Gå til innhold

Opel Vectra '97 lite motorproblem .. ?

Ranger emnet


Magnus André Kvist

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg eier en Vectra B '97 mod. som har begynt å tulle litt. Her om dagen 'hostet' den litt når jeg akselererte og en lampe ble tent (vedleggs bilde)[ATTACH]25264[/ATTACH].

 

Etter at jeg skrudde tenningen av og på var det borte og bilen ble som før. Dagen etter begynte den med det samme bare at det ble litt værre. I dag, lyser lampa konstant og bilen hoster smått når jeg akselerer. Noen som har noen tanker om hva det kan gjelde??.

 

Byttet nylig reg. reim. hos en bekjent som har drevet med bil i mange mange år. Og i den sammenheng måtte ting som luftfilteret tas ut. Hvis det kan være til noen hjelp.

 

ABS-ringen på høyre front drivaksel er også røket og ABS lampa lyser hele tiden. Hvis det også kan ha noe med saken å gjøre.

 

Takk på forhånd for svar!

post-64709-13804853615804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er motorlampa som lyser, ser også at ladelampa di lyser eller er det bare for at du har på tenninga for å illustrere? Er ikke helt sikker men mener at du må ta ut kamføleren på noen motorer på vectra b for å og skifta reima. Han som gjorde det har ikke skadet føleren eller glemt og sette i igjen kontakta til luftmassemåleren da? Er greiest og få lest ut feilkoden

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illustrasjon ja. Tror ikke vi koblet den ut i det hele tatt(Hvis kamføleren er den lille dingsen som sjekker lufta inne i røret som går til motoren fra filteret). Er jo verdt å ta en titt på den etter soloppgang. Men det var over 1000 km siden det ble gjort når dette begynte. Og bilen starter jo fint osv. Er lite lysten på å sende den på verksted for 3x min mndtlig inntekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lokalistert EGR ventilen(e). Men jeg har lite peiling på hvilken jeg skal skru løs for å vaske?

 

Noen idee om hvilken jeg skal bry meg om av bilde 1, 2 og 3?

 

Sjekka luftfilteret også, ca 0,5 år gammelt og fjernet nylig støv osv. Alle kabler var også koblet ordentlig på. Så lite trolig at det er problemet.

 

Bilde 1: [ATTACH]25276[/ATTACH]

 

Bilde 2: [ATTACH]25277[/ATTACH]

 

Bilde 3: [ATTACH]25278[/ATTACH]

post-64709-13804853616649_thumb.jpg

post-64709-13804853616696_thumb.jpg

post-64709-13804853616742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Boka mi og denne nettsida (http://imageshack.us/photo/my-images/242/egr20rw2.jpg/) sier at det du ser her er EGR-ventilen. Og den du viste bilde av er EGR til 1,6 versionen. Jeg har 1,8:)

 

Uansett, jeg tok den ut og la den i diesel, fordi det visstnok skal fjerne eksos-sot. Noe det også gjorde. Men lampa lyser fortsatt.. Forslag til andre deler jeg kan røske ut og pusse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka mi og denne nettsida (http://imageshack.us/photo/my-images/242/egr20rw2.jpg/) sier at det du ser her er EGR-ventilen. Og den du viste bilde av er EGR til 1,6 versionen. Jeg har 1,8:)

 

Uansett, jeg tok den ut og la den i diesel, fordi det visstnok skal fjerne eksos-sot. Noe det også gjorde. Men lampa lyser fortsatt.. Forslag til andre deler jeg kan røske ut og pusse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen min har X18XE. Og ser en smule annerledes ut en din.

 

Men jeg har lagd EGR ventilene i diesel- og bensin-bad, og sjekket at egr pumpa fungerer ved å koble den opp mot en strømkilde på 12Volt. Har også blåst på ventilen for å sjekke at den åpner og lukker seg som den skal. Men lampa lyser fremdeles. Verkstedet mener jeg bare skal vri om nøkkelen 7 ganger så skal den 'resette' seg. Men den lyser fremdeles.

 

- Kan det være at jeg må dra inn å fjerne feilkoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår