Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
supersixfour

kjølevæska går varm, polo '98

Rate this topic

Recommended Posts

Kjølevæska mi går varm ganske raskt. Har sjekka oljenivå og kjølevæskenivå, alt normalt. Kjørte bilen på tomgang og åpnet panseret. Kjølevifta gikk ikke, og den startet aldri selv om kjølevæske temperaturen var langt over normalen. Normalen ligger på 90 grader, og jeg hadde den helt opp til 110 ca.

Jeg venta til den kjølte seg ned, åpnet lokket for kjølevæskebeholderen, klemte på slangene og så samtidig at nivået i beholderen beveget seg, så det tyder på at det ikke er tett i slangene. Da står jeg igjen med at det enten er feil med kjølevifta, iogmed at den ikke starter, eller med termostaten. Men hvor i helvete sitter termostaten? og hvordan ser man hvis det er termostaten som er gåen?

Har en '98 mod polo, 1,4, manuell.

På forhånd, TAKK :)

1: Er det sirkulasjon (at vannpumpen virker). Da skal de sildre kjøleveske inn i den tynne slangen til ekspansjonstanken, og varmeapparatet skal bli varmt.

2: Er problemet med høy temp bare når bilen står stille og går på tomgang. I så fall kan det være bare termobryteren til kjølevifta som er problemet. Den sitter skrudd inn på ene siden av radiatoren.

3: Om det er problem også under fart kan det være termostaten som ikke åpner skikkelig. Den sitter i underkant av motoren - der hvor nedre radiatorslange treffer motoren.

--

Termostaten er plassert i motsatt ende av topp radiator slangen så hvis du følger den øverste slangen fra radiator til motoren finner du termostathuset, kunne et annet problem være at radiatorvifta ikke starter, eller defekt vannpumpe, kjør motoren til den når normal temperatur så slå av og føle radiator for å se om den er varm, hvis det er kaldt kan det være termostat eller vannpumpe.

Kjølevæske går varm både når bilen både går i tomgang og under kjøring. Fant forresten termostathuset!

Så hvis jeg kjører motoren til den er varm, slår den av og kjenner at radiatoren er kald, så kan det ikke skyldes defekt kjølevifte? Da er det enten termostat eller vannpumpa?

Hvordan kan jeg sjekke at vannpumpa funker? Og hvordan kan jeg sjekke/se at termostaten funker?

Er nok termostaten.

Om den ikke åpner så blir heller ikke radiatoren varm, og derfor starter ikke vifta.

Vannpumpa er nok i orden om det er sirkulasjon og varmeappratet blir varmt.

Fant ut at jeg kunne kjøre, hvis nødvendig, ved å skru på kupevarmen på full vreng. Da tok den noe av varmen fra motoren, og tempen gikk da litt ned. Men det viste seg å være termostaten det var feil med, kjøpte ny for 140 spenn og min kjære polo går som aldri før :)

Takk for hjelpa folkens!