Gå til innhold

Hvordan bytte hjullager bak på 86 80?

Ranger emnet


Atmobil

Anbefalte innlegg

Har tatt på meg å bytte hjullager bak på en 86 Audi 80. Har ingen erfaring med dette fra før og har heller ingen bok. Har enda ikke fått bilen inn i garasjen så jeg vet ikke hvordan dette sitter men kan noen forklare meg på en fin måte hva som skal til? Er det mulig å gjøre selv og hva trenger man av utstyr? Hvordan sitter lageret?

Kom gjerne med bilder slik at jeg vet hva jeg går inn på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk byttet i dag, var tromler på denne bak og ikke skiver. Var jo egentlig ikke så veldig vanskelig, pirka av navkoppen og løsna på låsepinnen innen for og skrudde av mutteren som holder fast det ytre lagret. Tok så å satte på hjulet på bremsetrommelen igjen slik at jeg fikk litt tak slik at jeg fikk røska løs trommelen. Når den vel var av fant jeg fort ut at uten presse var det ikke mulig å få ut de gamle lagerbanene i tromlene så jeg juksa litt og satte i de nye lagrene uten å bytte ytre lagerbane. Skrudde så sammen og stramma til etter evne da jeg ikke hadde noe moment å gå etter. Det ser ut til at det virka da rumle lyden som var der før nå iallefall har forsvunnet og hjulet går rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sittende igjen med en del spørsmål nå...

Røsket løs trommelen? Det vil da si at du sikkert også har revet av klipsene som holder bremseskoene? Når trommelen skal av så må bremseskoene kollapses først, gjøres med et skrujern inn det ene bolthullet og løfter opp kilen til autostrammingen. Se bilde under.

 

TrommelbremsVAG.jpg.

 

Lagerskålene (banene) bankes forsiktig ut med en dor og hammer. Er tre spor der man kommer til å slå ut skålen. Har skiftet lager en mengde ganger og aldri brukt presse, er raskere med dor og hammer. Se på bildet til Karln under og du ser to av de tre sporene der man kan banke ut lageret.

 

IMG_1843.jpg

 

Strammet til etter evne? Betyr det at du tok i litt? Her skal det omtrent ikke strammes i hele tatt, kun stramme til all slakk er borte, ikke mer. Tar man i så ryker lageret svært fort!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår