Gå til innhold

Ranger emnet


palandre

Anbefalte innlegg

Har en golf 3 1.9 diesel og har en forferdelig rumlelyd når jeg kjører i venstre svinger og rett fram, men værre i venstre svinger.

Jeg har byttet venstre hjullager forran og bak. Ytre drivknuter H/V side byttet, men fortsatt så er lyden der når jeg kjører i fra 40km/t og oppover. I høyre svinger så er lyden helt borte.

 

Hva kan være galt tro??

Kan det være det høyre hjullager som er gått??:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte med en fyr på møller bil nå og han sa det var lageret i girkassa som var gåent, så da får man få tak i en kasse da. Men passer alle golf 3 kassene omhverandre, bare det er waier eller hydraulisk overføring på de. For jeg har en 4T kasse. men det er jo nesten ingen som har sånn kasse i dag. Bare heggem bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en golf 3 1.9 diesel og har en forferdelig rumlelyd når jeg kjører i venstre svinger og rett fram, men værre i venstre svinger.

Jeg har byttet venstre hjullager forran og bak. Ytre drivknuter H/V side byttet, men fortsatt så er lyden der når jeg kjører i fra 40km/t og oppover. I høyre svinger så er lyden helt borte.

 

Hva kan være galt tro??

Kan det være det høyre hjullager som er gått??:wonder:

 

Jeg har nå også byttet høyre hjullager og lyden er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Hvordan kan girkassen din vite om du svinger til venstre eller høyre ;) Så sant det ikke er noe feil med hjulopplagringen så skal ikke girkassen få endring i påførte krefter uansett hvilken vei man svinger.

 

Bare en tanke; løsnet du nedre bærekule når du byttet lager. Har du sjekket at begge drivakslene har friløp (vandring) i aksial retning? Sjekk dette, kan da være en drivknute som lager lyd om den ikke har friløp.

 

Og ja, G3 kasser går om hverandre. De mer effektsterke har annen spline, men det kan kompanseres med ny clutchlamell.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var heller ikke noe olje på girkassa når jeg sjekket det. var bare ne dråpe med litt metalspon i , det er jo ikke helt bra. Jeg løsnet bare den ene bolten som holder navet og bremseskiva sammen til bærekula. Bærekula satt igjen i bærebrua når jeg bresset på plass nytt lager. Har ikke vært ute i kveld og sjekket om det er friløp på den drivknutene, må nesten gjøre det i morgen.

 

 

Blir litt grønn av dette her.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da løsnet du på riktig sted. Løsner man bærekula fra bærebrua så kan denne forskyves en del under montering.

En annen ting. Kom lyden gradvis eller "over natten"

 

Går virkelig ut ifra at du fylte på olje da. Men har du kjørt rundt med en girkasse uten olje? Den var vel ikke tom? Tok du ut bunnpluggen når du sjekket?

 

Begge drivakslingene skal kunne beveges litt i aksial retning, om ikke kan du får ulyd og utslit drivkunte.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg tokk ut ole pluggen og det kom som sagt en liten dråpe på fingeren min. Og fylte på med ny girolje. Jeg har akkurat kjøpt bilen og har kjørt rundt med den i par uker nå. så jeg vet ikke hvor lenge det ikke har vært olje på den kassa.

 

Men det skal vel ikke være mer enn ca 1cm eller no man skal få beveget på akslingene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en kamerat heset opp bilen her om dagen og lot bilen gå på tomgang i 5 gir og det romlet hele tiden. Men når jeg ga litt mere gass og bremset samtidig så hørte man lyden mye kraftigere og den lyden kom ifra girkasse området.

Men kansje en av de rulle greiene innenfor indre drivknuta har flyttet på seg da jeg byttet drivknuta, for jeg dro litt i akslingen når jeg knertet av drivknuta ved bytte.

 

Gjorde den feilen på en mondeo når jeg byttet en drivknute og det var en ikke så behagelig lyd å høre på. Og da hadde den ene rulle kula inni den indre drivknuta flyttet på seg.

 

 

da skal jeg sjekke det.

Takker for tips, og skal informere her om hva som skjer og hva som er galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg vært og sjekket akslingen. og den rikket på seg litt ca 5mm. og har byttet til en aannen drivknute og fortsatt se er rumlelyden der.

Så da vil jeg tro at det må byttes girkasse.

 

Men passer alle bensin og diesel kassene om hverandre?? samme om det er fra en TDI eller TDK motor???

Men hvis jeg får tak i en turbodiesel motor så må jeg vel også bytte om drivakslingene og lamelplata??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket du begge akslingene? Altså på begge sider? Girkassene går om hverandre med litt forbehold. Er annen aksel og spline på kassene beregnet for TDI, 16v, G60 VR6 osv, annen clutchlamell og forskjellige indre drivknutener

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår