Gå til innhold

Valg av fungerende bruksbil. Liste.. holdbarhet osv?

Ranger emnet


anders92

Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Jeg er en gutt på 18, snart 19år. Og føler nå jeg er dritt lei av biler som skulle vært på huggern for ti år siden som det er masse utgifter på, uten å ha noe igjen for det.

Har lenge sett på noe litt sprekere, og fetere enn det dagligdagse familiebil eller konebil pregede.

 

De er alle så og si like høyt på lista.

Ikke kom med argumenter om hvem som er penest, men heller erfaringer med rust, vedlikehold, mangler og andre ting man må være obs ved disse modellene.

 

Vil ikke virke som en komplett idiot som lever i troen på gull og grønne skoger, men heller en realist for hva jeg muligens kan få for 60 til rett i overkant av 100 000.

 

Skal helst være så lite tukla med som mulig. For å ha noe som er skrudd på og kødda med av et brødhue før meg, liker jeg dårlig.

 

*Nissan 200sx s13

*Nissan 200sx s14/a?

*Div Audi s modeller

*BMW 325-

*Mazda 323 GTX/GTR

*Toyota celica gt4

*Toyota Supra mk3

*VW Golf GTI mk4

*Subaru WRX/GT/STI

Mye utgifter og rep? KM stand?

 

Jeg som alle andre skjønner at det er biler som i de fleste tilfeller har fått gjennomgå LITT hardere kjøring enn en gjennomsnittlig Avensis. Men ting kan da være holdbart til normal kjøring om det er tatt vare på?

Alle de nevnte modellene er jo i bunn og grunn fullt fungerende som bruksbiler for en som tar litt vare på de, eller tar jeg feil? Har jeg råd til å drifte noen av disse med da eventuelt en deltidsjobb og med tanke på utgifter til lån.

Jeg har ikke peil.. Burde jeg kjøpe kjip bil å vente?

 

På forhånd, takk!

 

Mvh Anders.

Endret av anders92

:-) BMW E36 325ic

X - Renault 5, 1.1 Rattatoii!

X - Opel Omega B, 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en impreza gt 99', var en morsom bil.

det som gjorde at jeg solgte var i hovedgrunnen dyre deler og dyr forsikring. (29 000,- & 20 år)

Det er noe av det første jeg ville sjekka om d skal ha bilen registrert på deg selv.

 

Mazda GTX/GTR har vel en kjent svaket i girkassen som ikke tåler stort mye

Audi S typene blir vel enda dyrere i deler/fors. enn Impreza'en

 

Jeg ville nok ha gått for en Celica GT4, driftsikre biler som funker

Vw Golf Highline 01'

 

(x) Subaru Impreza gt 99'

(x) VW polo 96'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Forsikringa kommer nok ikke til å stå på meg.. Det blir litt i overkant dyrt.

 

Om Imprezaen har dyre deler, og Audi enda dyrere, så må jeg vel kanskje droppe det om det er mye som stadig vekk må fikses..

Toyota jobber hele familien på mora mi sin side med, så der er det nok noen som eventuelt kan hjelpe meg med litt mer info, og muligens litt hjelp når det kommer til deler osv.. Og når du i tillegg sier det er en driftsikker bil som fungerer, så skal jeg absolutt sette den litt høyere på lista! :) Du førte meg nok inn på en mer bevisst retning nå. Tusen takk :)

:-) BMW E36 325ic

X - Renault 5, 1.1 Rattatoii!

X - Opel Omega B, 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville gått for for toyota.

Jeg var idiot å kjøpe en gammel a4 turbo quattro. problemproblemproblem. har kostet på den allt for mye, bilen er ikke verd så mye en gang. jeg er selv lærling og tjener max 8000 i mnd. jeg vet hvor kjipt det er med uforutsette utgifter. Jeg vil også anbefale deg å ta en NAF test før du eventuelt kjøpter noe. hadde jeg tatt det, så har jeg aldrig kjøpt den bilen jeg kjøpte.

Lykke til med bilkjøp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1990 Nissan 200SX S13 - 211.000 km

 

Solgte den på 211.000 km, etter å ha hatt den rundt eit år eller noko. Eindel småfiksa på den, rusta hadde teke tak, men utruleg trimvennlig for ein rimelig penge, delane kosta ikkje så allverda mykje, sidan du fekk tak i mykje uoriginalt som også kanskje var betre. Herleg showfaktor, vekkjer oppmerksemd på ein positiv måte stort sett, så lengje den ikkje er rusken iutsjånad. Altfor mange av desse som faktisk ser ut som nokre rullande dassa, og då tenkjer eg på at dei er skitne, møkkete, fulle i bulkar, og typisk ungdomfjortispiss-styling som ikkje passar saman overhodet. Eg hadde svært lite problem med bilen, og dei få gongane eg hadde problem (var problem med den oppgraderte bensinpumpa), so var det null problem å få hjelp på det norske 200SX-forumet. Om du nokongong kjem til det forumet, og du har eit problem ingen har vore borti før, skal eg lage deg ein eplekake, frå scratch. Ein bil som er VELDIG godt kjent i Noreg, infomessig. Solgte denne bilen fordi eg ikkje er rwd-typen, eg er 4x4-typen. Forvent litt feilsøking og arbeid om du skal trimme den, men alt i alt, kjempekoselig bil iallefall på sumarføre! Ga meg mykje glede, men det skal seiast at min var litt showoff, med 3" Blitz frå ein T28, med "drifte-optikk", etc. Var driftestuk på heile bilen, noko som vekte litt oppmerksemd, og eg hadde MANGE gode stunder i bilen.

 

Forum å sjekke: 200SX Owners Group Norway

 

 

1993 Toyota Celica GT-4 - 180.000 km

 

Hadde den ikkje lengje, då den fekk rådebank rett etter at eg kjøpte den. Selgjar tok den tilbake, utan motstelningar overhodet. Uansett, eg har for vane å gjere mykje forarbeid før eg kjøper ein bil, får råd, tips, og info på forum og nettet elles, og min oppfatning av bilen er at det er ein toyota, med longt meir futt og spenst i enn ein kanskje tenkjer i utgongspunktet. Ganske kjekk bil, fekk eindel oppmerksemd, delene var ikkje altfor dyre, og det er forholdsvis god informasjon på norsk på denne biltypen. Fekk riktignok ikkje prøvd denne på vinterføre, men får høyre at den har god leikefaktor likevel.

 

Toyota Sportscar Owners Group Norway

 

 

2001 Subaru Impreza WRX - 175.000 km

 

Min noverande bil, kjøpt i midten av august. Brukarvennlig, samstundes som du har det praktiske ved den. Fire dører, godt bagasjerom, og forholdsvis nøytralt og japansk interiør, ingenting å rope hurra for der. Vert levert med ok gamp på ein forholdsvis ok vekt, og konstant 4x4 er kjempekos på vinterføre. Gjev kraftig med grep på sumarstider, kan ta svingjer på ein fantastisk måte, samstundes som å køyre på vinterstid er ein SUPER oppleving. Eg har ikkje køyrt min WRX på vinterstid endå, men har prøvd ymse GT'er på vinteren, og har vakse opp i ein Subaru-familie, så dette var ein bil eg fell naturleg for, som for mitt vedkomande, scorer forholdsvis godt på alle punkt, sjølv om den ikkje scorar fullt ut. Du har ein praktisk bil, med ok behagleg plass, god motorkraft, og er ein bil som går, går, og går endå litt til. Dyre deler er forsovidt greitt nok, men har inntrykk av at Impreza, og Subaru generellt, held, held, og held endå litt til. Det norske Impreza-forumet er også svært bra, mykje god hjelp å få der, også for andre Subaru-modellar, med, og utan turbo. Kan få kjøpt ein drøss med deler til Impreza, alt frå optikk til motormessige greier, trimvennlig inntil ei viss grense, før det bikkar fort over til å koste svært mykje pengar. Eg kjøpte WRX fordi eg ville ha ein nyare enn Classic-karosseriet, sidan det går eitpar av dei her i området, og eg kjpte ikkje STi, fordi det hadde kosta meg ein hundre tusen meir for tilsvarande modell, og den bilen EG kjøpte, allereie hadde motor tilsvarande STi, og var i korrekt farge etter mitt ynskje.

 

IDCN (Impreza Drivers Club Norway)

 

 

Same kva av bilane over du kjøper, så kjem du til å ha mykje glede i dette. Kjøøper du original bil, er sannsynlegheita størst for at den lev lengst mogleg, og om den er lettare trimma, eller gjort noko med, SJEKK AT DET ER GJORT ORDENTLIG. Dette er iallefall mine erfaringar med dei konkrete bilane over.

Endret av Papi.
Skreiv feil i eine nett-adressa.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det hjelper litt å høre at det er noen som har div erfaringer med bilene. Hittil virker det som gt4 så langt er det billigste og tryggeste alternativet, sånn i bunn og grunn? Ved mindre jeg for eksempel kjøper katta i sekken, som man kan gjøre med alle modeller.. Så NAF test som ble nevnt, er noe jeg absolutt skal ha i bakhodet! Hordan får man det til? Må det bestilles time osv? Noe risiko for avskiltning? Så og si alt av biler med bensinmotor matet med turbo og bakhjul/firhjulstrekk er vel ereksjonsmateriale for en attenåring. Og det er til god hjelp å ha dere som er litt tryggere på det, til hjelp, for jeg kan fort ha lett for å bli litt "blind" når jeg ramler over en bil med litt gromt utstyr.. :)

:-) BMW E36 325ic

X - Renault 5, 1.1 Rattatoii!

X - Opel Omega B, 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det mest fornuftige er jo selvfølgelig å kjøpe en Toyota Corolla 1.3 eller lignende, og spare seg opp til en dyrere bil.

Kjører selv Subaru Legacy 2.0 gl. Ville ha gått for Imprezaen jeg da, pga utseende konstant 4wd og jeg synes bokserlyden av den er rå. Ulempen med Subaruen er DYRE originaldeler.

Toyotaen er også en god kandidat. Pen og driftsikker bil. Disse to er vel de som gir minst uforutsette utgifter av de du har listet opp.

Beste er vel å kjøpe en bil som er mest mulig uskrudd og original motor og karosserimessig. Fine felger, senk og bra stereo er jo bare pluss for deg som kjøper.

 

Lykke til med bilvalget uansett hva du velger. Naf-test bestiller du på http://www.naf.no/kontakt-oss/

Ta deg god tid før du bestemmer deg og ikke kjøp første og beste du ser og prøver.

 

Mvh

 

Ole Bach

Endret av Omega25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår