Gå til innhold

skifte fordeler på stratus v6

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Dette er veldig lett,har nettopp gjort dette selv. Innsugings manifoil må vekk,en slange mellom toppene må bort. Fordeleren passer kun på to måter,sjekk innstilling på den gamle og sett den nye inn med samme innstilling. Du må ta av alle pluggledningene så disse må merkes med en penn. Nr står på fordelerlokk. Tok meg en og enhalv time og skifte denne.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig lett,har nettopp gjort dette selv. Innsugings manifoil må vekk,en slange mellom toppene må bort. Fordeleren passer kun på to måter,sjekk innstilling på den gamle og sett den nye inn med samme innstilling. Du må ta av alle pluggledningene så disse må merkes med en penn. Nr står på fordelerlokk. Tok meg en og enhalv time og skifte denne.

 

var mye enklere enn det jeg hadde trudd ja :D meeen nå har jeg fått "check engine" i instrumentpanelet? kan det være for at tenningen ikke er stilt skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er du sikker på at alle sensorene er koblet til? Koblet du fra batteriet da du skiftet fordeleren? Hvis ikke kan du prøve å koble fra batteriet,og vente litt før du kobler det til igjen. Tenningen kan ikke stilles,det skjer automatisk.

 

Batteriet var koblet til ja.. Hvor må jeg for å koble av det? verkstedet sa jeg måtte justere tenningen etter jeg hadde skifta den.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet tar feil,det er som sagt ikke mulig å justere tenning på stratus 2,5 v6 hjernen på bilen ordner det. Batteriet skal alltid kobles fra ved en sånn jobb. Jeg ville nå prøvd å koble fra batteriet nå i ettertid,det er jo tross alt det letteste å prøve.

 

lampa slokka etter å koble av og på batteriet :D Grunnen til at jeg skiftet fordeler var at bilen går utrolig dårlig. får maks 4500rpm og nesten ikke noe drag. Mekanikeren sa at bilen ikke gikk på alle sylindrene, og at den under feilsøking døde og ikke ville starte igjen. Han sa jeg måtte ha ny fordeler. nå starter bilen igjen, men går fortsatt dårlig og har en merkelig "plystre" lyd i motoren. peil på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt tungstartet og går kanskje litt lavt på tomgangen, men ikke spesielt ujevnt. Plugger og kabler ble byttet for under 2 uker siden, fordeleren i går. De sa de hadde satt på plass en vakumslange da de feilsøkte, kan hende jeg ikke har satt på alle da jeg hadde av innsugsmanifoilen..

Begynner å bli litt skeptisk til verkstedet nå.. Bilen tok kvelden mens de feilsøkte, og den er jo ikke blitt noe bedre av ny fordeler så må jo være noe annet feil. Og de snakker om å justere tenningen. så enten lyver han eller så har han ikke peiling :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningen kan ikke justeres! I fordeleren så er det en kamaksel sensor og coil. Utenom så fins det en veivakselsensor alt dette blir styrt av en PCM,powertrain control module. Denne styrer korrekt tenning og gnist for motoren. Så det kan jo være PCM som det er noe feil på. Du burde finne et verksted som kan Chrysler,jeg er bare en amatør. Du kan og få koblet bilen til et diagnoseverktøy,da kommer det opp hva som er feil på bilen. Hvilket verksted bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en sylinder som ikke tenner hele tiden,da må du sjekke om pluggen gir gnist. Gir den gnist og sylinderen ikke tenner da har du en alvorlig feil på motoren. Å kjøre med en motor som ikke tenner på alle sylindrene vil jeg ikke anbefale da det kan forårsake større feil på motoren. PCM'en kan du få fra Usa for 1500 + frakt,hva den koster her i Norge har jeg ingen annelse om utenom at jeg tror vi snakker om flere tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet hvilken sylinder som ikke tenner så må du ta av en pluggledning og starte bilen. Sviver den enda dårligere da så var det ikke rett sylinder. Sånn fortsetter du til du finner den pluggledningen som ikke gir utslag på gangen på bilen,da har du funnet rett sylinder.

 

Men hvis du vet hvilken sylinder som ikke tenner så tar du av pluggledningen og setter i en gammel plugg og legger den til jord. Så starter du bilen og går ut og sjekker om det er gnist på pluggen. OBS ikke ta på pluggen når bilen sviver. Er det gnist på pluggen så er det noe galt med sylinderen,kan være ventilene.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår