Gå til innhold

Fra manuell til automatgir

Ranger emnet


Bilathan

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lenge drømt om å kjøpe meg en gammel Fiat 500. Da jeg ble ferdig med studiene og fikk meg jobb begynte økonomien å komme på plass og jeg nærmet meg drømmen litt. Så fikk jeg diagnosen som sa at jeg har sjelden type kreft, og for en uke siden fikk jeg beskjed om at det virker usannsynlig at de kan redde benet mitt. Da virker drømmen om en klassisk fiat 500 litt fjern. Men det gir mye motivasjon å ikke la alle drømmer dø. Jeg har hørt om nyere biler som har blitt bygget om fra manuell til automatgir. Er dette mulig å gjøre på en klassisk Fiat 500, og isåfall hvor?

Endret av Bilathan
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble ikke eldre Fiat 500 (1957-75) levert med automatgir så det betyr nok en større ombygging der ja.Og da forsvinner nok håpet om en godkjenning også..... :(

 

Får man ikke godkjent ombygginger? Kan den evt. registreres som noe annet enn veteranbil for å komme utenom slike regler. Det er ikke pengene det står på. Noen drømmer er verdt å betale for.

 

Den nye Fiaten er også søt, men ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg og å kontakte f.eks Triotek og høre hvilke tanker de gjør seg.

Ikke at jeg forventer NAV er særlig begeistret for drømmen din, virker ikke som du har tenkt å inkludere NAV i dette heller. Bare greit å høre med Triotek i tilfelle de eller tilsvarende kan være behjelpelig på noen måte; om ikke annet gi råd, henvise til noen kloke hoder, eller si om dette er absolutt fåfengt.

 

Fin drøm, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk jo vacum clutch på noen bobler.. relativt enkelt system egentlig.

mener du trykket gearspaken litt ned for å aktivere den.

burde jo kunne tilpasses i en 500 også vil jeg tro..

tror det het semi automat eller saxo automat eller noe?

var vel ett firma i norge som bygde om noen Iveco varebiler til "clutchfritt" også.

trenger ikke bli så avansert, vist du bruker original clutch, og kun bygger om utløser mekanismen.

men hva biltilsynet godkjenner er jo en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gammel tråd men bringer den til live igjen. Så lenge ett godkjent ombyggerverksted utfører jobben blir det aller meste godkjent. (Jobber på ett og vi har enda ikke møtt på problemer med det som vi viser på biltilsynet) Det går bla en bilcrossbil med en ombygging hvor clutchen styres ved at man blåser inn i en slange eller noe (Henning Solberg som har bygget denne mener jeg) Så det finnes forskjellige løsninger på problemet. Fadiel er en produsent som leverer hydrauliske løsninger for clutch/brems som vi bruker (vi har dog kun montert dette som en bremsekraftforsterker)

Endret av Fox

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår