Gå til innhold

Total framgangsmåte for rust-behandling/lakking - trenger tips

Ranger emnet


Kjakan2005

Anbefalte innlegg

Har en 07 Ford Focus. Jeg har et 2x2 cm stort område med rust på bakre hjulbue (godt tilgjengelig område) som jeg vil gjøre noe med. I steden for å sette den på lakkverksted ønsker jeg å lære meg dette. Min skissert min plan under, og ønsker tilbakemelding på om dette er en god måte å gå fram på.

 

1. Rense hele området på bakre hjulbuen ren for skitt, kjemekalier, poleringsmiddel osv. Bruker et rensemiddel jeg kjøpte i en lakkbutikk på St.hanshaugen i Oslo.

 

2. Skal punktsandblåse område med rust (og litt rundt de 2x2 cm'ene) for å fjerne rusten.

 

3. Bruker fint sandpapir på område som skal lakkeres (igjen, pusser ned litt mer enn kun de 2x2cm)

 

4. Bruker primer på området som jeg har pusset ned med sandblåsing og sandpapir. Dette er en standard primer på sprayboks som jeg har kjøpt på nevnte lakkbutikk i Oslo.

 

5. Bruker Hagmans Stålplast micro som 2-komponent epoksy sparkelmasse for å få et jevnt lag før jeg begynner å lakke. Håper jeg finner ut av blandingsforholdet mellom de to komponentene (skal visstnok være kun 2-3% herdende masse). Etter at det har størknet pusser jeg ned med fint sandpapir for å få en jevn flate før lakking.

 

6. Jeg sprayer på grunning. 2-3 lag, hvor jeg for hvert lag sprayer litt lenger/videre utover. Tenkte å maskere områder som ikke skal lakkes, evnt bruke en papplate med hull i midten for å sikre at jeg ikke sprayer mer enn nødendig. Vet ikke helt hvor lenge der er mellom hver lag, men antar at hver lag må størkne (tar kanskje 30min?).

 

7. Sprayer på farge (samme farge som lakk på bilen naturligvis). Tenkte å gå fram på samme måte som under punkt 6. 2-3 lag.

 

8. Klarlakk (samme framgangsmåte som under punkt 6). Antar at hver lag med klarlakk skal størkne ordentlig før jeg legger på nytt lag.

 

Er dette en god framgangsmåte? Hvis ikke, hva burde jeg i så fall gjøre annerledes? Vil jeg nå være sikret mot at jeg ikke får rust igjen på dette stedet (hva er det strengt tatt som beskytter for rusten, er det lakken, eller grunning/sparkelmassen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette område. Men jeg kan prøve å bidra med det jeg selv gjorde med lignende problem på min egen bil.

 

Har en 07 Ford Focus. Jeg har et 2x2 cm stort område med rust på bakre hjulbue (godt tilgjengelig område) som jeg vil gjøre noe med. I steden for å sette den på lakkverksted ønsker jeg å lære meg dette. Min skissert min plan under, og ønsker tilbakemelding på om dette er en god måte å gå fram på.

 

1. Rense hele området på bakre hjulbuen ren for skitt, kjemekalier, poleringsmiddel osv. Bruker et rensemiddel jeg kjøpte i en lakkbutikk på St.hanshaugen i Oslo.

 

Dette er lurt å gjøre. Skitt og smuss som sitter igjen på det aktuelle området kan gjøre skade på karosseriet på det aktuelle området der den mekaniske jobben skal gjøres. Jeg brukte Glasurit silikonfjerner før jeg slipet bort overflaterusten med en grovrengjører. Men whitesprite og rødsprit tror jeg også kan brukes.

 

2. Skal punktsandblåse område med rust (og litt rundt de 2x2 cm'ene) for å fjerne rusten.

 

Det høres veldig lurt ut. Etter at du er ferdig med sandblåsingen kan du ta på f. eks. Ferro Bet rustfjerner og la det virke mellom 15 - 45 minutter.

 

3. Bruker fint sandpapir på område som skal lakkeres (igjen, pusser ned litt mer enn kun de 2x2cm)

 

I selve skadeområdet brukte jeg en korning på K 120. Her kan du gjenta påføring av f. eks. Ferro Bet flere ganger hvis det er mye rust. Du kan faktisk få et bedre resultat hvis du samtidig pusser i skadeområdet med den korningen som jeg foreslo. Men området rundt skadestedet bør du bruke finere korning. Jeg brukte K 500 (tørt) ca 10 cm rundt selve skadestedet der jeg la på baselakken. Men kanskje er det lurt å bruke enda finere korning rundt der du legger baselakk (ca 10 cm). På dette området skal du jo legge på klarlakk.

 

4. Bruker primer på området som jeg har pusset ned med sandblåsing og sandpapir. Dette er en standard primer på sprayboks som jeg har kjøpt på nevnte lakkbutikk i Oslo.

 

Jeg brukte ikke primer før jeg sparklet.

 

5. Bruker Hagmans Stålplast micro som 2-komponent epoksy sparkelmasse for å få et jevnt lag før jeg begynner å lakke. Håper jeg finner ut av blandingsforholdet mellom de to komponentene (skal visstnok være kun 2-3% herdende masse). Etter at det har størknet pusser jeg ned med fint sandpapir for å få en jevn flate før lakking.

 

Om det er lurt å bruke Hagmans Stålplast er jeg ikke sikker på. Jeg brukte Presto Polyester Sparkel. Det fungerte veldig greit for meg.

 

6. Jeg sprayer på grunning. 2-3 lag, hvor jeg for hvert lag sprayer litt lenger/videre utover. Tenkte å maskere områder som ikke skal lakkes, evnt bruke en papplate med hull i midten for å sikre at jeg ikke sprayer mer enn nødendig. Vet ikke helt hvor lenge der er mellom hver lag, men antar at hver lag må størkne (tar kanskje 30min?).

 

På de områdene som jeg sparklet (blankt stål) brukte jeg Syre Grunning. Jeg la på 3 lag. Dette er med på å forhindre at det oppstår ny rust på de bearbeidede områdene. Oppå syregrunningen la jeg på 3 lag med en sprayfiller (slipegrunning). Tørketiden mellom hvert strøk varierer med temperaturen og luftfuktigheten. Jeg ventet mellom 5 - 10 minutter mellom hvert strøk.

 

Før jeg la på syregrunning og slipegrunning maskerte jeg rundt selve skadestedet.

 

7. Sprayer på farge (samme farge som lakk på bilen naturligvis). Tenkte å gå fram på samme måte som under punkt 6. 2-3 lag.

 

Her er det ikke lurt å maskere. Hvis en maskerer er faren stor for at en kan få en stygg overgang (skille) mellom gammel lakk og ny lakk. Lakker med baselakk der du har slipt med K 500 korning. Antall strøk med baselakk avhenger av dekkevnen på lakken du skal bruke.

 

8. Klarlakk (samme framgangsmåte som under punkt 6). Antar at hver lag med klarlakk skal størkne ordentlig før jeg legger på nytt lag.

 

 

Etter at jeg la på det siste strøket med baselakk ventet jeg ca 30 minutter før jeg la på første strøket med klarlakk. Jeg ventet mellom 10 og 15 minutter mellom hvert strøk klarlakk. Men dette avhenger av temperaturen og luftfuktigheten der du skal lakkere. Jeg la på 5 strøk med klarlakk. Men kanskje holder det med 3 strøk.

Er dette en god framgangsmåte? Hvis ikke, hva burde jeg i så fall gjøre annerledes? Vil jeg nå være sikret mot at jeg ikke får rust igjen på dette stedet (hva er det strengt tatt som beskytter for rusten, er det lakken, eller grunning/sparkelmassen?).

 

Jeg gjorde dette arbeidet nå i sommer. Håper selvfølgelig ikke at rusten kommer tilbake på de områdene jeg bearbeidet. Men det får jo tiden vise.

 

Lykke til med jobben du skal gjøre. :)

Endret av Power 68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår