Gå til innhold

Anlegg i min Chrysler Stratus

Ranger emnet


laban93

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har kjøpt og koblet opp anlegg i bilen min, men har støtt på eit problem. Subbene spiller dårlig. Eg har gode nok ledninger og forsterker er stor nok, og kasse er etter anbefalt volum, men eg er usikker på dynamoen i bilen. Eg har nettopp erstatta batteriet til eit nytt 65ah 600a batteri, men når eg vir opp lyden, så blinker det i alle lys i bilen, og når den renner på giret så bjunner den å ''hoppe'' i takt med bassen (noe eg trur er på grunn av at anlegget trekker strømmen vekk fra fordeleren?)

Det står to 12" p1222 JBL subber i den, og en JBL GTO14001 forsterker på 1500W. Spilleren er helt ny fra sony. (subbene er koblet i 2 ohm hver)

Så eg er usikker på om eg skal kjøpe meg eit nytt stort batteri å ha bak i bilen som eit ekstra og en ny kraftigere dynamo. Men hadde vert fint med litt tips og hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke pga bassen bilen begynner å hoppe.kan være driv aksler som er slitt.har du oppgrdert kablene i motor rommet?er det et gele batteri? har samme problem med strøm selv men det er pga dårlig batteri.hvis subbene er koblet i 2 ohm hver får du en last på 1 ohm og da blir forsterkeren tørst på strøm.prøv å koble di i 4 ohm istedefor å se om du får det samme problemet.hvor tykke kabler har du?

 

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg skrur ned lyden, så slutter den å hoppe, så NOE sammenheng har det med anlegget:P Syrebatteri:) Eg er elektrikerlærling (ironisk nok) så på jobb har eg godt utvalg av kabler:) Har 36mm2 kabler til anlegget:) Har ikkje oppgradert kablene i motorrommet nei, fant ein 70mm2 kabel på jobb som var gratis, så skal bruke den til litt oppgradering under panseret:) det er bedre en det som er jaffal;) ja, kan prøve å kople de om, og se hva som sjer. Men eg sjønner ikkje hvordan de blir til 1 ohm viss eg kopler de som 2 ohm? for eg har to utganger på forsterkeren til subbene, og i databladet står det at de er i 2 ohm når eg paralellkobler spolene på subben (hver sub har to magneter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en monoblokk, så de 4 "utgangene" går isammen å lager en mono utgang. Så du brokobler de på forsterker og, derfor blir det 1 ohm last. Forsterkeren er anbefalt å bruke på 2 ohm eller høyere. Så prøv å koble i 4 ohm, den forsterkeren har mer enn nok kraft til å dra de i det :)

 

Edit: Sjekk jordingskabel å jordings punkt extra grundig.. Sjekk Jording fra batteri til karosseri og sjekk jording ifra motorblokk til karosseri. Oppgrader strøm kabelen ifra dynamo til batteri (selv om denne egentlig er stor nok til den lille forsterkeren )

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du parallel kobler blir 2+2ohm til 1 ohm.hvis du legger en lask fra pluss til minus fra spole til spole og pluss til pluss til forsterker og minus til minus gjør dette på begge og så får du en last på 4 ohm.skulle skrive det thomasek skrev.hehe.er ganske tynne kabler i stratusen orginalt.har stratus selv.oppgrader + fra dynamo til batteri og pluss fra batteri hvis du ikke har oppgadert ledningene fra batteriet.samme med jording fra batteri til karosseri og motor til carroseri.hvor har du jordet forsterkeren din?

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er elektrikkerlærling sa du??? Det er ikke noe plusspunkt i panseret, hehe, men UNDER panseret på batteriet. Har du lagt opp ny ledning fra dynamoens pluss til batteriets pluss?? Og ny jord fra batteriets minus til karosseriet? Jordingen din til forsterkeren er nesten garantert for dårlig, så bytt den over til setebeltefestet før (møkka)spilleren din ryker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller bra nå, hadde det i gang i en halltime, og skrudde av bilen etterpå. når eg starta i jenn så var det helt føkka! Forsterkeren er bare i gang når eg spiller helt lavt, og når eg skrur litt opp (ikkje høyt) så slutter den å spille, og når eg skrur helt ned i jenn så virker den. noen som kan ha en ide om hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som jording spør du meg.har du byttet jordings punkt?har du nokk strøm på batteriet?kan være lavt batteri eller dårlig jording.husk batteriet trenger å lade seg opp det også.husk og pusse til rent metall på jordings punkt.hehe

 

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår