Gå til innhold

Montere DAB i A4 med MMI High 2G

Ranger emnet


Kjetilr

Anbefalte innlegg

Dette er for MMI 2G som er dvd basert navigasjon. Forskjell som er enkel å se på denne og 3G er det store hjulet som en navigerer i menyen med. 3G har en "joystick" i midten på hjulet i tilegg, mens 2G har en fast stor knapp.

 

Jeg har vist hvordan en monterer selve kablene og koding, men ikke hvordan en legger opp antenne. Det ser en fort når en starter, og det er forskjell på Avant og Limo.

 

Her kommer en rask serie med tips for å montere DAB i A4 B8. Det er vel ganske likt på alle biler med MMI High 2G.

 

Ikke verdens beste guide, men er da litt til hjelp..

 

Deler som er nødvendige:

Dabkablermodulcopy.jpg

 

Dab-modul for MMI High 2G

IMG_0545.jpg

 

Ta bort venstre panel bak. Der finner du DVD spiller osv.

IMG_0547.jpg

 

Sånn der det ut innvendig der. Skru bort muttere merket med grønn pil 2 oppe og 2 nede. Se bilder..

IMG_0548.jpg

IMG_0549.jpg

IMG_0550.jpg

 

Vri ut enheten

IMG_0551.jpg

"legg den pent og pyntelig på siden slik at du kommer til kablene. Vær forsiktig så du ikke "knekker" de optiske kablene. Da er du ute å kjører litt kan en si..

IMG_0552.jpg

Koble bort kabler på dvd-spilleren. Optisk og strømforsyning. Vær forsiktig!!

IMG_0553.jpg

IMG_0554.jpg

 

Jeg festet DAB-modulen i den nederste plassen. Der var det ledig på min bil. Avhenger av utstyr osv.

IMG_0555.jpg

IMG_0556.jpg

Sett alt sammen tilbake. Vær forsiktig med kablene når du skal vri dette på plass.

IMG_0557.jpg

 

Etter dette så skal du feste antenne.Det laget jeg ingen guide på. Satte den i bakerste sidevinduet(Avant). Det er forskjellig på Avant og Limosine derfor så laget jeg ikke guide på dette...:)

 

Så er det koding. Da må du inn med vag-com. Gå inn på 19-Can gateway og gjør som på bildet. Huk av på Digital Radio

gateway-coding.png

 

Gå ut av Vcds og slå av tenningen. Prøv så DAB på MMI. Kan ta litt tid før kanalene kommer opp.

 

IMG_0560.jpg

IMG_0561.jpg

 

Er du riktig så heldig så skal du få inn endel dab kanaler....

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Kjøpte en brukt dab-modul. Før kjøpt alt på Audi/Møller om en ønsker, vet ikke hva det koster der.

 

Kufatec.de selger alt en trenger også. Finnes også til MMI 3g. Omtrent samme fremgangsmåten for å montere.

 

Men minuset er at det ikke er DAB+. Det nyeste dab-formatet som alle vil gå over til etterhvert. Så det er noen kanaler som jeg ikke får lyttet til.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 7 months later...

Jeg monterte også slik DAB radio i dag.

Radio brukt fra Tyskland, og kabel kit fra Polen.

 

Ikke at det spiller så stor rolle men jeg monterte modulen på SIDEN, det er der den står originalt.

Der Kjetil har montert den er egentlig reservert for TV modulen..

 

Jeg ønsker derimot å bruke original antenne om mulig. Har hørt fra sikre kilder at Avant modellen har dette originalt.

Har kommet så langt som at jeg trenger antenneforsterker 8k9035225N (Må være N)

Når det gjelder kabel mellom forsterker og DAB modul så satser jeg på uoriginal kabel med Fakra plugg i hver ende.

 

[ATTACH]39151[/ATTACH]

[ATTACH]39152[/ATTACH]

post-32254-13804855109145_thumb.jpg

post-32254-1380485510962_thumb.jpg

Endret av offpist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja.. Så lenge etter modul med DAB+, men fant det ikke.

Akk ja. ;)

 

Har funnet forsterkeren på eBay i England for ca 230 kr, og 5 meter antennekabel med to fakra "Type A" plugger for 83 kr inkl frakt fra Kina. Så tror jeg går den veien. Trolig går det raskere enn å kjøpe bestillings varer hos en norsk leverandør uansett.

 

Skal tro hva den lille strømpluggen er til.. Strøm for antenneforsterkeren kanskje.

 

Ser ut som om forsterkeren skal ligge inne i høyre D-stolpe eller hva det heter.

Skal plukke litt bak der først og se om det ligger klart med kabel fra antenne før jeg går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg montert inn det orginale antennesystemet

 

Her skal 3 ledninger loddes på. Merket med farge. Dette sitter klart på alle avant B8

20130629_151501_zps3f3beda5.jpg

 

For å komme til dette, så må du ta av dekslene på "d-stolpen". Først ta ut rollon og netting. Legg ned baksetet. Da får du god plass å jobbe på. Løsne festeskruen for festekrok på høyresiden (den som sitter øverst). Torxskrue inne i spor for rollon. Så må du ta av det bakerste midtre delen av taktrekket. Dette skal dras rett bakover. Viktig at du er ren på henda! Hvis ikke kan du få stygge merker på taktrekket (om det er lyst). Når dette er demontert så er det 1 festeskrue til på "d-stolpe" deksel Denne sitter innunder det brede dekselet i midten.. Da kan du ta av dette. Litt vanskelig å forklare akkurat hvordan, men det er stort sett å dra rett utover, uten å være for brutal. Man må dele det fra dekselet under om man skal ta det helt av. Det gir best plass for lodding, men ikke nødvendig.

 

 

Det er i disse hullene antenneforsterkeren skal monteres. KJøper du den fra Kufatec eller DAB / FISTUNE® antennemodul A4 8K Avant / Allroad - Bilkomponenter så er det klips for feste på denne.post-1387-13804855129001_thumb.jpg

 

20130629_151508_zps24aff056.jpg

 

Slik ser det ut montert - ikke helt proff lodding, men sitter godt.

20130629_155710_zps1514e5e8.jpg

 

Ledningen fra antenneforsterker til Dab+ enhetenhttp://www.bilkomponenter.no/products/fistune-dab-til-audi-mmi-2g la jeg i taktrekket og over på andre siden. Og ned langs d-stolpedeksel på venstre side. Ble veldig ryddig og fint.

 

Tok få bilder, var desverre nesten strømtom på tlf..

 

Utrolig rask leveringstid på bilkomponenter.no . Anbefales! Det er like dyrt å kjøpe fra Kufatec.de selv.

Endret av Kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår