Gå til innhold

X20xev, trimming?

Ranger emnet


Wrasko

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt til å bygge en motor som har relativt driftsikre 400hk+ (helst bakhjulshester)

Motoren skal i en Volvo 242, og tenker litt på om jeg skal ha x20xev eller b230f som utgangspunkt.

 

Så det jeg lurer på er:

Dyrt å få tak i disse tinga?

Smidde stempler

H-Råder

Behøver man billett veiv? Eller tåler original veiv høy effekt?

Kammene er for dårlige til effekt regner jeg med, siden det kun er 9,2mm løft, men dyrt for kammer?

Hvor mye effekt klarer toppen hvis man f.eks bytter ventiler og kammer? Tåler den mye effekt med porting etc?

 

Eksos og innsug blir trolig kjøpt inn på bestilling hos f.eks turboed eller lignende, så det behøver vi ikke å tenke på, motorstyring blir datasprut.

 

Med andre ord: Hvor mye vil det koste å få 400-500 i motor hvis man tar utgangspunkt i en x20xev, og hvor kan man f.eks se etter deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du snakker om feil opel motor her altså.. x20xev (som jeg har) er ikke særlig trimme villig. Noen av de (nyere) kan du chippe enkelt og fjerne katalysator så har du vel 160-165hk men thats it... Etter det blir det veldig dyrt!

 

Men hvis du klarer å få tak i en C20LET (Opel Calibra Turbo) så kan du lett hente ut en del HK eller en x20xx (rett meg hvis den var feil) 2.0 8v den kan du og hente litt ut av + den er mye mer holdbar enn x20xev ;)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om feil motor nei.

 

Og jeg snakker ikke om budsjettstrim til 10k akkurat.. Er vel mer snakk om ramme på 40 lapper eller mer.. Og jeg har fått høre at bunnen er rimelig lik som LET, forutenom at det kanskje er bedre stempler i LET? Muligheter for å gå for større volum og vel? 2.1-2.3 liter?

 

Så jeg snakker egentlig om å bruke selve blokka, men med andre råder og stempler, samt bruke selve toppen, men maskinere litt, og bytte ventiler, løftere og kammer....

 

 

Har en ekstra x20xev liggende, derfor jeg spør.. Har litt av delene for å få denne effekten i en b230f (volvomotor) liggende, men hvis det er enklere å nå effekten i en x20xev (16v, mot volvomotoren som er 8v), så er jeg jo åpen for å bytte retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Har funnet ut litt...

For ca 9-10 lapper får man h-profil og smidde stempler. Og folk som bygger seriøse c20let motorer bruker like gjerne x20xev blokka som c20let blokka.

 

Toppene er vel jevne og. Med andre ord, x20xev er grei til turbobruk, skal etterhvert få levert en av de 3 x20xev motorene jeg har til en proff sånn at han kan si sine meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår