Gå til innhold

Feil etter Eu-kontroll Passat stv 3b 98-model, 1,8

Ranger emnet


torgersønn

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har hatt bilen på eukontroll og fått noen 2'er feil. Jeg får hjelp med å fikse det, men må kjøpe inn deler og lurer derfor på om noen kan tyde feilkodene. Tenker biltema-deler da bilen ikke skal vare altfor lenge. Disse feilene må rettes:

Nr. 1 - 2.3 Stor slitasje i ledd/styrearmer - oppe venstre foran + oppe venstre bakre

Nr. 2 - 2.3 Stor slitasje i ledd/parallellstag - høyre oppe bakre.

 

Er det da tre som skal byttes?

Nr 1 er foran? (er det ikke to øvre ledd som også benevnes fremre og bakre?)

Nr 2 er bak?

 

Noen som har en fin figur?

 

Hvor mye tid må beregnes for å bytte disse?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forvirrende tekst.

Punkt 2.3 gjelder styring. Det skulle m.a.o. typisk bety dårlige endeledd.

 

Det som blir litt forvirrende er bakre/fremre. Det tyder mere på bærearmer. Av de har du to oppe (fremre/bakre), og to nede.

Dette er typiske slitasjedeler på denne bilen.

 

 

 

audi_suspension_diagram.jpg

 

 

Enig med Mondeo :)

Jeg pleier alltid å være tilstede ved kontroll for å få forklart / vist hva som evt. er problemer.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått snakket med verkstedet og fått bekreftet at det er de øvre armene som du har på figuren. Så da bytter jeg alle fire i samme slengen. Noen som har gjort dette? Må jeg ut med hele demperen eller kan jeg bytte de med demperen montert? Må man ha hjulstillingskontroll etterpå, det er vel ikke justering på disse armene?

 

Lurte også på om det er lov å ha et par dekk av et merke foran og et par med et annet bak, eller får man anmerkning på EU-kontroll? Det er fine dekk i samme dimensjon som jeg gjerne vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å skifte bærearme, om ikke noe har rustet fast - og det har det som regel.

Behøver ikke ta ut støtdemperne eller fjærbeinet. Bare løsne fjerbeinet i toppen og ta av armene.

 

HowTo: http://www.audiworld.com/tech/wheel43.shtml

Video:

 

 

Løsning på å få ut en problematiske bolten som holeder armene til fjærbeinet/navet er beskrevet her:

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-a4-allroad-b6-b7-b8-2000/278088-skifte-ovre-baerearmer-pa-a4-stuck-lost.html

 

(det er litt letter på din Passat, siden alt er i stål, og det er litt bedre plass til å få ut bolten)

 

--

Du kan godt ha forskjellige dekk foran og bak.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teknikk som er litt dramatisk men som kan funke (funket for meg) er å bruke en dremel til å kappe bolten i den sprekken som er nærmest hodet på bolten, og så bruke mutteren til å trekke bolten ut "feil vei". Eventuelt kan man kappe av hodet på bolten. Husk å bruke rustløser etc., bolten kan fortsatt knekke når man drar til mutteren (også skjedd meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår