Gå til innhold

Muligens kjøpt kollisjonsskadet bil uten å ha visst om det.

Ranger emnet


Monthy

Anbefalte innlegg

Heisann. Im ai kjøpte jeg meg en 2007 Skoda Roomster. Etter å ha vasket den sist uke (ikke første vask i mitt eierskap) så jeg at det flasset litt klarlakk over venstre hjulbuen bak, midt på flaten og uten noen form for ytre påvirkninger. Tok turen til Møller skadesenter og fyren tok seg en titt på saken. Da han da målte lakktykkelsen målte han mellom 140 - 155 mikron der skader er men rundt på bilen var gjennomsnittet på ca 100 mikron. Han konkluderte at det kan ha blitt lakkert etter bilen forlot fabrikken i 2007. Han søkte så bilen opp i databasen og fant ut at det har blitt utført 2 lakkeringsreperasjoner på bilen før mitt eierskap. Den ene reperasjonen var i Gjensidige sitt navn (forsikringsskade) og den andre kunne han ikke finne helt ut av. Siden bilen ble kjøpt ny hos Birger & Kvarme og ikke Møller så vil jeg få tak i full historikk om hva som har blitt utført på bilen. Alt fra regelmessige reperasjoner (service) og reperasjoner der det har vert en skade eller noe som måtte skiftes.

Bilen kjøpte jeg brukt hos en Peugeot forhandler siden de tok bilen i innbytte. Jeg ble ikke opplyst om at det var reparert karosseriskader på bilen. Hvis jeg så finner ut at bilen har vert kollisjonsskadet hva kan jeg kreve av Selgeren? Kan jeg f.eks. kreve avslag på kjøpesummen? Noen som har erfaringer med slike situasjoner?

Må vel kanskje nevne at jeg hadde 3 mnd bruktbilgaranti og at de måtte bytte en låskasse i førerdøra og ved EU kontrollen ble det oppdaget at hjullageret må skiftes. Hos Møller vil hjullageret og låskassen koste ca. 9600,- inkl. arbeid. De har dermed ikke tjent så veldig på bilen. Kan de slå seg vrang på noen måter?

 

Ble litt mye her nå men jeg har ikke peilling på alt det med garanti og greie siden jeg gikk fra en 1992 mod til en 2007mod. :P

 

Men uansett tusen hjertelig takk for hjelpen :D

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det siden de ikke hadde bilen lenge inne før jeg kjøpte den. Men hva er tilfelle hvis de heller ikke visste om skaden? I værste fall kan jeg ta kontakt med forrige eier og spør om den ble skada i ulykke. Første eier kjøpte bilen ny så jeg er 2. eier på den.

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra Forhandleren angående historikk på bilen. Bilen ble lakkert over venstre hjulbue bak i slutten 2007 og fangeren ble lakkert i slutten 2010. Lakkgarantien på bilen generellt har gått ut men lakkeringsjobben i seg selv har jo 1 års garanti på selve arbeidet. Hjulbuen er da gått ut men fangeren er fortsatt innforbi garantien. Forhandleren svarer derimot at lakkverkstedet de brukte er lagt ned og at de fraskrive seg alt ansvar, selv om den ene flassingen er innforbi garantien. Jeg har ikke lyst å bruke 5000,- +++ for å lakkere de små skadene. Hva ville dere anbefalt meg? Står litt fast her nå. Men en ting er sikkert at denne forhandleren har mistet meg som kunde, synd siden bilen ble kjøpt der og at de har utført alt arbeid på bilen i ettertid.

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: Ved kjøp av nyere bruktbil (som din) fra en hvilken som helst forhandler, så har du faktisk 5 års reklamasjonsrett fra du kjøper bilen (ja, selv om det bare er 5 år på ny bil..). Dette vil jeg definitivt tro bør gå inn under reklamasjonsretten. For det første har du ikke vært opplyst om at bilen har vært delvis lakkert og for det andre har du reklamasjonsretten. Hva reklamasjonsretten skal dekke på en brukt bil er jo en vurderingssak i hvert tilfelle, men lakken skal jo ikke flasse av på en 2007-modell, så saken bør være rimelig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er både flassing på bakskjerm og på bakfangeren ved venstre bakhjul. Bilen skal nok inn om et par uker for å lakkere en liten rustskade ved den ene listen i dørkarmen så da kan jeg spør lakkerern om han kan flekke litt på d andre for et lite tillegg. Hvis han ikke går med på det så skal jeg uansett til tyskland neste år for å ta storservice på bilen og så får jeg det heller lakkert der nede. Så veldig håpløst ut her får å få de til å dekke flassingen.

 

Men tusen takk for svar og innspill :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke gi deg så lett, altfor mange som sniker seg unna sitt ansvar eller rett og slett ikke kjenner til reklamasjonsansvaret de har. Men lykke til :)
Nesten like mange som prøver å få ting dekketsom helt klart ikke er reklamasjonssak...... Nesten like mange var å ta hardt i, for det er utrolig hvor mange som prøver seg.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår