Gå til innhold

[Fikset] Strøm-/Start-/ECU-problem på 2001 Astra G Caravan

Ranger emnet


Wooooopy

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Dette er en oppfølgning av tråden http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/astra/265235-2001-opel-astra-g-1-6-stv-stopper-nar-den-varm.html hvor jeg ender opp med konklusjonen om at ECU har tatt kvelden.

 

Lang historie kort; opel skulle ha 12.000 for ny, det var rimelig uaktuelt, fant etterhvert ut at et firma som het Invotec kunne fikse ECU'er for 5000,-, innen jeg fikk ræva i gir og fikk sendt den inn til rep. var firmaet borte. Massiv googling senere førte meg til ecu-express.co.uk hvor jeg fikk kjøpt en ny/repartert ecu til snaue 2000,-.

 

Nå, over til problemet her, bilen har stått parkert siden januarish 2011. Jeg har ikke gjort et døyt med bilen mens den har stått parkert (null niks nada, ikke engang prøvd å starte den..).

 

Jeg har nå byttet ECU, tenningsmodul og sendere i nøkkelen.

 

MEN; siden bilen har stått så lenge er selvfølgelig batteriet _rimelig_ flatt, og jeg var selvfølgelig ikke smart nok til å forsøke å starte den før jeg byttet ECU++.

 

Jeg har forsøkt å starte bilen ved hjelp av startkabler, men jeg får null niks strøm i bilen når jeg vrir om tenningen, ikke taklys, dashboardlys og ei heller noe liv fra startmotor eller lignende.

 

1) Skal en bil med defekt/feil/mongo ECU/tenningslås fortsatt gi strøm til komponenter som dashboardlys/taklys?

2) Er det sannsynlig at ECU'en er synderen?

3) Vil et batteri som er kaputt (og ikke bare flatt) kunne gi nok strøm når det er tilkoblet startkabler til at nevnte systemer burde fungere?

 

Bilen står parkert i ei gate og jeg er lite fristet til å bytte over igjen hvis jeg ikke må, det var ganske knotete og jeg har ikke stort annet enn en skrutrekker og noen fastnøkler til rådighet av verktøy.

 

 

Edit: fikk tak i et annet batteri og nå fungerer bilen helt topp

Endret av twiztar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår