Gå til innhold

Audi a4 b5 95mod gåen motor..

Ranger emnet


Ldesign

Anbefalte innlegg

Hei! Er helt ny her på forumet, men har lest og tittet litt i noen år :)

For noen dager siden, midt på motorveien så stoppet motoren, lå i ca 80 km/t. Kom helt pluttselig, uten noe som helst forvarsel. Prøvde å starte den igjen igår, uten noe særlig hell desverre. Den tenner ikke engang. Sjekket alle sikringer osv. Står helt nytt luftfilter på bilen. Har ikke sånn super god peiling på bil, men jeg sjekket bensinpumpen og den fungerer. Når jeg prøvde å starte bilen igår så hørte jeg noen ganske sterke ulyder, og motoren føltes "lett" i kompresjonen. Tenkte med en gang at jeg måtte sjekke reg reima. Denne var helt slitt og bokstavelig talt så hang den i kun noen "tråder". Men den glipper ikke så går utifra at dette ikke er grunnen til motorstansen. Peilet oljen, og den er halveis opp pinnen av en eller annen grunn.

Blir vel billigere å sette ny motor i denne? Finne en brukt på høggern. Er dette en hinnsides jobb, eller er det mulig for "vanlige" hobbymekanikere å få til, med rett verktøy? Bilen er nokså påkostet og stylet, så jeg leker med tanken om å bygge den om til showbil. Men den er jo fwd.. må ha rwd. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen stor affære å bytte hele motoren. Høres ut som du har kjørt registerreima ALT for langt, derav har den begynt å gå i oppløsning. Er veldig dyrt å "spare" penger ved å utsette registerreimskifte, noe som i utgangspunktet ikke koster mange kronene ;) Når reima er i den tilstanden du beskriver så hopper den over, resultatet er bøyde ventiler. Du kan også få tak i en ny topp og sette på, noe enklere og billigere enn å bytte hele motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takker for svar :) Reg reima ble byttet på 193k, nå har bilen gått 217k. Jeg er bare noe usikker på hva som faktisk var årsaken til motorstansen, om det var reg reima, eller noe annet. Somsagt så er jeg ingen bilekspert, men siden jeg har 2 biler så gjør det ingenting om audien er ute av drift, så jeg ser på dette som en gylden mulighet til å få litt mer kunnskap om biler. Siden jeg er så godt i gang her, så må jeg nesten spørre om noen ting til :) Billen rykker og napper fryktelig, spesielt i 2 gir. Den er også usedvanlig dau til å være 1,6. Selv den minste oppoverbakke og jeg må ned til 3 gir. Noen som har peil hva dette kan være? Jeg har så utrolig lyst til å bygge den om til ren showbil, og da med grom motor og rwd, vet det har blitt gjort før på b5 men er vel ett helvettes slit. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vært gjort på b5 men da har det som regel vært quattro fra før og da har man alt bakover, hvis regreima di ser sånn ut etter så kort tid er det noen som har gjort noe veeeldig feil!! sjekk om det ikke er noe som gnager på reim eller om kanskje strammehjulet er strammet for mye? ta en komp test på den og sjekk, da får du fort svar på om det er regreim som er skyldig, legg gjerne ut bilder

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan høres litt ut som gånen LMM, men da brude den også jage på tomgang. Enkleste er vel kansjke å kjøre diagnose, (eller litt vanskelig nå som bilen ikke går da men)

 

ang. å bygge om til rwd så er vel det "rimelig enkelt" om man har quattro som utgangspunkt da man faktisk har drift på bakhjulene i utgangspunkte. Sier ikke at det ikke er mulig å få til med fwd bil, men du mangler jo kanal til bakakselen da, men om man har nok tid og lyst så er der jo ikke noe i veien for å skjære og sveise til man er der man vil :)

 

hva med å kjøpe en 1.8tq som har fått seg en smell, men ikke større en at du kan flytte over det du har av deler på din 1.6 og så spandere på ny lakk å få deg en kjmpebil:D (blir jo litt jobb da, men om du ikke er avhengig av bilen og har plass til å skru så...)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan høres litt ut som gånen LMM, men da brude den også jage på tomgang. Enkleste er vel kansjke å kjøre diagnose, (eller litt vanskelig nå som bilen ikke går da men)

 

ang. å bygge om til rwd så er vel det "rimelig enkelt" om man har quattro som utgangspunkt da man faktisk har drift på bakhjulene i utgangspunkte. Sier ikke at det ikke er mulig å få til med fwd bil, men du mangler jo kanal til bakakselen da, men om man har nok tid og lyst så er der jo ikke noe i veien for å skjære og sveise til man er der man vil :)

 

hva med å kjøpe en 1.8tq som har fått seg en smell, men ikke større en at du kan flytte over det du har av deler på din 1.6 og så spandere på ny lakk å få deg en kjmpebil:D (blir jo litt jobb da, men om du ikke er avhengig av bilen og har plass til å skru så...)

 

 

Jepp, tenkte på dette med LMM, for bilen jaget skikkelig på tomgang. Den levde sitt eget liv for å si det sånn. Men kan motoren daue helt totalt pga gåen lmm? Somsagt har ikke så sinnsykt med peiling.. hehe. Tar ikke dette så veldig tungt, da jeg i lengre tid har gått med tanker om ny motor. Vurderer å selge den, men frister så sykt å bygge den om til rwd og bygge en drifter ut av den. Det er jo ett prosjekt man kan lære mye av, spesielt siden jeg ikke har noe tidspress. Skal knipse noen bilder imorgen tidlig, så laster jeg de opp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår