Gå til innhold

Problemer på tomgang...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei! Har en Ford Probe GT 1992 mod. I det siste så har den begynt å svive ganske lavt på tomgang, lavere enn før iallefall! Og noen ganger går viser dette seg også på spenningsmåleren siden dynamoen lader lavere når den sviver så lavt, men en gang jeg gasser litt på, er alt normalt, og ellers når jeg kjører. Men jeg vil jo gjerne ha ting i orden, så hva kan være problemet? tomgangsregulator?

 

MVH Jan-Erik Bjorvatn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Erik! Høres mer ut som at det finnes en lekkasje i innsugs rørene etter luft mengde måleren. Ganske vanlig problem er at den revner i brekken rett før gass spjeldet. Du burde også hørt vesing under pådrag da turboen jobber... Og du kan av og til merke det på turbo trykket hvis det er stor nok lekasje.

 

Men hvis turtallet jager opp og ned kan det være luft i kjølesystemet/lite kjøleveske.

 

Forresten så skal turtallet ligge på ca 750rpm varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men du, jeg tror ikke at det er lekasje, du skjønner det ser ut som om de har fikset akkurat det du snakket om (før jeg kjøpte bilen) ser ut som om noe limgreier eller et eller anna...

turtallet jager ikke opp og ned, holder seg på 500... noen ganger like under og noen ganger like over, de gangene det er under merkes det også på ladinga til dynamoen... alt kjølevannet ble nettopp byttet siden det er akkurat satt inn ny radiator + varmeregister (på verksted)

 

hva kan det da være? Plugger? pluggledninger? luftmengdemåler? Tomgangsregulatoren? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oppstod problemet? Før eller etter service?

 

Hvis det er noe med tenning burde du føle at den går kanskje litt røft på tomgang og kanskje miss fyrt.. og gått dårlig på høye turtall. Du kan jo sjekke om fordelern kanskje sitter løst og har kommet ut av stilling ? feil stilt tenning...

 

Hvis du ser under gass spjeldet ditt går det inn 2 kjølevanns rør. Du kan jo sjekke om begge de er fyllt med varmt vann da den begynner å bli varm. Og se om det bobler ut litt luft...

 

Litt vanskelig å huske alt da jeg ikke står forran motoren din, men du skal lett se de gummi slangene fra siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke helt sikker p� n�r det oppstod, jeg merket det for ikke s� lenge siden egentlig, pga jeg s� at spenningen falt, men misstenker at det har v�rt sm�problemer med turtallet ei stund egentlig.

 

Hmm... den har jo ikke andre "symptomer" enn det jeg har sagt egentlig, f�ler den sviver greit ellers. Fordeleren satt p� plass den, og kunne ikke finne noen lekasjer...

 

Begynner � lure mer og mer p� den tomgangsregulatoren jeg...

 

Ender vel kanskje opp med at jeg setter an p� verksted og ber de finne ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår