Gå til innhold

Kjøpe bil i utlandet, kjøre den i Norge periodevis

Ranger emnet


braci

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe en BMW M5 e60 fra Tyskland og registrere den i Makedonia der jeg eier hus og har familie. Siden jeg ofte reiser dit om sommeren, tenkte jeg å ha den som sommerbil der. Men, jeg kunne tenke meg å kjøre den til Norge og ha den her i få måneder før jeg kjører den tilbake i løpet av ett år. Som jeg har skjønt utifra reglene kan man ikke kjøre bilen til Norge hvis man er registrert i folkeregisteret. Jeg lurte da på om det er noen måter å unngå disse reglene på? Hva hvis jeg registrerer bilen i Makedonia på en venn sitt navn og får fullmakt fra han å kjøre bilen "hans" til Norge? Noen som har ideer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står det mer om på vegvesenet sine sider og på politiets sider.

Men så vidt meg bekjent har ikke en nordmann lov til å kjøre utenlandsk bil i norge så fremst du ikke har statsborgerskap i det landet bilen er registrert.

 

Jeg garanterer ikke at det her er 100% riktig, men jeg er i hvertfall ikke helt på vidda.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dinside.no/792872/utenlandske-biler-hold-deg-langt-unna

 

Det er ikke bare pga avgifter Norge har ultrastrenge regler på dette, men og fordi det er enklere for politi/ambulanse/forsikring (og oss alle) at norges befolkning har en bilpark registrert i våre egne registre, da det ikke finnes noe felles for Europa/Verden.

Endret av henne
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Statsborgerskap har INGEN betydning i denne sammenheng. Det som er avgjørende er hvor man har FAST bosted. Er det i utlandet - slik at man ikke står med norsk adresse i norsk folkeregister, evt. ikke i norsk folkeregister i det hele tatt - da kan man kjøre utenlandsk bil i Norge en begrenset periode. Står man som bosatt på norsk adresse i folkeregisteret har man IKKE lov å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge.

 

Nok en gang, om man er statsborger i et hvilket som helst land har INGEN betydning, det er hvor en har fast bopel som er det avgjørende.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår