Gå til innhold

Kravstore bilkjøpere for tiden?

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Jeg har registrert et større antall "kjøper reklamerer på ditt og datt" tråder her på Bilforumet i det sisde, og jeg har fått et inntrykk av at kjøpere er urimelig kravstore for tiden.

 

Dette understøttes av at jeg selv nylig la den ene bilen min ut for salg. Det er 5-6 som har vært interessert, og fire som har vært og tittet på den. De som kommer har enorme forventninger til bilens stand. På en 16 år gammel billig bil til 20.000,- må man i mine øyne forvente at ikke alt er feilfritt, men noen har glemt å fortelle kjøperne om dette.

Sistemann som kom for å se på den i dag fortalte meg alt som var galt med bilen (noe jeg fortalte vedkommende per telefon, og deler av informasjonen står også i salgsannonsen).

Han sa han tok den for 5.000,-, så jeg sa han bare kunne dra hjem og lete videre :)

 

Så til poenget: Er det bare jeg som mener det er ok at en bruktbil fra 1996 har noen småfeil? Eks. litt knirking fra en foring, svakt håndbrekk (holder bilen i bakker, men må dras godt opp for å holde) samt litt rust på kanaler og hjulbuer? I mine øyne er det ikke verd å bruke mye penger på reparasjoner av en billig bruksbil som uansett bare skal frakte deg fra A til B. Selvfølgelig må motor, gearkasse, bremser, eksos etc være feilfritt, noe det også er på bilen jeg selger. Men andre småting som seter som glir tregt i lengdejusteringen, og setebelter som trekker seg litt sakte tilbake, det er åpenbart nok til å stoppe et salg.

 

Del gjerne deres erfaringer med kjøp og salg i det siste. Det virker for meg som om folk forventer gull av gråstein for tiden, men mulig det bare er min bil som er litt mer sliten enn jeg tror?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt helt vilt de siste årene... nesten bedre å bruke opp biler i den prisklassen, enn å selge de til noen fremmede. Man må ihvertfall ha en solid kontrakt, og en god muntlig informasjon ved overtagelse. Fortsatt er man ikke helt sikker, men det hjelper.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrakpanten stiger til 2500 i uke 39.40 og 41. Det er tryggere enn alle nautene som har lest alle "gode" rådene om å kjøpe bruktbil i VG, og skal absolutt ha selger til å betale en NAF test på en 5000 kroners bil.. Det er så mange pappskaller der ute at jeg blir mørkredd

 

Gjeld dette over heile Noreg, eller berre nokre få stadar?

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være eldre enn 20 år? Jeg endte med å slå av litt på prisen og solgte den for 15.000,- til en som var interessert i den typen bil. Kjøper hadde også peiling nok til å forstå at tingene som ikke var i orden var av mindre viktig karakter :)

Førte opp så og si alle feil i kontrakten slik at jeg er dekket der. Han som sa at 5.000,- var en passe pris ville faktisk ta NAF test på den også.....no kiddin`.....

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør nok som selger vurdere kjøperen på "samme måte" som kjøperen vurderer bilen. (Prøvekjøring kan jo være ålreit med den rette kjøperen:))

Jeg har selv nekta noen å få kjøpt bil. Han ene skulle forresten anmelde meg for det...uten at jeg hørte noe mer om det. Oppføre seg som folk er alltid en fordel

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Passat stv. 96' som jeg solgte i Januar. Fikk bilen billig, siden eieren ikke ville bruke penger på å EU godkjenne den. Jeg fikk rabatterte deler gjennom familie, og vi fikk byttet delene. Den ble EU godkjent og var grei å kjøre, lite skader og forhåndsvis godt tatt vare på. Men det var noe gale med motoren, så den gikk ikke hele tiden helt skikkelig, men var ikke noe alvorlig og virket ikke som det ville bli verre med det første heller.

Den rundet 200,000 og lå den ut til salgs i desember en gang. La den først til nærmere 25 000, og hadde noen som ringte på den. Enkelte klaget den opp i skyene, og ville ikke ut med mer enn 5000-8000 elns. Så skjønner hva du mener.

 

Fikk til slutt solgt den til en fornuftig en for 20 000, mot at jeg byttet registerreim, som ikke kostet meg mye, så endte bra :)

Tror nok bilen vil gå i flere år fremover, og bilen het forresten Kurt, ettersom det var en Passat Court:)

Audi A4 2009 2.0 TDI S-Line

VW Bora 00'(Solgt) | VW Passat 96' Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt masse biler, og det er mange av disse folka. Når de oppfører seg slik, så har de ikke peil på bil, og jeg orker sjeldent å selge til slike folk, da det er slike folk som kan lage kødd senere, feks 6 uker senere fordi han punkterte, eller at han fikk en klikkelyd i et stag el lign og han skal ha igjen utallige kroner pga verksted, og dette burde jeg vist om osv.

 

Møkkafolk! Kan ta bussen istedet.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig stått som både kjøper og selger av bil (solgte min egen idag, kjøpte ny for noen uker siden), og har opplevd at dette går begge veier.Finnes folk som selger biler, som mener at bilen er perfekt, og verdt langt mer enn den faktisk er. Tenker spesielt på et tilfelle der jeg skulle se på en a6 sedan, som på både tekst i annonse og bilder så bra ut. Servoen var ødelagt, girkassa og clutch sliten, forstillingen vrakkjørt, toppakningen i småbiter osv... Denne skulle han ha 50,000,- for, siden det var en a6.

 

Snakket selv med en kjøper av min vrakbil. Jeg solgte den for 5000,-; altså langt mindre enn hva bilen var verdt. Dette til tross møtte jeg på en som mente at bilen ikke var verdt prisen (bilen er i god teknisk stand, og har strengt talt en verdi på omtrent 15,000,- ifølge markedet)

 

Så dette går nok mer på folk og deres kompetanse om biler, enn den generelle kjøperen. :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kjøper man bil til 10000 kr, må man jo skjønne at bilen ikke er som ny. Selv om den er EU-godkjent.

Det finnes vel "luringer" uansett om det er kjøp eller salg av bil. Selv selger jeg heller bilen rimeligere og opplyser om alt som evt kan være galt.

Selger med verksted/NAF-test om selger ønsker det.(dyrere biler og ikke biler til 5000 kr)

Skriv det ned i en kontrakt i to eksemplarer. Da har du ditt på det tørre iallefall.

Men som kjøper kan det være lurt å ta en verkstedtest på bilen. Trenger jo ikke dra på Naf. Bruker selv å kontakte det verkstedet jeg bruker ved bilkjøp, og lar de se over bilen. Koster en time på verkstedet.

Selger har jo opplysningsplikt, men selger er jo pliktig til å undersøke bilen.

 

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper plikter å undersøke bilen, mener du? For ja, det gjør han.

 

Jeg er enig i det folk skriver om at det finnes folk av "begge typer", altså de som skal prute uten å ha sett bilen - og de som skal selge biler som ikke er verdt halvparten av estimert pris, bare fordi det er en gitt modell som selges. Altså uten å ta hensyn til bilens tilstand overhodet.

 

Samtidig: Det er så "altfor" mye variasjoner i utstyrsnivå, og variabel tilstand på de forskjellige komponentene i bilene, at å fastslå verdien på en bruktbil kan være en utfordring både for selger og kjøper! Det kan dessuten skje ting når som helst, og ofte er det ikke mulig å forutse hva eller når noe ryker.

 

Derfor er det naturlig at kjøper ønsker å betale minst mulig, og nå som det virkelig er kjøpers marked, kan det være lønnsomt å legge inn skambud på en haug med biler for å se om noen er desperate etter å bli kvitt bilen. Plutselig har man spart masse penger.

 

Jeg har klart meg fint i alle år med å sjekke bilen "fort og gæli" på egenhånd, og jeg har ikke særlig peiling på det rent tekniske. Prøver å være kritisk og se/kjenne/høre etter problemer, men lar vedlikeholdshistorikk og aller mest magefølelse styre om jeg kjøper eller ei.

 

Men nå kjøper jeg stort sett med hjertet uansett - og foretrekker som regel biler det finnes få av i Norge, så å lete i månedsvis for å spare 10.000,- eller å risikere å gå glipp av et litt mindre enn perfekt eksemplar for å unngå litt verkstedutgifter gidder jeg ikke.

 

Hadde vært annerledes om jeg skulle hatt en Focus e.l. Går det tretten på dusinet er det lov og lurt å være særdeles kresen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops skrivefeil. Skulle være kjøper:-))

Nå mener jeg å undersøke i den forstand at man ikke kan komme en måned etter at bilen er kjøpt og kreve penger tilbake for ditt og datt.

Har også kjøpt bil uten verkstedsjekk. Har gått helt greit det og. Men er nok mange som mener biler til 5-10tusen skal være strøkne og gå i 5 år uten påkost. Helst uten oljeskift og.

Er best å være realistisk og forstå at alt som brukes det slites.

Og at en EU-kontroll ikke er en tilstandsrapport, men en sjekk på at bilen er trafikksikker den dagen den er kontrollert.

Kjøper nok med hjertet jeg og, da jeg kjøpte en Golf 4 til 35tusn med slitt clutch og høyt oljeforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å selge biler.

 

Solgte en 93 BMW 520it for 25k, alt av foringer, dempere, fjærer etc var nytt på bilen + splitter ny webasto. Jeg fikk mange henvendelser fra folk som ville gi 5-10k for bilen, en var å så på bilen og prøvde den og ville ha den forutsatt at den gikk gjennom eu-kontroll, men trakk seg fordi den fikk ett par toerfeil på eu-kontroll (gul folie på lykter og dårlig håndbrekk).

 

Så ble bilen endelig solgt for 23k.

Når kjøper var på vei hjem, sprakk radiatoren og han ville heve kjøpet.

Jeg lot han gjøre det og endte med at jeg måtte vente til neste eier hadde fått 2 fartsbøter før jeg fikk tilsendt eierskiftemelding.

 

I etterkant har jeg gjort et halvhjertet forsøk på å selge min 99 BMW 530DAT. Pga rust i dører, panser og bakluke samt en girkasse som går i nødprogram iblandt, satte jeg prisen til 80k. Det første jeg ble utsatt for var en som bydde med 50k for den for så å be om å få se bilen.

Han fikk ikke se bilen og jeg bestemte meg for å bruke den opp istedet.

 

Jeg forstår godt at folk velger å selge bilen sin via bruktbilforhandler.

 

Enig med deg der. Da er man kvitt problemet med vanskelige kjøpere, som vil gi deg 10% av opprinnelig pris.

 

Litt off topic: Prøvde her i vinter å selge snøscooteren min. En Vmax 700 sx 97 modell. Gått 14500 km(høy km) og i bra stand. Påkostet masse bla nytt belte, lager++. Satte bud over 12000 kr. Fikk et bud fra en som kunne gi meg 4500 kr. Var en forståsegpåkar som kunne "alt" om snøscootere.

 

Ba vedkommende pent om å reise en viss plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår