Gå til innhold

Sveiseapparat for nybegynner

Ranger emnet


lervik90

Anbefalte innlegg

Har du penger og vil lære deg å sveise så kjøper du ett skikkelig apparat. Får du noen som kan og sveise til å vise deg hvordan apparatet fungerer og kanskje litt sveising så går det fort å lære seg :)

 

Det er lettere å få fine gode sveiser med ett apparat som bruker gass enn det fra jula.

 

Men for all del, skal ikke stoppe deg fra å kjøpe det fra jula, men det er mye greiere å bruke penger på ett skikkelig apparat med en gang :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe dritt med rørtråd uten gass, ikke noe å trakte etter ;) Er ikke greit til punktsveising heller, da du ikke kan sveise over slagg. Altså for hver punkt må du ta vekk slagget - det er tungvindt! :) Selvfølgelig går det til en viss grad å sveise over slagg, men det blir fort mye renn, og dårlig sveis.

 

Kjøp deg et ordentlig apparat, eller vent til du har penger til det :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mig har mating av tråd frem. Får kjøpt tråd på rull. Tig har en fast elektrode (Wolfram) som lager en lysbue. Lysbuen smelter sveisestedet. Her må du mate med tråd for hånd. Tig er uten tvil lettest og best, men dyrest selfølgelig. Til stål trenger du bare co2. Det spruter en del med den gassen. Skal du ikke ha sprut eller sveise aluminium må du bruke Argon. Det finnes også en mix av gassene som feks. Yara mix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jula.no/mig-sveiseapparat-bimax-105-210008

 

Er dette noe å starte med for en nybegynner?

Skal hovedsaklig bruke det til å sveise karroseri på bil.

Er så grønn som det går an å bli på sveising.

 

For å si det kort, enkelt og greit. vil du fortsette å være grønn på dette omerådet, går du for den møkka der.

Bare surskap og oppgulp, ingen som helst fornuftige bidrag. 3 WP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor begynner dere å prate om TIG-apparat? Er nesten ingen privatpersoner som trenger det, i allefall ikke en som ikke har sveist før. Er heller ikke lettest/best, kommer helt an på bruken. Er heller ikke lettest å lære ;)

 

Kjøp deg et apparat du kan sveise med gass til. Rørtråd uten gass er noe dritt.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor begynner dere å prate om TIG-apparat? Er nesten ingen privatpersoner som trenger det, i allefall ikke en som ikke har sveist før. Er heller ikke lettest/best, kommer helt an på bruken. Er heller ikke lettest å lære ;)

 

Kjøp deg et apparat du kan sveise med gass til. Rørtråd uten gass er noe dritt.

 

det jeg linka i siste post, er det noe for meg? Det kan man ha gass på og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg linka i siste post, er det noe for meg? Det kan man ha gass på og.
Tror ikke det apparatet er noe å trakte etter. Hadde det apparatet som er litt dyrere, og det var noe møkk. Bare problemer med slange-pakken. Måtte sende det på rep.

 

Fikk tak i dette gratis på jobb. Byttet bare slangepakken, så var det gull. Dette apparatet er helt prima til min bruk, og disse varer i mange år.

 

http://www.jula.no/mig-sveis-c141-210045

 

Trenger ikke noe annet selv, det bruker/låner jeg bare på jobb :)

 

Men må regne med ekstra penger for gassflaske og maske. Kjøper du alt på samme plassen får du sikkert litt rabatt :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et app jeg kan varmt anbefale er esab c160 mag.De ligger til ca 5-6000.

Låner et til verkstedet mitt og det er en av de beste mig app jeg har prøvd innen "billige" apparat..Sveiser til vanlig med tig og det er som sagt over her ikke det letteste å lære seg og ikke minst dyrt.

WagonMilitia

*Vw T5 kassabilen
*Passat 35i VR6 3.0 NA&2.8 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår