Gå til innhold

Ranger emnet


Singular

Anbefalte innlegg

Har nå prøvd å få bilen godkjent med senkesett men trengte en 4 hjulskontroll før jeg skulle til biltilsynet. Siden bilen er så lav er det ingen verksteder som får den oppå bokken. De sliter også med å montere utstyret grunnet breddingen. Kom da på en alternativ løsning...;

Dersom jeg monterer originale fjører igjen og får et godkjent verksted til å gjøre dette vil jeg da slippe 4 hjulskontrollen og kan da bare kjøre rett ut til biltilsynet med 9'er feilen fra eu kontrollen? Hvor mye vil dette koste meg sånn ca? er en opel calibra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kossn i helsikke får dem ikke til å justere spissinga lell om bredderne er der?? jeg har juster spissinga på min astra med bredding og det er null problem. fins så mange måter å justere spissing på at det må da gå ant på en eller annen måte. er det å få den opp som er problemet? er den så lav at ikke det er mulig å få under en moderne lav racingjekk?? da er den altfor lav......

og ang forslag til å heve den, så ja høres ut som du bør heve den! coilovers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke noe spesiell lav. Er kun 40/30 senk pluss det er satt på litt ekstra på bakfanger og har jo sideskjørter. Bare at de på naf ikke hadde noe annet enn en bokk hvor rampen gikk 30 grader opp på en avstand av 30cm. Ville jo resultert i at jeg hadde landet med sideskjørtene på rampen å knust frontfangeren. Å nei de hadde ikke noe eksra plank å legge ut for å jevne det till. På et annet verksted jeg var på fikk jeg beskjed om at bilen var for lav til at de klarte å feste utsyret så derfor skulle jeg gå til naf som hadde rette utstyret til det sa de. Uanz er så lei av dette med frem og tilbake bare for å få en 4 hjulskontroll at jeg holder på å gi opp hele greia. Kjøpte bilen med senkesett og skal nå få dette godkjent i vognkort for i hele tatt å få en eu godkjenning på bilen. Lettere sagt en gjort ja! Fikk en alternativ løsning fra naf senteret da at jeg kunne demontere front og bakfanger og selv kjøpe noe plank som jeg kunne komme med og legge ut for så å prøve å få den oppå bokken. I tillegg er det ikke sikkert de klarer å montere utstyret å grunnet breddingen fordi det blir for liten plass med hjulene. Sitter derfor å vurderer om det ikke bare er like så greit å få på de orginal fjærene så jeg slipper den 4 hjulskontrollen og kan få den eu godkjenningen i boks!!! Men så er jo spørsmålet igjen, må jeg ha en 4 hjulskontroll om jeg går tilbake til orginal fjører??

Endret av Singular
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo så gjøre som du ønsker

 

men om du går fra original høyde bil til senka, UTEN og justere hjulvinkler, så vil dette resuletere i en ukjørbar bil, mtp sporing, selvoppretting, skjevhet og dekkslitasje

 

så anbefaler uansett 4hjulskontroll...

Nå har jeg vel totalt montert 30-35 senkesett, ingen av disse har vært ukjørbare hverken hva angår sporing, selvoppretting eller skjevhet (hva du nå mener med skjevhet) Dekkslitasje vet jeg litt mindre om, men jeg har hatt mange senka biler selv som ikke har vært justert, og det har ikke vært noe problem. Men misforstå meg rett, 4-hjulskontroll skal utføres

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men herregud, klarer de ikke å justere forstillinga på den bilen så har de ingenting med noe forstillingskontrol å gjøre..hvor mange 100.000 slike biler fins det ikke da!? hvordan fikk dem godkjent med senkesett? ALLE MÅ GJENNNOM DEN FORSTILLINGSKONTROLEN NÅR DET ER SNAKK OM GODKJENNING AV SENKESETT.. jeg ville ledd av dem om dem sa noe slik til meg,iallefall det som driver med denne jobben daglig og er godkjent for det...

 

om dem hadde giddi å gjort dette så hadde dem funne en løsning for det! høres mere ut som at dem vil lage problem for deg..

 

jeg justerte forstillinga selv, og det blir ikke 100% da jeg gjorde det med rettholt og tommestokk fra bakre hjul.. jeg har nesten slete ut fremdekka mine som var nye på kansje 4-5 prøveskilt! lell om bilen er helt grei og kjøre foruten litt drag til sidene ved gasspådrag..

 

var ikke noen problem for meg å justere selv om jeg har breddere som deg..greitnok det blei ikke 100% men det er fordi jeg ikke kan det og har utstyr til det..har ingenting med fremkommeligheten å gjøre

 

du får en lapp med mye data på fra en forstillingskontrol og da forstår man hvor komplisert det er.

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men herregud, klarer de ikke å justere forstillinga på den bilen så har de ingenting med noe forstillingskontrol å gjøre..

 

 

 

Nå er vel problemet at med den bakkeklaringa, bredderene og de smale felgene er det ikke fysisk plass til utstyret. Justere med tommestokk og planker er ikke noe verkstedene gjør

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel totalt montert 30-35 senkesett, ingen av disse har vært ukjørbare hverken hva angår sporing, selvoppretting eller skjevhet (hva du nå mener med skjevhet) Dekkslitasje vet jeg litt mindre om, men jeg har hatt mange senka biler selv som ikke har vært justert, og det har ikke vært noe problem. Men misforstå meg rett, 4-hjulskontroll skal utføres

 

heh.. da du har montert alle de 30 til 35 setta dine, så har du vel og sett at vinkler forandres?

 

f.eks, McPhearson (som jeg alltid skriver feil uansett) forstilling, senker du der, så forandrer du spissing og camber, om du setter rett cambertoleranse, så enderer du spissinga. alt må gjøres for at det skal bli rett

 

selvsagt, om man senker f.eks 30mm, så blir det ikke så utslagivende som om man senker vesentlig mer, men vinkler blir fortsatt påvirka. kan være fult kjørbart. men er ikke snakk om mange gradene før man faktisk merker det ;)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh.. da du har montert alle de 30 til 35 setta dine, så har du vel og sett at vinkler forandres?

 

f.eks, McPhearson (som jeg alltid skriver feil uansett) forstilling, senker du der, så forandrer du spissing og camber, om du setter rett cambertoleranse, så enderer du spissinga. alt må gjøres for at det skal bli rett

 

selvsagt, om man senker f.eks 30mm, så blir det ikke så utslagivende som om man senker vesentlig mer, men vinkler blir fortsatt påvirka. kan være fult kjørbart. men er ikke snakk om mange gradene før man faktisk merker det ;)

Sier du det gitt...Hvis vi begynner å prate om noen grader forandring så har man gjort mer enn å montere senkesett.. Noen minutter kan jeg være med på, men ikke grader. 2 grader feil spissing vil føre til dekkskrik rett frem og senker man mere enn 60-80 mm (med kun fjærer og dempere)avhengig av biltype er kjørbareten ødelagt uansett.

Og btw, så har jeg tatt noen hundre 4-hjulskontroller

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår