid er mye brukt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne tråden da jeg har samme problem.

 

Min A6 1,9TDI begynte å lage rare lyder når jeg satt den i 5gir. etterhvert forsvant hele giret (akruatt som å sette den i fri) dermed begynte det å rasle i alle andre girene.

 

Spørsmålet mitt er: Hvilke girkasser passer i en A6 1,9 TDI?

Kan jeg for eksempel ta fra en 1,9TDI passat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Gumpens auto her i Lyngdal sier girkasse-koden til min bil er CUT og at det ikke er andre audier enn c4 med 1,9tdi som bruker denne , men jeg har en DHT kasse på hånden som er 5 trinns manuell som min og stammer fra en C4 2,5tdi, er det noe håp for denne tro?

 

På forhånd takk for svar :)

-1980 Mercedes W126 280SE

-1994 Mercedes W202 C180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår